Model Y Tesli może być rynkowym liderem

Na rynku pojazdów elektrycznych (EV) przez ostatnie cztery lata liderem sprzedaży był Model 3 Tesli. Jednak oczekuje się, że 2022 rok będzie ostatnim rokiem jego panowania - czołową pozycję zająć ma model Y. Dodatkowo, amerykańska firma będzie pod ciągłą presją ze strony innych producentów pojazdów elektrycznych.

Posłuchaj
00:00

Według raportu CleanTechnica, globalna sprzedaż pojazdów elektrycznych typu plug-in, hybrydowych i akumulatorowych (BEV) osiągnęła w 2021 r. 6,5 mln sztuk, co oznacza wzrost o 108%. Tesla uplasowała się na pierwszym miejscu, sprzedając 936 tys. egzemplarzy, co stanowiło 14,4% rynku. Firma była jedynym producentem samochodów, który miał w rynku udział przekraczający 10%. Drugie miejsce zajęła chińska firma BYD z liczbą 594 tys. sztuk, a pierwszą piątkę zamykają SAIC-GM-Wuling Automobile, Volkswagen i BMW.

Zarówno Tesla, jak i BYD, określają cel sprzedaży pojazdów elektrycznych na poziomie 1,5 mln sztuk w 2022 r. Rynek nie spodziewa się, że w 2022 r. Tesla wprowadzi nowy model, ale chińskie media donoszą, że BYD ma w tym czasie zaoferować serię Ocean, która obejmuje model "Seal" wyceniony na około 220 do 280 tys. CNY. To pozycjonuje Seala jako bezpośredniego konkurenta Modelu 3 Tesli.

Z danych dotyczących globalnej sprzedaży w 2021 r. wynika, że 5 najlepszych modeli BEV to Tesla Model 3, Wuling Hongguang Mini EV, Tesla Model Y, Volkswagen ID.4 i BYD Yuan Plus PHES. Najbardziej opłacalny jest SUV Model Y. Gdyby nie problemy z masową produkcją w berlińskiej fabryce Tesli, braki chipów i komponentów, możliwe, że Model Y mógłby już pokonać Model 3 i być najlepiej sprzedającym się pojazdem elektrycznym.

W przypadku Wuling Hongguang Mini EV, który dogania Model 3, główną strategią jest przystępna cena. Różnica w sprzedaży między tymi dwoma EV wyniosła 240 tys. pojazdów w 2020 roku i tylko 80 tys. w 2021 roku. W Chinach istnieją inne podobne pojazdy elektryczne. W tym wyścigu Tesla słabnie, nie wprowadzając na rynek nowego, niedrogiego modelu EV w 2022 roku.

Model 3 pojawił się na rynku w 2017 roku i teraz nie jest już nowy ani ekscytujący dla konsumentów. Samochód ten przyciągnął uwagę swoją ceną, która (po kilku dużych obniżkach) skłoniła konsumentów do zakupów. W obliczu rosnących kosztów materiałowych w 2021 r. cena Modelu 3 zamiast spaść, wzrosła.

Seal firmy BYD wydaje się być bezpośrednim konkurentem Modelu 3. Szczegóły techniczne pojazdu nie zostały jeszcze potwierdzone, ale ma być podobno bardziej stylowy i funkcjonalny. Jego rozmiar, konfiguracja i moc mają nie wypadać gorzej niż w przypadku Modelu 3.

Firmy z łańcucha dostaw wskazują, że biorąc pod uwagę ograniczenia modelu biznesowego Tesli, w którym większość produkcji komponentów jest zlecana na zewnątrz, nie jest to dobry moment na wprowadzenie nowego, tańszego modelu EV. Wynika to z utrzymujących się niedoborów i wysokich cen baterii litowych czy chipów samochodowych. Ponadto, trudno byłoby niedrogiemu modelowi EV konkurować z Modelem Y lub innymi droższymi modelami.

Model Y jest uważany za kolejną ewolucję Modelu 3. Pod względem kosztów masowej produkcji Tesla prawdopodobnie utrzyma czołową pozycję.

Źródło: DigiTimes

Powiązane treści
Tesla podnosi ceny samochodów
Panasonic rozpocznie masową produkcję baterii 4680 dla Tesli
Silny rywal Tesli wejdzie na Wall Street
Za 776 mln dolarów Tesla rozbuduje teksańską fabrykę
Tesla obniża cenę SUV-a Model Y SUV, ponieważ pandemia ciąży na sektorze motoryzacyjnym
Tesla i Panasonic zawarły trzyletnią umowę dotyczącą baterii
Tesla coraz większą konkurencją dla producentów samochodów spalinowych
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Mikrokontrolery i IoT
Mouser Electronics rozszerza ofertę IoT – globalna umowa dystrybucyjna z Telit Cinterion
Produkcja elektroniki
Materiały szklane do produkcji półprzewodników zmieniają przyszłość urządzeń, procesów i łańcuchów dostaw
Komponenty
CBTG Technologie nawiązuje współpracę z Etron - nowe możliwości dla projektantów elektroniki
PCB
EUROCIRCUITS wspiera MAD Formula Team - niezawodna elektronika w ekstremalnych warunkach Formula Student
Produkcja elektroniki
Rochester Electronics wesprze przedłużanie cyklu życia procesorów NXP
Mikrokontrolery i IoT
Advantech i Axelera AI rozszerzają partnerstwo w obszarze akceleratorów AI dla systemów embedded
Zobacz więcej z tagiem: Aktualności
Informacje z firm
Grupa RENEX na 18. Ogólnopolskim Zjeździe Firm Rodzinnych U-RODZINY 2025
Informacje z firm
F&S BONDTEC zdobywa 2 miejsce w konkursie Productronica Innovation Award 2025
Informacje z firm
Elhurt wspiera lokalną społeczność oraz inicjatywy charytatywne

Bonding optyczny made in Poland

W świecie nowoczesnych wyświetlaczy detale mają znaczenie. Jeden milimetr kieszeni powietrznej potrafi zadecydować o tym, czy obraz na ekranie będzie zachwycał kontrastem i głębią, czy zniknie pod warstwą refleksów. Dlatego właśnie bonding optyczny – precyzyjne łączenie wyświetlacza z panelem dotykowym lub szybą ochronną – stał się symbolem jakości w projektowaniu interfejsów użytkownika. A w Polsce liderem tej technologii jest firma QWERTY Sp. z o.o., jedyny krajowy producent, który wykonuje bonding we własnej fabryce, bez podzlecania procesów za granicę.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów