Dostawa tego samego dnia? Czemu nie!

Kilka tygodni temu Amazon - kiedyś internetowy sklep z książkami, a teraz już praktycznie portal handlowy ze wszystkim - zapowiedział, że w niedalekiej przyszłości planuje wykorzystanie dronów do dostarczania klientom przesyłek błyskawicznie po złożeniu zamówienia z gwarancją dostawy tego samego dnia. Pomysł wydaje się oczywiście abstrakcyjny i w dzisiejszych warunkach rynkowych mało realny, ale z pewnością jest on odzwierciedleniem oczekiwań i potrzeb klientów oraz wskazaniem kierunku zmian.

Posłuchaj
00:00

Krótki czas dostawy stał się w ostatnich latach atutem i wyróżnikiem wielu dużych dystrybutorów katalogowych, którzy mają na tyle sprawny system logistyczny, że są w stanie wysłać zamówione części jeszcze tego samego dnia i dostarczać je w dniu następnym. Mniejsze firmy, dystrybutorzy tradycyjni obsługujący większe zamówienia i producentów OEM realizują dostawy w ciągu kilku dni, o ile oczywiście mają towar na stanie. To samo dotyczy dostawców, którzy mają magazyny poza Europą.

Z pewnością dostawa na drugi dzień zapada klientom w pamięć, przez co kojarzą oni szybką logistykę z usługami wysokiej jakości, a na dodatek łatwo przyzwyczajają się do właśnie takiej obsługi. Wiele osób handel elektroniczny traktuje jako całość, stąd rozwiązania, które proponują duże firmy, nawet te niezwiązane z rynkiem dystrybucji komponentów elektronicznych, przenoszą się na inne branże. Skoro klienci są ci sami, dostawcy nierzadko też podobni, takie same oprogramowanie i inne funkcje też są podobne, to naturalnie oczekuje się też jednakowego traktowania.

W najbliższych latach oczekiwania w stosunku do mniejszych dostawców komponentów w zakresie szybkości reakcji będą rosły, ale nie należy oczekiwać, że żądania kierowane będą tylko i wyłącznie w kierunku dystrybutorów. Producenci elektroniki specjalistycznej i mniejsi wytwórcy ograniczają dzisiaj stany magazynowe i znacznie częściej kupują komponenty dopiero wtedy, gdy są im potrzebne, bez tworzenia zapasów. Z ich punktu widzenia szybka dostawa to praktycznie same korzyści, ale w tym przypadku także i oni będą musieli zapewnić sprawny serwis.

Duża powierzchnia magazynowa i wydajna logistyka czołowych dystrybutorów pozwalają rozszerzyć biznes o usługi magazynowe dla mniejszych specjalistycznych dostawców i producentów urządzeń. Zamiast utrzymywać w firmie magazyn, zatrudniać pracowników do zarządzania zamówieniami i realizacji wysyłek, zamiast inwestować w transport i umowy z firmami kurierskimi, można wynająć półki u dużego sprzedawcy i po połączeniu oprogramowania systemów po obu stronach lub przez specjalizowaną aplikację zyskać możliwość logistyki tak samo sprawnej, jaką mają wielkie firmy i per saldo tańszej. Amazon już tak robi.

Połączenie usług produkcyjnych typu EMS z prowadzeniem magazynu gotowych wyrobów dla klientów nie wydaje się wielkim problemem. Dodanie do tego wydajnych usług logistycznych też jest możliwe, ale jeszcze mało popularne, bo niestety w małej skali jest nieefektywne w działaniu, a w dużej kosztowną inwestycją. Ale przykład Amazona dowodzi, że magazyn i wysyłka to kolejne działy, które w przyszłości staną się kupowaną usługą.

Robert Magdziak

Powiązane treści
Parcelcopter zapewni dostawę tego samego dnia
Przesyłki z Amazona będą dostarczać drony
Qualcomm sprzedaje dział logistyki i transportu
Zobacz więcej w kategorii: Opinie
Komponenty
Wojna technologiczna a stare technologie procesowe
Komponenty
GPSR i NIS 2 zmieniają warunki w dystrybucji
Elektromechanika
Farming 4.0 i Agriculture 4.0, czyli nowoczesne rolnictwo
Mikrokontrolery i IoT
Czas na mikrokontrolery z AI
Komunikacja
Zagłuszanie i podszywanie się pod GNSS to codzienność
Aktualności
Słuchawki z DSP zapewnią nam dźwięk przestrzenny
Zobacz więcej z tagiem: Artykuły
Targi zagraniczne
Międzynarodowa wystawa i warsztaty na temat kompatybilności elektromagnetycznej EMV 2025
Statyczne
Logowanie
Targi krajowe
Warsaw Industry Week 2025 - 9. edycja
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów