Wzmacniacze głośnikowe 2,8 W do nowoczesnych instalacji samochodowych
Rohm
Wprowadzane w ostatnich latach innowacje w branży motoryzacyjnej, takie jak systemy autonomicznego kierowania i ADAS, wymagają generowania różnorodnych dźwięków sygnalizacyjnych i ostrzegawczych, np. podczas zjeżdżania z pasa lub manewrowania w pobliżu przeszkód. Zamiast tradycyjnych przekaźników sterujących elektronicznymi brzęczykami emitującymi dźwięki ostrzegawcze, coraz częściej wykorzystywane są do tego celu wzmacniacze głośnikowe współpracujące z mikrokontrolerem. Problemem w tego typu układach było dotąd zapewnienie dostatecznej głośności komunikatów dźwiękowych.
Firma Rohm rozwiązuje ten problem, wprowadzając na rynek trzy nowe wzmacniacze serii BD783xxEFJ-M, przeznaczone do generowania różnego typu dźwięków sygnalizacyjnych (np. kierunkowskazów), ostrzegawczych i wskazówek głosowych. BD78306EFJ-M, BD78310EFJ-M i BD78326EFJ-M to wzmacniacze o maksymalnej mocy wyjściowej 2,8 W, różniące się wewnętrznym wzmocnieniem wynoszącym odpowiednio +6 dB, +10 dB i +26 dB.
W konwencjonalnych układach zabezpieczenia nadprądowego ograniczany jest maksymalny sygnał wyjściowy, ponieważ poziom progowy układu zabezpieczającego musi być ustawiony poniżej wartości odpowiadającej maksymalnemu prądowi wyjściowemu, dostarczanemu do głośnika. Nowa metoda realizacji zabezpieczenia nadprądowego, opracowana w układach firmy Rohm zapewnia odporność na zwarcie wyjścia, a równocześnie umożliwia bezpieczną, stabilną pracę układu bez obcinania przebiegu wyjściowego nawet przy dużej mocy wyjściowej (2,8 W @ 4 Ω przy zniekształceniach na poziomie 10%).
Wzmacniacze BD783xxEFJ-M uzyskały kwalifikację AEC-Q100 i mogą pracować w temperaturze otoczenia do +105°C. Są produkowane w obudowach HTSOP-J8 o bardzo dobrych właściwościach termicznych, zapewniając stabilny sygnał audio również w ciężkich warunkach pracy. Oprócz zabezpieczenia nadprądowego zawierają też zabezpieczenie termiczne i podnapięciowe, zapobiegające uszkodzeniom w wyniku przegrzania i chwilowego spadku napięcia wejściowego.