Rynek obrazowania i detekcji 3D ponad dwukrotnie zwiększy wartość do 2028 roku

W 2022 r. rynek obrazowania i detekcji 3D wygenerował 8,2 mld dolarów przychodów. Dostarczono 409 mln czujników, z których większość była przeznaczona na rynek mobilny i konsumencki. Jednak ostatnio ograniczone sukcesy projektowe doprowadziły do rewizji w dół wzrostu przychodów w tym segmencie. Jak przewiduje Yole Intelligence, do 2028 r. całkowity rynek obrazowania i wykrywania 3D wzrośnie ponad dwukrotnie - do 17,2 mld dolarów.

Posłuchaj
00:00

Swój udział w rynku zwiększa technologia ToF, natomiast oczekuje się, że udział urządzeń wykorzystujących światło strukturalne spadnie. Funkcje z zakresu detekcji 3D przenoszą się z urządzeń mobilnych na kolejne obszary rynku dzięki zastosowaniom motoryzacyjnym i przemysłowym. Aplikacje dotyczące inteligentnych domów, w tym drony, zestawy XR, roboty odkurzające, inteligentne zamki do drzwi oraz urządzenia gospodarstwa domowego, podwoją swój udział w rynku pod względem wielkości. Rynek motoryzacyjny doświadczyć ma imponującego wzrostu w segmencie lidarów ADAS oraz czujników kabinowych, napędzany przez zastosowania w pojazdach autonomicznych i new energy.

88% rynku konsumenckich modułów kamer 3D znajduje się w posiadaniu 9 największych firm

Na rynku mobilnych i konsumenckich modułów kamer 3D 9 najlepszych firm wygenerowało 88% całkowitych przychodów. Rynek czujników 3D Mobile & Computing jest bastionem historycznych liderów, takich jak STMicroelectronics i Sony w zakresie sensorów, z Pmd i Ams jako pretendentami, firm Coherent i Lumentum w obszarze VCSEL oraz firmy LG Innotek w produkcji modułów kamer. W związku z tym niektóre firmy zajmujące się detekcją 3D koncentrują się na niemobilnych aplikacjach konsumenckich, takich jak XR, drony, inteligentne zamki do drzwi, urządzenia do noszenia czy robotyka konsumencka, itp. Pozostawia to miejsce dla nowych podmiotów z potencjalnie nowymi technologiami. Aby osiągnąć największą skuteczność, powinni być oni ukierunkowani na rynki niemobilne i niekomputerowe.

W zakresie detekcji 3D skuteczna jest globalna strategia firmy STMicroelectronics, która zajmuje się rynkami masowymi o stosunkowo niskich cenach ASP, przy docelowych łącznych ilościach od setek milionów do miliardów jednostek. Natomiast Sony dostarcza produkty o wysokiej rozdzielczości i wyższej cenie.

 
Prognoza dla rynku obrazowania i detekcji 3D na lata 2022-2028 (źródło: Yole Intelligence2023)
 
Przychody głównych graczy na rynku konsumenckich modułów kamer 3D w mln dolarów (źródło: Yole Intelligence2023)

Prace badawczo-rozwojowe mają otworzyć nowe możliwości

Na obrazowanie i detekcję 3D duży wpływ ma silna presja technologiczna i intensywne wysiłki badawczo-rozwojowe na poziomie czujników, emiterów, optyki i modułów. Oczekuje się, że rywalizacja w zakresie zmniejszania pikseli odblokuje nowe możliwości rynkowe i rozszerzy obszar zastosowań tych technologii.

Jedną z najbardziej pożądanych możliwości produkcji jest technologia in-pixel hybrid stacking. Przemysłowe i motoryzacyjne aplikacje LiDAR koncentrują się wokół 940 i 1550 nm, obecnie powoli przechodząc z metod NIR do SWIR, a LiDAR FMCW ma pojawić się do 2027 roku. Metapowierzchnie to ostateczna ewolucja płaskiej optyki w celu zmniejszenia kosztów i rozmiaru modułów kamer oraz wprowadzenia nowych funkcji.

Obrazowanie oparte na zdarzeniach wykorzystuje również detekcję 3D na potrzeby inspekcji przemysłowej i aplikacji śledzenia XR. Technologia SWIR powinna przynieść wyższą wydajność detekcji 3D, a w nadchodzących latach powinny pojawić się komercyjne czujniki kropek kwantowych. Dzięki specyficznej konstrukcji optyki technologia 3D z jedną kamerą konkuruje z krótkodystansowymi rozwiązaniami stereo w obszarze niższych kosztów.

Źródło: Yole Group

Powiązane treści
Rynek systemów elektrooptycznych na drodze do znacznego wzrostu
Wielofunkcyjne urządzenia wykorzystujące obrazowanie 3D do kontroli procesów technologicznych
Modułowe platformy obliczeniowe dla systemów wizyjnych 3D
Globalne dostawy smartfonów z detekcją 3D sięgną w 2018 roku 100 mln urządzeń
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Aktualności
Nowy oddział Würth Elektronik w Republice Południowej Afryki
Komponenty
Sprzęt dla półprzewodników bije rekordy – AI i nowe technologie napędzają globalny rynek do 138 mld USD!
Zasilanie
Trina Storage i Stiemo zbudują w krajach bałtyckich sieć potężnych magazynów energii
Projektowanie i badania
Dania chce mieć najpotężniejszy na świecie komputer kwantowy
Elektromechanika
Dold wzmacnia międzynarodową obecność - tworzy nowy oddział sprzedaży w Polsce
Projektowanie i badania
Tranzystory diamentowe odmienią elektronikę dużej mocy
Zobacz więcej z tagiem: Optoelektronika
Gospodarka
Fotonika dla AI: iPronics i Ansys łączą siły, by zwiększyć niezawodność infrastruktury centrów danych
Technika
Technologia OLED - charakterystyka oraz przegląd zastosowań
Technika
Wyświetlacze OLED - nowe technologie

Komponenty indukcyjne

Podzespoły indukcyjne determinują osiągi urządzeń z zakresu konwersji mocy, a więc dążenie do minimalizacji strat energii, ułatwiają miniaturyzację urządzeń, a także zapewniają zgodność z wymaganiami norm w zakresie EMC. Stąd rozwój elektromobilności, systemów energii odnawialnej, elektroniki użytkowej sprzyja znacząco temu segmentowi rynku. Zapotrzebowanie na komponenty o wysokiej jakości i stabilności płynie ponadto z aplikacji IT, telekomunikacji, energoelektroniki i oczywiście sektorów specjalnych: wojska, lotnictwa. Pozytywnym zauważalnym zjawiskiem w branży jest powolny, ale stały wzrost zainteresowania klientów rodzimą produkcją pomimo wyższych cen niż produktów azjatyckich. Natomiast paradoksalnie negatywnym zjawiskiem jest fakt, że jakość produktów azjatyckich jest coraz lepsza i jeśli stereotyp "chińskiej bylejakości" przestanie być popularny, to rodzima produkcja będzie miała problem z utrzymaniem się na rynku bez znaczących inwestycji w automatyzację i nowe technologie wykonania, kontroli jakości i pomiarów.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów