Sytuacja na rynku

Rys. 8. Preferencje zakupowe klientów w zakresie typów procesorów

Rysunek 3 ilustruje, jakie wzrosty sprzedaży notowali dostawcy komputerów jednopłytkowych w ostatnich trzech latach. W porównaniu do innych sektorów rynku z zestawienia widać, że sytuacja tutaj jest znacząco lepsza. Nie tylko sprzedaż nie malała, ale także na przestrzeni ostatnich trzech lat procentowe wskaźniki wydają się wyrównane i stabilne.

Widać też, że trend zmian jest dobry, bo liczba firm notujących coraz wyższe wzrosty sprzedaży powoli się zwiększa. Podobnie pozytywnie oceniana jest sytuacja panująca na rynku w pierwszej połowie tego roku (rys. 4). Zdaniem blisko połowy respondentów była ona bardzo dobra, kolejne 38% uznało ją za dobrą, co też należy odnotować jako pochwałę.

Gdyby nie to, że pojawiły się pierwsze sygnały spadku koniunktury, można by uznać branżę komputerów za całkowicie odporną na zawirowania na rynku. Ale sumaryczne 23% odpowiedzi sygnalizujących braki lub spadki sprzedaży może właśnie zapowiadać omawiane wcześniej lekkie hamowanie. Na razie nie da się ocenić, jak silny będzie wpływ wydarzeń ze światowej gospodarki na branżę SBC, poza tym że będzie on negatywny.

Sprzedaż komputerów jednopłytkowych to biznes, którzy rzadko tworzy oś rozwoju firmy i w ogromnej większości przypadków łączy się z inną działalnością handlową. Często są to także komputery przemysłowe, a nawet sprzęt teleinformatyczny i serwerowy. Sprzedażą omawianych wyrobów zajmują się także firmy dystrybucyjne dostarczające podzespoły dla elektroniki i automatyki i dla wielu z nich są to dodatki uzupełniające główny biznes.

Dla ponad trzech czwartych firm z tego zestawienia sprzedaż komputerów jednopłytkowych to co najwyżej 10% obrotów, a jedynie dla 13% jest to rdzeń biznesu i w praktyce do grupy tej zaliczają się tylko krajowe przedstawicielstwa producentów (rys. 5). Patrząc na listę firm wymienionych w tabeli 2, można zaryzykować twierdzenie, że oprócz wyspecjalizowanych dostawców zajmujących się sprzedażą systemów komputerowych dla przemysłu, reszta firm zajmujących się dystrybucją komputerów typu SBC to dystrybutorzy podzespołów elektronicznych.

Tabela 2. Dane kontaktowe do fi rm wymienionych w tabeli 1

Z pewnością udział każdej z tych firm w rynku nie jest duży, co pośrednio mogą właśnie wskazywać małe procentowe udziały dochodów ze sprzedaży, ale sumarycznie dystrybutorzy komponentów elektronicznych mają już znaczącą pozycję. Zgodnie z rysunkiem 6 liczba dostawców omawianych produktów na rynku stopniowo wzrasta, przez co w przyszłości proporcje te mogą jeszcze bardziej zmienić się na korzyść firm związanych z elektroniką.

W zakresie znanych światowych marek wszystkie są już w Polsce obecne, ale tańsze i mniej reprezentatywne produkty cały czas mają jeszcze przestrzeń do ekspansji na rynku. Trudno ocenić dokładnie, jakie obroty osiągają dostawcy ze sprzedaży komputerów jednopłytkowych, gdyż w redakcyjnych ankietach taką informację udostępniło tylko kilka firm.

Wiadomo, że konkurencja jest spora i jakiekolwiek odsłonięcie swojej pozycji może tworzyć niepotrzebne zagrożenie. Niemniej można powiedzieć, że obroty mniejszych dostawców wahają się w pobliżu 300 tys. złotych rocznie, dostawcy średniej wielkości osiągają około 1 mln zł.

W przypadku największych firm nie ma niestety danych. Niemniej łącząc powyższe kwoty z udziałami procentowymi pokazanymi na rysunku 5, można wysnuć wniosek, że sprzedaż komputerów SBC to dobry biznes, charakteryzujący się dość dużą stabilnością i rozwijający się w dobrym tempie.

Kto i co kupuje najczęściej?

Rys. 9. Popularni na naszym rynku producenci pamięci Flash do zastosowań profesjonalnych

Na wykresie 7 pokazujemy listę branż lub typów odbiorców, którzy reprezentują największych klientów firm z tego zestawienia pod względem wartościowym. Podobnie jak w przypadku poprzedniej edycji raportu na czołowych miejscach są integratorzy systemów, czyli firmy realizujące projekty budowy urządzeń, instalacji na obiektach lub systemów wykraczających poza jeden obiekt lub budynek.

Firmy takie projektują wymienione rozwiązania i następnie wykonują je, kupując na rynku potrzebne elementy składowe. Na czołowych pozycjach znalazły się także zakłady przemysłowe, będące w bliskim związku z integratorami i przez wiele osób postrzegane jako ten sam odbiorca.

Ważnym klientem jest sektor reklamy, wykorzystujący komputery w roli sterowników do wyświetlaczy wielkoformatowych, kiosków i automatów sprzedających, znaków i systemów prezentacyjnych, a także automatów rozrywkowych. Producenci elektroniki to z kolei naturalny odbiorca komputerów nakładkowych, takich jak moduły SOM oraz COM a także PC/104, PC/104+.

Są one montowane na płytkach drukowanych zawierających całość elektroniki wchodzącej w skład urządzenia. Jeśli chodzi o popularność poszczególnych procesorów, to przybliżenie preferencji zakupowych klientów pokazane zostało na rysunku 8. Pierwsze miejsce zdecydowanie zajął jednordzeniowy procesor Intel Atom. Jest bardzo tani i nie wymaga stosowania wymuszonego chłodzenia.

Jego wydajność dla wielu zastosowań jest wystarczająca i stąd układ ten stanowi dzisiaj pierwszy wybór. Kolejne miejsce przypadło też temu procesorowi, ale w wersji dwurdzeniowej - wydajniejszej. Przeliczając dane z ankiety w innych sposób, można to podsumować również tak, że w zakresie komputerów jednopłytkowych do zastosowań w systemach embedded Atomy znajdują się w 6 komputerach na każde 10 sprzedanych. Pozostałe układy cieszące się popularnością to AMD Geode LX, Celeron M i Pentium M oraz procesory firmy Via.

Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej

Polecane

Nowe produkty

Zobacz również