Firmy

Rys. 5. Wyniki redakcyjnej ankiety zawierającej zebrane odpowiedzi na pytania o to, jakie cechy ofert dostawców anten są dla klientów ważne (kolor zielony na wykresie), a jakie nie (kolor czerwony)

Przedsiębiorstwa biorące udział w raporcie można podzielić na kilka rozdzielnych grup biznesowych. Pierwszą i najważniejszą grupę z punktu widzenia niniejszego opracowania tworzą krajowi producenci anten radiowo-telewizyjnych oraz często również wersji radiokomunikacyjnych i do systemów łączności.

W gronie tym wymienić należy firmę Sowar – producenta anten telewizyjnych oraz firmę Dipol zajmującą się produkcją anten radiowych i telewizyjnych, a także wytwarzaniem wersji radiokomunikacyjnych i do systemów łączności, takich jak UMTS, WLAN, GSM. Produkcją anten do telewizji naziemnej i sateli tarnej zajmuje się również firma Delta-Opti, wytwarza ona także anteny radiowe, panelowe, kierunkowe i dookólne na pasma 2,4 GHz oraz 5 GHz.

Znanym producentem anten jest także gdańska firma Telkom-Telmor, specjalizująca się w wytwarzaniu anten RTV, urządzeń do odbioru sygnałów RTV i Sat dedykowanych do indywidualnych oraz zbiorowych instalacji antenowych oraz central alarmowych i sygnalizatorów. Producentem anten RTV jest ponadto DPM Solid Polska, a firma Net-Com zajmuje się projektowaniem i produkcją anten i systemów radiokomunikacji na pasma VHF i UHF oraz budową cyfrowych systemów komunikacyjnych wykorzystujących platformy GPS, GSM, GPRS.

Z kolei w firmie Tatarek anteny i akcesoria antenowe uzupełniają główny nurt firmy związany z zasilaczami. Drugą grupę firm w raporcie tworzą producenci specjalizujący się w produkcji osprzętu antenowego i akcesoriów. Taką firmą jest Matt, jeden z najstarszych polskich producentów elementów biernych, akcesoriów i podzespołów sieci kablowych: filtrów, tłumików, gniazd abonenckich, rozgałęźników i zwrotnice, multimedialnych. Firma realizuje również nietypowe, niemal jednostkowe opracowania.

Z kolei Zakład Elektroniki AMS to producent wzmacniaczy szerokopasmowych, pasmowych i wielozakresowych, a także akcesoriów do instalacji antenowych: zwrotnic antenowych, symetryzatorów, korektorów, tłumików, separatorów zasilania, sumatorów, rozgałęźników, odgałęźników oraz filtrów. Producentem zasilaczy do wzmacniaczy antenowych i akcesoriów jest także firma Zolan. Firma Feryster to producent anten i akcesoriów bazujących na elementach magnetycznych, takich jak anteny RFID, ferrytowe do odbiorników radiowych, sumatorów, rozgałęźników, a także podzespołów do wzmacniaczy i anten aktywnych (cewki, symetryzatory).

Przeważająca większość produktów to anteny ferrytowe, znajdujące głównie zastosowanie w górnictwie jako urządzenia stosowane do lokalizacji położenia górników w przypadku zawałów. Trzecią grupę firm w zestawieniu tworzą dystrybutorzy podzespołów elektronicznych, którzy sprzedają urządzenia i moduły do komunikacji bezprzewodowej. W ich przypadku anteny są uzupełnieniem ich ofert i elementem kompleksowej obsługi klienta. Przykładem takiej firmy jest Elhurt, który w zakresie tematyki raportu sprzedaje moduły bezprzewodowe i pasujące do nich anteny.

W ofercie znajduje się duży wybór anten UMTS, GSM, GPS oraz zespolonych GSM/GPS. Firma sprzedaje też anteny na częstotliwości ISM: 433, 868, 916 MHz oraz pracujące w najbardziej popularnym paśmie 2,4 GHz (Bluetooth, WLAN, ZigBee). Podobny profil ma Masters, który dostarcza gotowe anteny, przewody i złącza do aplikacji bezprzewodowych, jak również podejmuje się wykonywania anten na zamówienie. W wymienionej grupie mieści się też firma Soyter, oferująca anteny przeznaczone do współpracy z układami komunikacji bezprzewodowej firm CMLmicro, Chipcon, Nordic, Marvell, Tibbo, SystemBase.

Anteny, złącza i akcesoria tworzą kompletną ofertę firmy w zakresie produktów radiokomunikacyjnych. Moduły do komunikacji bezprzewodowej i anteny wraz ze złączami i akcesoriami oferuje też firma Arrow. Kolejną grupę firm tworzą dystrybutorzy sprzedający radiotelefony i systemy łączności profesjonalnej.

Jerzy Sobków

konstruktor i prezes zarządu w firmie Sowar

Jakie są nowości rynkowe w zakresie anten?

Technika antenowa jest znana od kilkudziesięciu lat. Wykorzystuje zjawiska fizyczne znane i powszechnie opisane. Dlatego w technice antenowej nie ma wielkiego postępu, jeśli chodzi o same konstrukcje. Nowe natomiast są formy bazujące na nowoczesnych trendach wzornictwa przemysłowego, zwłaszcza w antenach pokojowych. Konstrukcje anten Yagi-Uda, logarytmiczno-periodyczne, synfazowe, paraboliczne są powszechnie stosowane przez wszystkich producentów. Nowością ostatnich lat są jedynie zintegrowane wzmacniacze. Tu elektronika pozwoliła na radykalne ograniczenie liczby elementów metalowych bez wpływu na zysk energetyczny.

Jaka jest koniunktura na rynku?

Mimo pojawienia się telewizji satelitarnej i kablowej nie obserwuję radykalnego spadku zapotrzebowania na anteny RTV. Często są one dodatkiem pozwalającym oglądać coś, czego nie ma w zestawie satelitarnym lub kablowym np. telewizję lokalną. Pozwala też oglądać telewizję w mieszkaniach, gdzie jest jeden dekoder, a kilka telewizorów i każdy chce oglądać co innego. Po ogromnym boomie antenowym lat 90., spowodowanym pojawieniem się prywatnych sieci nadawczych TV, od kilku lat trwa stabilizacja. Wypadły z rynku firmy o niskim poziomie technicznym, bez własnych dobrych konstrukcji. Pozostało kilka firm, które dbają o wysoką jakość wyrobów, wdrażają nowe konstrukcje. Na uwagę zasługuje fakt, że rynek polski oparł się chińskiej konkurencji, głównie dzięki kilku dobrym rodzimym producentom oferującym dobry produkt w korzystnej cenie. Przestały już istnieć lub są w zaniku firmy oferujące anteny z nierealnymi parametrami np. 100dB wzmocnienia i bardzo słabe jakościowo konstrukcje w niskich cenach. Pozytywny jest zamiar wprowadzenia w nieodległej perspektywie telewizji cyfrowej naziemnej DVB-T.

Czy anteny to produkt, na którym można zarobić?

W latach 90. można było bardzo dużo i szybko zarobić, bo popyt był ogromny. Teraz trzeba mieć zaawansowany technologicznie produkt, nowoczesne wzornictwo przemysłowe, niskie koszty produkcji i dobrą sieć dystrybucji. To pozwala zająć znaczącą pozycję na rynku i osiągać sukcesy.

Oferty takich dostawców mają często szeroki profil, obejmujący sprzęt krótkofalarski, dla służb i lotnictwa, CB i podobne. Taką firmą w raporcie jest Altran zajmujący się dystrybucją radiotelefonów oraz wykonywaniem bazujących na nich systemów łączności, a także President Electronics, sprzedający anteny do radiokomunikacji, radiotelefony i sprzęt łączności.

Podobny profil ma firma Avanti, zajmująca się dystrybucją amatorskich i profesjonalnych anten na wszystkie pasma, oraz inRadio – dystrybutor anten nadawczo-odbiorczych i odbiorczych dla radiokomunikacji profesjonalnej, radiokomunikacji amatorskiej, do odbiorników szerokopasmowych. Poza omówionymi firmami ankiety do raportu przysłały firmy takie, jak Azart, która zajmuje się handlem hurtowym i detalicznym oraz usługami w zakresie montażu instalacji antenowych RTV i Sat.

Ciekawą firmą jest również Laminas – krajowy producent czasz dużych anten satelitarnych z kompozytów epoksydowo-szklanych o wymiarach od 1,2m do 2,7m, przeznaczonych głównie dla odbiorców profesjonalnych. Ważną pozycję w ofercie stanowią anteny z systemem podgrzewania. Omówienie firm kończy Kathrein.

Pod tą nazwą kryje się polski oddział niemieckiego producenta specjalizującego się w produkcji wysokiej jakości systemów antenowych do zastosowań profesjonalnych, przeznaczonych do pracy w zakresie częstotliwości 27 MHz–6 GHz. W ofercie znajdują się między innymi systemy antenowe nadawcze radiodyfuzji naziemnej, komunikacji ruchomej, systemy antenowe do komunikacji ze samolotami i wiele innych.

Przegląd ofert w tabelach

Przegląd ofert w zakresie anten, akcesoriów i osprzętu antenowego umieszczony został w tabelach 1 i 2. Zostały one podzielone na cztery poziome sekcje zawierające kolejno przegląd ofert w zakresie anten RTV, do łączności GSM i transmisji danych, anten do systemów łączności profesjonalnej oraz z wyszczególnieniem oferty akcesoriów i osprzętu. Tak zbudowana tabela pozwala na szybkie zorientowanie się w tym, czym zajmują się poszczególne firmy, bez wgłębiania się w szczegóły techniczne.

Robert Magdziak

Tabele

  • TABELA 1. Przegląd ofert krajowych dostawców anten i osprzętu do instalacji antenowych



  • TABELA 2. Przegląd ofert krajowych dostawców anten i osprzętu do instalacji antenowych



  • TABELA 3. Dane kontaktowe do krajowych dostawców anten i osprzętu antenowego



  • TABELA 4. Plan raportów „Elektronika” na najbliższe miesiące
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej
Przejdź do kompendium

Polecane

Nowe produkty

Zobacz również