Japońskie koncerny zawieszają produkcję w Chinach

Japońskie koncerny zamykają fabryki i wzywają pracowników do pozostania w domu ze względów bezpieczeństwa. Konflikt o trzy, małe i niezamieszkane wysepki zagroził kontaktom biznesowym obu państw. Część firm rozważa całkowite wycofanie się z chińskiego rynku.

Posłuchaj
00:00

Toyota i Nissan dołączyły do reszty japońskich koncernów: Panasonica, Canona i Hondy, które czasowo zawiesiły produkcję w swoich fabrykach w Chinach w następstwie antyjapońskich protestów i towarzyszących im aktów przemocy w tym kraju w weekend.

Spór dotyczy niezamieszkanych wysp na Morzu Wschodniochińskim, w pobliżu których znajdują się bogate łowiska i prawdopodobnie złoża ropy naftowej i gazu. Choć wyspy od lat administrowane są przez Tokio, to według Pekinu podlegają Chinom. Stary spór terytorialny zaostrzył się w zeszłym tygodniu, kiedy Japonia zdecydowała się odkupić wyspy od prywatnego właściciela.

Wywołało to w Chinach protesty. Podczas weekendu atakowano japońskie przedstawicielstwa dyplomatyczne, także sklepy, restauracje i salony sprzedaży samochodów w co najmniej 5 dużych miastach. Toyota i Honda podały, że podłożony ogień mocno zniszczył ich placówki w porcie Qingdao.

Toyota dodała, że jej zakłady i biura funkcjonowały normalnie w poniedziałek, nie poleciła swym pracownikom, by zostali w domu. Honda zapowiedziała z kolei zawieszenie produkcji w swych 5 montowniach w Chinach na dwa dni poczynając od dzisiaj.

Jak poinformował wcześniej Panasonic Corp, fabryki, gdzie produkcja została wstrzymana, zostaną ponownie otwarte po oszacowaniu strat. Nie sprecyzowano jednak, kiedy to nastąpi. Firma Canon Inc zapowiedziała, że w związku z antyjapońskimi protestami zawiesiła w poniedziałek i wtorek produkcję w trzech spośród czterech swoich fabryk w Chinach.

Spór odbija się także na japońskich spółkach notowanych na giełdzie w Hongkongu. Wszystkie akcje znajdują się pod presją sprzedających, pisze "New York Times".

Chiny są najważniejszym partnerem Japonii. W zeszłym roku obroty handlowe między dwoma gospodarkami sięgnęły 345 mld dol.

źródło: pap, wyborcza, rzeczpospolita

Powiązane treści
Branża półprzewodników w Japonii przechodzi trudności
Przekształcenia na japońskim rynku elektroniki
Usługi produkcji kontraktowej elektroniki szybko ewoluują w stronę kompleksowości obsługi
Sony i Panasonic rozpoczną produkcję OLED-ów
Toyota pracuje nad zwiększeniem bezpieczeństwa systemów wbudowanych
Rekordowa strata Panasonica wyniesie 10 mld dol.
Cynowe wąsy zablokowały pedały gazu w Toyotach
Powódź w Tajlandii zniszczyła fabryki Nikona, Canona i Sony
Kłopoty Nissana z łańcuchem dostaw półprzewodników
Matsushita, Canon i Hitachi łączą się w LCD
Nissan i NEC inwestują w akumulatory Li-Ion
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Komponenty
Rochester Electronics zwiększa dostępność układów Lattice dla aplikacji o długim cyklu życia
Zasilanie
DigiKey prezentuje pierwszy w branży konfigurator zasilaczy dostępny online
Projektowanie i badania
Biblioteka przewodników firmy Mouser
Zasilanie
Nowy e-book Mouser i YAGEO: elementy pasywne dla zasilania pojazdów elektrycznych
Projektowanie i badania
OVHcloud uruchamia pierwszą w Europie platformę Quantum-as-a-Service
Projektowanie i badania
Komputery kwantowe to wciąż odległa przyszłość - ale coraz bardziej konieczna
Zobacz więcej z tagiem: Artykuły
Magazyn
Listopad 2025
Informacje z firm
Grupa RENEX zaprasza na targi Evertiq EXPO Warszawa 2025
Magazyn
Październik 2025

Ukryte koszty poprawek. Dlaczego naprawa projektu zawsze kosztuje więcej niż dobre planowanie - czyli im później wykryjesz błąd, tym drożej go naprawisz

Większość projektów elektronicznych nie upada dlatego, że zabrakło budżetu na komponenty — lecz dlatego, że zbyt późno wykryto błędy projektowe. To one, a nie same materiały, generują największe koszty: dodatkowe prototypy, opóźnienia, ponowne testy, a często nawet przebudowę całych urządzeń.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów