Usługi

Im bardziej aplikacje komunikacji bezprzewodowej są powszechnie wykorzystywane, rozproszone po obiektach, w przestrzeni jako elementy systemów pomiarowych, sieci sensorycznych, tym bardziej rośnie znaczenie dostępności usług związanych z obsługą zdalną takich aplikacji. Aby możliwe było zainstalowanie czujnika w niedostępnym miejscu, konieczne jest zapewnienie bezobsługowości, czyli możliwości aktualizacji oprogramowania drogą radiową, monitorowania stanu, diagnozowania działania i podobnych. Dla wielu takich zastosowań jedną z najważniejszych funkcjonalności jest też możliwość automatycznego wysyłania danych do chmury, po to aby dane były gromadzone w sposób automatyczny i dalej przetwarzane.

Ważne i poszukiwane wersje urządzeń i modułów do komunikacji bezprzewodowej
 
Najpopularniejszą część rynku i jednocześnie najbardziej poszukiwaną tworzą moduły i urządzenia komunikacyjne do sieci komórkowych nowszych generacji (3G/4G), ale zaraz po nich uplasowały się na wykresie rozwiązania Wi-Fi, a w dalszej kolejności Bluetooth. Odpowiada to potencjałowi tych technologii, zakresowi aplikacyjnemu i co więcej, ani kolejność, ani przedstawione na wykresie wskazania nie wydają się zaskakujące. Z roku na rok widać też, że pozycja rynkowa najprostszych rozwiązań GSM-owych (starszych technologii, tj. 2G) sukcesywnie się zmniejsza, jako rezultat malejących cen nowszych produktów, zmian w infrastrukturze sieci komórkowych i jako efekt wycofywania starszych rozwiązań z ofert. Niezmiennie od lat pozycja rynkowa ZigBee jest bardzo słaba, natomiast sieci LPWAN (LoRa, NB-IoT itp.) powoli zyskują na znaczeniu.

Z czasem znaczenie tej sfery działania aplikacji staje się coraz bardziej istotne, a usługi towarzyszące takiej komunikacji, związane z obróbką danych silniej wpływają na biznes. Nietrudno dostrzec, że w obszarze IoT mamy do dyspozycji coraz bardziej uniwersalne, zaawansowane platformy sprzętowe. Łatwiej jest kupić rozwiązania prawie gotowe, takie które wymagają jedynie konfiguracji, niewielkiej integracji (obudowa, zasilanie, podłączenie czujnika) i tym samym wysiłek projektanta kieruje się w stronę aplikacyjną, integracyjną oraz właśnie związaną z analityką danych. Jest to słuszny kierunek, bo przecież nie ma sensu, aby każdy inżynier zajmujących się IoT i komunikacją bezprzewodową rozwiązywał podstawowe problemy z tworzeniem hardware, firmware, bo część ta jest w sumie zawsze podobna, a poza tym coraz bardziej zaawansowana technologia półprzewodnikowa pozwala zamknąć ją do jednego chipa.

Znaczenie, jakie dla biznesu firmy mają urządzenia do komunikacji bezprzewodowej
 
Komunikacja bezprzewodowa to obszar biznesowy pozwalający na specjalizację, a więc w tej tematyce daje się zbudować profil firmy (34% wskazań) lub przynajmniej jeden z głównych pionów (28%). Jest to wynik wielu czynników: znaczenia rynkowego takich zagadnień, skomplikowania technicznego i złożoności, dużej wartości dodanej do komponentów kryjącej się w oprogramowaniu aplikacyjnym i usługach pokrewnych, a także z tego, że produkty te są relatywnie drogie w porównaniu do innej "drobnicy".

Bogata funkcjonalność oprogramowania, usług związanych z akwizycją danych, komunikacją sprawia, że czołowi producenci rozwiązań komunikacyjnych mogą się w ten sposób wybić ponad przeciętną. Inni, jak duże firmy znane ze świata IT, także poszerzają możliwości swoich rozwiązań o obsługę takich platform. Czasem oznacza to dla nich otwarcie biznesu na nową działalność, ale IoT niczym magnes przyciąga wielu graczy.

Patrząc z perspektywy, można powiedzieć, że zmiany idą w takim kierunku, aby najważniejszym problemem do rozwiązania był pomysł na korzyść wynikającą z technologii, a nie budowa układu elektronicznego lub pisanie kodu. To zadanie ma się sprowadzać do wyboru produktu spośród wielu dostępnych, niekoniecznie tworzenia własnego, a także kupna usługi (konta) w powiązanej z taką platformą chmurze obliczeniowej zamiast tworzenia i konfigurowania własnej.

Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej

Prezentacje firmowe

Polecane

Nowe produkty

Zobacz również