Taśmy LED

Analizując rynek oświetlenia LED, nie sposób pominąć taśm ledowych, czyli wąskich pasków samoprzylepnego podłoża elastycznego z zamontowanymi diodami. Są one sprzedawane na 5-metrowych rolkach, pozwalają na zasilanie ze standardowych zasilaczy 12/24 V i są dostępne w wielu wersjach różniących się szerokością, wydajnością świetlną z metra (mocą), kolorem lub odcieniem światła białego. Kolejne możliwości zapewniane przez taśmy to możliwość emisji bocznej światła, tj. równolegle do podłoża, a także dostępność wersji wielokolorowych i wielobarwnych (RGB i RGB-W) umożliwiających tworzenie światła dekoracyjnego lub dopasowującego się do warunków, np. odcień ciepły wieczorem, w dzień barwa naturalna. Są wersje zawierające pojedyncze diody LED, wykonania typu COB zawierające wspólny luminofor nałożony w postaci jednolitego paska żywicy, a także wersje uszczelnione silikonem, które są odporne na wilgoć (np. do akwariów/terrariów).

Na rynku taśmy są postrzegane jako produkty do realizacji oświetlenia reklamowego, meblowego, ale zakres ich zastosowań cały czas się poszerza. Powodem jest to, że taśmy są łatwe w aplikacji i proste w dopasowaniu do warunków instalacyjnych, stąd wynika ich duża popularność. Można je ciąć na segmenty, a montaż polega na przyklejeniu do podłoża. Zapewniają one coraz lepsze parametry świetlne, a jakością optyczną niczym nie ustępują innym źródłom. Na ich korzyść przemawia ponadto możliwość zasilania ze standardowego zasilacza napięciowego, co pozwala ograniczyć koszty. Na koniec trzeba powiedzieć o cenach, których rozrzut jest bardzo duży i daje możliwość dopasowania produktu do budżetu i przeznaczenia. Oczywiście te najtańsze nie gwarantują jakości, zaś profesjonalne mogą być bardzo kosztowne, ale razem tworzą ofertę dla każdego.

Główne problemy rynku oświetlenia LED #4
 
Główne problemy rynku to nie najlepsza sytuacja w gospodarce krajowej oraz także, patrząc w szerszej perspektywie, także w europejskiej. Cały czas problemem jest sytuacja w łańcuchach dostaw, a wojna na Ukrainie też oczywiście nie pomaga w biznesie. Do niedawna, gdy sytuacja na rynkach z zachodniej strony Polski się pogarszała, można było się ratować eksportem na wschód. Teraz tej opcji nie ma. Dodatkowo wiele inwestycji w nowoczesne oświetlenie zostało zrealizowane w ostatnich dwóch latach, co zapełniło luki i potrzeby klientów, więc ogranicza też przestrzeń na nowe projekty.

Sterowniki do taśm LED

Wykorzystanie możliwości kryjących się w taśmach LED związane jest z koniecznością użycia specjalnego sterownika i oferta takich urządzeń dostępnych na rynku szybko się zwiększa. Sterownik pracuje w obwodzie niskiego napięcia i włącza się go między wyjście zasilacza a taśmę LED. Jego podstawową funkcjonalnością jest regulacja jasności światła za pomocą techniki PWM, a także włączanie i wyłączanie z powolnym rozjaśnianiem/ ściemnianiem. Wersje wielokanałowe sterowników są przeznaczone do taśm RGB i dają możliwość regulacji i ustawienia barwy światła (koloru dla RGB, odcienia światła białego dla taśm zawierających diody ciepłe i zimne).

Sterowanie parametrami odbywa się za pomocą sensora dotykowego, przycisku instalacyjnego, pokrętła obrotowego (enkodera), pilota radiowego, a nawet aplikacji na smartfon łączącej się ze sterownikiem przez Wi-Fi/Bluetooth. Oprogramowanie i piloty umożliwiają tworzenie scenariuszy oświetleniowych, programowanie ustawień z możliwością przywołania jednym guzikiem, a także łączenia wielu sterowników w rozbudowany system obejmujący wiele pomieszczeń.

Wspólną wadą wielu sterowników będących na rynku jest brak standaryzacji i interoperacyjności, gdyż każdy producent promuje swój koncept. Z uwagi na to wymagania użytkownika muszą zostać dopasowane do tego, co dane rozwiązania realizują. Najtańsze wersje sterowników, dostępne w postaci "gołej" płytki, mają też problemy jakościowe oraz jak to często bywa w przypadku rozwiązań chińskich – przewymiarowane na plus deklarowane parametry.

Ocena warunków biznesowych panujących w branży oświetlenia w 2023 roku #5
 
Pytani w naszych ankietach o warunki panujące na rynku oświetlenia LED w 2023 roku specjaliści ocenili je jako zadowalające lub dobre, ale w porównaniu z naszym poprzednim badaniem ankietowym sprzed dwóch lat przybyło ocen, że warunki dla biznesu są kiepskie. Wówczas czerwonego pola na wykresie nie było wcale. Jest to niestety znak, że fala zapotrzebowania na LED-owe rozwiązania energooszczędne, która pojawiła się na rynku dwa lata temu w konsekwencji podwyżek cen energii, już wygasa, a na dodatek mamy dołek inwestycyjny na rynku i to nie tylko w Polsce.

Czujniki koloru zapewniają kontrolę starzenia

Na rynku mamy coraz więcej scalonych czujników koloru RGB, które mogą badać rozkład energii widma promieniowania emitowanego przez źródło światła, dzięki czemu możliwa jest kalibracja emisji, pozwalająca na uzyskanie określonej barwy światła. Kiedyś były to drogie i specjalistyczne elementy, dzisiaj w formie scalonego MEMS-a nie stanowią one przeszkody przekreślającej możliwości uzyskania takiej funkcjonalności. Takie sensory pozwalają na dokładne dopasowanie parametrów oświetlenia do rytmu dobowego oraz na korekcję niedokładności emitowanego sygnału świetlnego, wynikającą m.in. ze zmian starzeniowych diod LED (zmiana strumienia i emisji). Są one elementem czegoś, czego dawniej nie było w ogóle, a więc regulacji parametrów oświetlenia w zamkniętej pętli sprzężenia zwrotnego.

Jaka jest aktualna koniunktura w tym sektorze rynku? #6
 
Aktualna koniunktura w branży oświetlenia LED (pod koniec grudnia) oceniona została jako zadowalająca lub dobra, a więc w przybliżeniu ocena sytuacji bieżącej wypadła tak samo, jak dla zilustrowanej na drugim wykresie zestawienia obejmującej 2023 rok. Niemniej pole czerwone jest większe, co może sugerować, że warunki biznesowe stale się pogarszają. Być może odblokowanie środków z KPO, które już za moment nastąpi, przyniesie w kolejnych miesiącach jakieś odbicie w inwestycjach i nadchodzący rok będzie bardziej udany. Wszyscy na to liczymy.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej

Prezentacje firmowe

Polecane

Nowe produkty

Zobacz również