Joby zbuduje w Dayton pierwszy zakład produkujący samoloty eVTOL

Joby Aviation, firma opracowująca elektryczne samoloty pionowego startu i lądowania (eVTOL) przeznaczone dla komercyjnych przewozów pasażerskich, planuje zlokalizować swój pierwszy zakład produkcyjny na międzynarodowym lotnisku w Dayton, w stanie Ohio - mieście, które stanowi kolebkę lotnictwa.

Posłuchaj
00:00

W Dayton mieszkali i pracowali Bracia Wright, którzy skonstruowali i oblatali pierwszy samolot z napędem, a w 1910 roku otworzyli pierwszą w Stanach Zjednoczonych fabrykę samolotów. W mieście znajduje się także Baza Sił Powietrznych Wright-Patterson i główna siedziba Laboratoriów Badawczych Sił Powietrznych, które odegrały kluczową rolę we wspieraniu rozwoju Joby Aviation.

Zakład ma dostarczać do 500 samolotów rocznie, przy zatrudnieniu na poziomie 2000 osób. Wybrany teren o powierzchni 140 akrów ma potencjał, by z czasem zapewnić znaczny dalszy rozwój, oferując obszar wystarczający do stworzenia powierzchni produkcyjnej do dwóch milionów stóp kwadratowych. Oczekuje się, że budowa obiektu w Ohio rozpocznie się w 2024 r., a jego uruchomienie ma nastąpić w roku 2025.

Stan Ohio, JobsOhio i lokalne jednostki polityczne zaoferowały na wsparcie rozwoju obiektu zachęty i korzyści o wartości do 325 mln dolarów, natomiast Joby planuje zainwestować do 500 mln dolarów w miarę zwiększania skali działalności w tym zakładzie.

Długoterminowy inwestor Joby, Toyota, która współpracowała z firmą przy projektowaniu i pomyślnym uruchomieniu pilotażowej linii produkcyjnej w Marina w Kalifornii, planuje w dalszym ciągu doradzać w przygotowaniach do produkcji komercyjnej pasażerskiej taksówki powietrznej na dużą skalę.

W nadchodzących miesiącach Joby planuje rozpocząć zatrudnianie, przy czym oczekuje się, że początkowe stanowiska będą skupiać się na budowie skalowanego obiektu i obróbce części, które początkowo zostaną włączone do niskonakładowej linii produkcyjnej w Kalifornii.

Produkcyjny samolot Joby Aviation jest przeznaczony do transportu pilota i czterech pasażerów z prędkością do 300 km/h, przy maksymalnym zasięgu 160 km i niezwykle cichym profilu dźwiękowym, który jest ledwo słyszalny na tle miast. Od 2025 r. Joby zamierza eksploatować te samoloty w miastach i społecznościach na całym świecie, w oparciu o partnerstwa nawiązane z firmami Delta i Uber.

Źródło: Joby Aviation

Powiązane treści
Elektryczne lotnictwo zapewni zbyt na akumulatory solid-state
Na igrzyskach olimpijskich w Paryżu mogą pojawić się taksówki powietrzne
Odbył się pierwszy na świecie lot formacji trzech autonomicznych samolotów eVTOL
Zarejestrowano najdłuższy lot samolotu elektrycznego eVTOL
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Projektowanie i badania
Biblioteka przewodników firmy Mouser
Zasilanie
Nowy e-book Mouser i YAGEO: elementy pasywne dla zasilania pojazdów elektrycznych
Projektowanie i badania
OVHcloud uruchamia pierwszą w Europie platformę Quantum-as-a-Service
Projektowanie i badania
Komputery kwantowe to wciąż odległa przyszłość - ale coraz bardziej konieczna
Projektowanie i badania
Nowy zasób online dla płytek i zestawów ewaluacyjnych do systemów wbudowanych oraz narzędzi
Produkcja elektroniki
Zintegrowane rozwiązania SMT Panasonica
Zobacz więcej z tagiem: Aktualności
Informacje z firm
CleanBox Reeco wyróżniony w konkursie „Liderzy Innowacji Pomorza i Kujaw 2025”
Informacje z firm
Spółka Inżynierów SIM ma wsparcie finansowe z UE
Gospodarka
Ukazał się nowy Global Innovation Index 2025

Ukryte koszty poprawek. Dlaczego naprawa projektu zawsze kosztuje więcej niż dobre planowanie - czyli im później wykryjesz błąd, tym drożej go naprawisz

Większość projektów elektronicznych nie upada dlatego, że zabrakło budżetu na komponenty — lecz dlatego, że zbyt późno wykryto błędy projektowe. To one, a nie same materiały, generują największe koszty: dodatkowe prototypy, opóźnienia, ponowne testy, a często nawet przebudowę całych urządzeń.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów