Model Y Tesli może być rynkowym liderem

| Gospodarka Aktualności

Na rynku pojazdów elektrycznych (EV) przez ostatnie cztery lata liderem sprzedaży był Model 3 Tesli. Jednak oczekuje się, że 2022 rok będzie ostatnim rokiem jego panowania - czołową pozycję zająć ma model Y. Dodatkowo, amerykańska firma będzie pod ciągłą presją ze strony innych producentów pojazdów elektrycznych.

Model Y Tesli może być rynkowym liderem

Według raportu CleanTechnica, globalna sprzedaż pojazdów elektrycznych typu plug-in, hybrydowych i akumulatorowych (BEV) osiągnęła w 2021 r. 6,5 mln sztuk, co oznacza wzrost o 108%. Tesla uplasowała się na pierwszym miejscu, sprzedając 936 tys. egzemplarzy, co stanowiło 14,4% rynku. Firma była jedynym producentem samochodów, który miał w rynku udział przekraczający 10%. Drugie miejsce zajęła chińska firma BYD z liczbą 594 tys. sztuk, a pierwszą piątkę zamykają SAIC-GM-Wuling Automobile, Volkswagen i BMW.

Zarówno Tesla, jak i BYD, określają cel sprzedaży pojazdów elektrycznych na poziomie 1,5 mln sztuk w 2022 r. Rynek nie spodziewa się, że w 2022 r. Tesla wprowadzi nowy model, ale chińskie media donoszą, że BYD ma w tym czasie zaoferować serię Ocean, która obejmuje model "Seal" wyceniony na około 220 do 280 tys. CNY. To pozycjonuje Seala jako bezpośredniego konkurenta Modelu 3 Tesli.

Z danych dotyczących globalnej sprzedaży w 2021 r. wynika, że 5 najlepszych modeli BEV to Tesla Model 3, Wuling Hongguang Mini EV, Tesla Model Y, Volkswagen ID.4 i BYD Yuan Plus PHES. Najbardziej opłacalny jest SUV Model Y. Gdyby nie problemy z masową produkcją w berlińskiej fabryce Tesli, braki chipów i komponentów, możliwe, że Model Y mógłby już pokonać Model 3 i być najlepiej sprzedającym się pojazdem elektrycznym.

W przypadku Wuling Hongguang Mini EV, który dogania Model 3, główną strategią jest przystępna cena. Różnica w sprzedaży między tymi dwoma EV wyniosła 240 tys. pojazdów w 2020 roku i tylko 80 tys. w 2021 roku. W Chinach istnieją inne podobne pojazdy elektryczne. W tym wyścigu Tesla słabnie, nie wprowadzając na rynek nowego, niedrogiego modelu EV w 2022 roku.

Model 3 pojawił się na rynku w 2017 roku i teraz nie jest już nowy ani ekscytujący dla konsumentów. Samochód ten przyciągnął uwagę swoją ceną, która (po kilku dużych obniżkach) skłoniła konsumentów do zakupów. W obliczu rosnących kosztów materiałowych w 2021 r. cena Modelu 3 zamiast spaść, wzrosła.

Seal firmy BYD wydaje się być bezpośrednim konkurentem Modelu 3. Szczegóły techniczne pojazdu nie zostały jeszcze potwierdzone, ale ma być podobno bardziej stylowy i funkcjonalny. Jego rozmiar, konfiguracja i moc mają nie wypadać gorzej niż w przypadku Modelu 3.

Firmy z łańcucha dostaw wskazują, że biorąc pod uwagę ograniczenia modelu biznesowego Tesli, w którym większość produkcji komponentów jest zlecana na zewnątrz, nie jest to dobry moment na wprowadzenie nowego, tańszego modelu EV. Wynika to z utrzymujących się niedoborów i wysokich cen baterii litowych czy chipów samochodowych. Ponadto, trudno byłoby niedrogiemu modelowi EV konkurować z Modelem Y lub innymi droższymi modelami.

Model Y jest uważany za kolejną ewolucję Modelu 3. Pod względem kosztów masowej produkcji Tesla prawdopodobnie utrzyma czołową pozycję.

źródło: DigiTimes