Volkswagen będzie z chińską firmą rozwijać autonomiczną jazdę
| Gospodarka AktualnościNajwiększy europejski producent samochodów dąży do odzyskania przewagi w Chinach poprzez usprawnienie swoich zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS) i technologii jazdy autonomicznej (AD). 13 października Grupa Volkswagen ogłosiła, że jej producent oprogramowania - Cariad, nawiąże współpracę z chińskim start-upem Horizon Robotics, koncentrując się na energooszczędnych rozwiązaniach obliczeniowych dla funkcji ADAS i AD.
Zgodnie z zapowiedziami Volkswagen planuje zainwestować we współpracę około 2,4 mld euro (2,35 mld USD). Cariad utworzy z Horizonem spółkę joint venture, w której będzie miał 60% udziałów. Transakcja ma zostać sfinalizowana w pierwszej połowie przyszłego roku. Agencja Reuters poinformowała, że Volkswagen wesprze joint venture kwotą 1,3 mld euro i zainwestuje 1 mld euro w Horizon Robotics. Mówi się, że zastój w działalności Cariadu wpłynął na rozwój inteligentnych samochodów w Grupie Volkswagen i częściowo był odpowiedzialny za rezygnację byłego dyrektora generalnego Herberta Diessa.
Zdaniem Volkswagena, partnerstwo z Horizonem przyspieszy integrację wielu funkcji w jednym chipie, zwiększając stabilność systemu, oszczędzając koszty i zmniejszając zużycie energii. Ułatwi też Cariadowi opracowywanie w Chinach samochodowych systemów rozrywki, oprogramowania AD i innych technologii.
Założona w 2015 roku firma Horizon dostarczyła ponad 1,5 miliona procesorów na całym świecie i nawiązała współpracę z ponad 20 firmami samochodowymi. Na jej stronie internetowej można dowiedzieć się, że przy wsparciu Intela zaopatruje takie firmy, jak BYD, Audi, Li Auto, Continental i wiele innych.
Volkswagen realizuje już kilka wspólnych przedsięwzięć w Chinach. Według CnEVPost, producent samochodów posiada 75% udziałów w spółce joint venture z JAC Motors. Ponadto obejmuje 50% udziałów SAIC Volkswagen w Szanghaju i 40% FAW-Volkswagen w Changchun.
Źródła związane z łańcuchem dostaw twierdzą, że niemiecki producent ucierpiał z powodu spadku sprzedaży w ciągu dwóch ostatnich lat, ale od lat odnosi sukcesy w Chinach. W porównaniu z innymi regionami, konsumenci w Chinach są bardziej skłonni do akceptowania nowych funkcji elektroniki samochodowej dzięki dobrze rozwiniętemu rynkowi oprogramowania i Internetu Rzeczy.
Jednak Volkswagen pozostaje w tyle za chińskimi konkurentami, takimi jak NIO, XPeng, Li Auto, pod względem tworzenia oprogramowania i częstotliwości aktualizacji OTA - Over The Air. Źródła podają, że niemiecką firmę nadal wiąże mentalność tradycyjnego producenta samochodów. Na przykład, Volkswagen zrobił zaledwie pierwszy krok w zakresie aktualizacji OTA, natomiast Tesla i niektóre chińskie firmy samochodowe są ograniczane przez chiński rząd, ponieważ nadużywają tych aktualizacji.
źródło: DigiTimes