W Europie zespoły inżynierskie intensywnie pracują nad budową dwunastu satelitów Galileo drugiej generacji (G2 - Galileo Second Generation), które bezproblemowo zintegrują się z obecną flotą nawigacyjną Galileo. Dzięki dwóm rodzinom zmodernizowanych modeli po sześć satelitów, opracowanym przez Thales Alenia Space (TAS) oraz Airbus Defence and Space (ADS), użytkownicy w Europie i na całym świecie odniosą wiele korzyści. Zanim jednak aparaty będą gotowe do startu, każdy z nich musi przejść rygorystyczne testy naziemne.
Kluczowym etapem w rozwoju nowych satelitów jest Kampania Testów Zgodności Systemu (SCTC - System Compatibility Test Campaign) - kompleksowa runda testów mających na celu zapewnienie pełnej kompatybilności z segmentem naziemnym. W ramach programu G2 segment naziemny jest rozwijany przez Thales Alenia Space, GMV, Thales SIX GTS oraz ich partnerów przemysłowych. SCTC jest podzielony na kilka faz, a każdy przypadek testowy stopniowo zwiększa stopień złożoności.
- Pierwsza runda testów zgodności potwierdziła, że satelity prawidłowo odbierają, interpretują i wykonują polecenia, a segment naziemny jest w stanie odbierać i dekodować dane telemetryczne odzwierciedlające stan operacyjny satelitów - wyjaśnia Andrea Cotellessa, szef segmentu kosmicznego Galileo w Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA).
Kampania testów kompatybilności satelitów Galileo drugiej generacji rozpoczęła się we wrześniu 2024 roku w Thales Alenia Space w Rzymie. Segment naziemny i moduły inżynieryjne satelitów generowały, wysyłały i odbierały pierwsze zestawy poleceń i danych telemetrycznych. W lutym 2025 r. Airbus Defence and Space kontynuował testy w swoich zakładach w Friedrichshafen, w Niemczech.
Testy zgodności są kontynuowane, a ich kulminacją będzie ostatnia faza w 2026 roku, w której testowane będą rzeczywiste satelity latające, a nie modele reprezentatywne. Prace nad sprzętem i technologią dla satelitów zbliżają się do końca.
W marcu tego roku Airbus Defence and Space zakończył testy odbiorcze pierwszej z sześciu anten nawigacyjnych. Przedstawiciele Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), jako instytucji odpowiedzialnej za projekt Galileo, oraz Agencji UE ds. Programu Kosmicznego (EUSPA), jako operatora systemu, byli obecni w zakładach firmy w Getafe w Hiszpanii.
Rozpoczęto integrację podsystemów sprzętowych z pierwszymi modelami satelitów, w tym pierwszy montaż systemów umożliwiających łączność międzysatelitarną - jedną z innowacyjnych cech Galileo drugiej generacji. Podsystemy zostaną następnie poddane testom środowiskowym - testy próżniowe, wibracyjne i akustyczne. Następnie przeprowadzone zostaną fazy montażu, integracji i testowania na poziomie satelity, segmentu naziemnego i całego systemu, by spełnić wymagania kwalifikacyjne niezbędne do wystrzelenia.
Satelity Galileo drugiej generacji zintegrują się płynnie z obecną flotą, tworząc największą europejską konstelację satelitów i świadcząc niezbędne usługi na całym świecie. Dzięki w pełni cyfrowym ładunkom nawigacyjnym, napędowi elektrycznemu, antenom nawigacyjnym o lepszej wydajności, przepustowości łączy międzysatelitarnych oraz zaawansowanej konfiguracji zegarów atomowych, satelity G2 zapewnią jeszcze bardziej niezawodne pozycjonowanie, nawigację i pomiar czasu.
GNSS Galileo - najdokładniejszy system nawigacji satelitarnej na świecie
Galileo to obecnie najdokładniejszy system GNSS na świecie, obsługujący - od momentu wejścia w skład usługi otwartej w 2017 roku - ponad cztery miliardy użytkowników smartfonów na całym świecie. Wszystkie smartfony sprzedawane na jednolitym rynku europejskim są obecnie objęte gwarancją Galileo. Oferując niespotykaną dotąd dokładność pozycjonowania, Galileo ma znaczenie w takich dziedzinach, jak kolejnictwo, żegluga morska, rolnictwo, operacje ratownicze czy usługi w zakresie timingu finansowego. Program Galileo jest zarządzany i finansowany przez Komisję Europejską.
Satelity GSAT0226 i GSAT0232 wyniesione na orbitę we wrześniu 2024 r. w ramach misji Galileo L13 rozpoczęły działanie 29 stycznia 2025 r. Po raz pierwszy w historii satelity Galileo umiejscowiono na wszystkich 24 głównych slotach trzech orbit konstelacji. Działają również satelity na slotach pośrednich. Start misji Galileo L14 jest planowany na grudzień 2025 r.
Informacje o stanie konstelacji satelitów Galileo: https://www.gsc-europa.eu/system-service-status/constellation-information.
Parametry orbitalne i techniczne satelitów GNSS Galileo: https://www.gsc-europa.eu/system-service-status/orbital-and-technical-parameters.
fot. Airbus Defence and Space
Źródło: European Space Agency