Co piąty nowy telewizor ma dostęp do sieci

Wzrost w roku ubiegłym napędzał rynek japoński. W Europie Środkowo- -Wschodniej w 2010 r. sprzedano 2,5 miliona internetowych telewizorów i ich dostawy w naszej części świata mają wzrosnąć w 2014 r. do 10 mln odbiorników. Według przewidywań rynek telewizorów internetowych podzieli się na 2 części; telewizory w wersji podstawowej, umożliwiające dostęp do rozszerzonych serwisów telewizyjnych i usługi VOD, podczas gdy odbiorniki typu Smart TV oferują również możliwości konfiguracji, bardziej rozwinięte opcje wyszukiwania i interfejsy użytkowników zaawansowanych.

Posłuchaj
00:00

Rys. 1. Dostawy telewizorów LCD na rynku amerykańskim w sztukach (wg iSuppli)

Telewizory smart pozwolą na większą swobodę w wyborze treści internetowej, a poza jej odbiorem także na komunikację z innymi użytkownikami stacjonarnych i przenośnych urządzeń podłączonych do Internetu. Nie są też ograniczone do danego systemu operacyjnego, lecz można na nich korzystać np. z Linuksa z platformą urządzeń cyfrowych Meego, Androida z Google TV i innych systemów. Mimo wzrostu popularności telewizorów umożliwiających dostęp do sieci, według najnowszych prognoz obroty na łącznym rynku telewizorów LCD w obecnym roku zmaleją, po raz pierwszy w historii.

W 2010 r. dostarczono na światowy rynek 190 mln odbiorników LCD, a w roku obecnym będzie ich sprzedanych 215 mln, jednak średnie ceny odbiorników szybko spadają, poinformował Display Search. W podziale ze względu na rodzaj podświetlania, w roku obecnym dominować będą odbiorniki z podświetleniem LED. Dzieje się tak na skutek spadku marży na modele LED-owe, ze 100% w pierwszej połowie 2010 r. do mniej niż 50% w roku obecnym, a w przypadkach niektórych rozmiarów ekranu i częstotliwości odświeżania nawet do 20%.

Inną przyczyną globalnego spadku cen telewizorów LCD jest coraz większa sprzedaż odbiorników na rynkach wschodzących, głównie w Chinach i Ameryce Południowej, na których w I połowie roku sprzedanych będzie łącznie więcej telewizorów niż w regionach wysoko rozwiniętych: Japonii, Ameryce Północnej i Europie zachodniej. Telewizory LCD stają się dominującym modelem telewizorów oferowanych obecnie, a na większości rynków ich sprzedaż stanowi ponad 50% dostaw.

W roku obecnym sprzedaż tych odbiorników telewizyjnych ma powrócić na ścieżkę wzrostu, obroty mają się zwiększyć w skali świata według iSuppli o 20,3%. Czynnikami, jakie mają zachęcać do kupna odbiornika LCD, stają się: podświetlenie LED, trójwymiarowy obraz lub właśnie wbudowany dostęp do Internetu.

Marcin Tronowicz

Powiązane treści
Pierwsze wyłączenie nadajników telewizji analogowej
Co czwarty telewizor LCD jest wykonany na Tajwanie
Coraz niższe ceny telewizorów 3D
Sony sprzedaje 90% udział w fabryce telewizorów LCD na Słowacji
Liczba telewizorów HD znacząco wzrośnie
Telewizory liderem elektroniki konsumenckiej
Telewizor OLED Sony jeszcze w tym roku
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Zasilanie
Jaki był pierwszy dzień targów ENERGETAB 2025?
Produkcja elektroniki
Renew Center firmy Evernex w rok naprawia ponad 200 tysięcy części
Pomiary
Miniaturowe sensory MEMS TDK wyznaczają nowy standard w analizie rzutu oszczepem
Produkcja elektroniki
X-FAB otwiera nowy cleanroom w malezyjskiej siedzibie
Komunikacja
Farnell wzmacnia ofertę IoT – nowe rozwiązania bezprzewodowe Digi International już w dystrybucji
Komunikacja
Nowy e-book firmy Mouser odkrywa przyszłość komunikacji satelitarnej
Zobacz więcej z tagiem: Artykuły
Magazyn
Wrzesień 2025
Magazyn
Sierpień 2025
Magazyn
Lipiec 2025

Komponenty indukcyjne

Podzespoły indukcyjne determinują osiągi urządzeń z zakresu konwersji mocy, a więc dążenie do minimalizacji strat energii, ułatwiają miniaturyzację urządzeń, a także zapewniają zgodność z wymaganiami norm w zakresie EMC. Stąd rozwój elektromobilności, systemów energii odnawialnej, elektroniki użytkowej sprzyja znacząco temu segmentowi rynku. Zapotrzebowanie na komponenty o wysokiej jakości i stabilności płynie ponadto z aplikacji IT, telekomunikacji, energoelektroniki i oczywiście sektorów specjalnych: wojska, lotnictwa. Pozytywnym zauważalnym zjawiskiem w branży jest powolny, ale stały wzrost zainteresowania klientów rodzimą produkcją pomimo wyższych cen niż produktów azjatyckich. Natomiast paradoksalnie negatywnym zjawiskiem jest fakt, że jakość produktów azjatyckich jest coraz lepsza i jeśli stereotyp "chińskiej bylejakości" przestanie być popularny, to rodzima produkcja będzie miała problem z utrzymaniem się na rynku bez znaczących inwestycji w automatyzację i nowe technologie wykonania, kontroli jakości i pomiarów.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów