Japońskie koncerny zawieszają produkcję w Chinach

Japońskie koncerny zamykają fabryki i wzywają pracowników do pozostania w domu ze względów bezpieczeństwa. Konflikt o trzy, małe i niezamieszkane wysepki zagroził kontaktom biznesowym obu państw. Część firm rozważa całkowite wycofanie się z chińskiego rynku.

Posłuchaj
00:00

Toyota i Nissan dołączyły do reszty japońskich koncernów: Panasonica, Canona i Hondy, które czasowo zawiesiły produkcję w swoich fabrykach w Chinach w następstwie antyjapońskich protestów i towarzyszących im aktów przemocy w tym kraju w weekend.

Spór dotyczy niezamieszkanych wysp na Morzu Wschodniochińskim, w pobliżu których znajdują się bogate łowiska i prawdopodobnie złoża ropy naftowej i gazu. Choć wyspy od lat administrowane są przez Tokio, to według Pekinu podlegają Chinom. Stary spór terytorialny zaostrzył się w zeszłym tygodniu, kiedy Japonia zdecydowała się odkupić wyspy od prywatnego właściciela.

Wywołało to w Chinach protesty. Podczas weekendu atakowano japońskie przedstawicielstwa dyplomatyczne, także sklepy, restauracje i salony sprzedaży samochodów w co najmniej 5 dużych miastach. Toyota i Honda podały, że podłożony ogień mocno zniszczył ich placówki w porcie Qingdao.

Toyota dodała, że jej zakłady i biura funkcjonowały normalnie w poniedziałek, nie poleciła swym pracownikom, by zostali w domu. Honda zapowiedziała z kolei zawieszenie produkcji w swych 5 montowniach w Chinach na dwa dni poczynając od dzisiaj.

Jak poinformował wcześniej Panasonic Corp, fabryki, gdzie produkcja została wstrzymana, zostaną ponownie otwarte po oszacowaniu strat. Nie sprecyzowano jednak, kiedy to nastąpi. Firma Canon Inc zapowiedziała, że w związku z antyjapońskimi protestami zawiesiła w poniedziałek i wtorek produkcję w trzech spośród czterech swoich fabryk w Chinach.

Spór odbija się także na japońskich spółkach notowanych na giełdzie w Hongkongu. Wszystkie akcje znajdują się pod presją sprzedających, pisze "New York Times".

Chiny są najważniejszym partnerem Japonii. W zeszłym roku obroty handlowe między dwoma gospodarkami sięgnęły 345 mld dol.

źródło: pap, wyborcza, rzeczpospolita

Powiązane treści
Branża półprzewodników w Japonii przechodzi trudności
Przekształcenia na japońskim rynku elektroniki
Usługi produkcji kontraktowej elektroniki szybko ewoluują w stronę kompleksowości obsługi
Sony i Panasonic rozpoczną produkcję OLED-ów
Toyota pracuje nad zwiększeniem bezpieczeństwa systemów wbudowanych
Rekordowa strata Panasonica wyniesie 10 mld dol.
Cynowe wąsy zablokowały pedały gazu w Toyotach
Powódź w Tajlandii zniszczyła fabryki Nikona, Canona i Sony
Kłopoty Nissana z łańcuchem dostaw półprzewodników
Matsushita, Canon i Hitachi łączą się w LCD
Nissan i NEC inwestują w akumulatory Li-Ion
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Produkcja elektroniki
Dystrybucja komponentów w Europie w trzecim kwartale 2025 r. - jest lepiej!
Projektowanie i badania
Czym jest vibe coding?
Produkcja elektroniki
Wojskowy sektor sprzętu do walki elektronicznej przyspiesza
Pomiary
3D HandySCAN EVO - rewolucja w skanowaniu 3D!
Produkcja elektroniki
Łotwa, Litwa i Estonia będą razem rozwijać półprzewodniki
Projektowanie i badania
Infineon otwiera w Austrii laboratorium aplikacji UWB
Zobacz więcej z tagiem: Artykuły
Magazyn
Listopad 2025
Informacje z firm
Grupa RENEX zaprasza na targi Evertiq EXPO Warszawa 2025
Magazyn
Październik 2025

Koń trojański w układzie scalonym: Dlaczego europejski sektor zbrojeniowy musi uniezależnić się od chińskiej elektroniki

Współczesna geopolityka nie pozostawia złudzeń – era powszechnej globalizacji dobiegła końca, a jej miejsce zajmuje epoka strategicznej autonomii i bezpieczeństwa narodowego. W obliczu wojny za naszą wschodnią granicą oraz rosnącego napięcia na linii Waszyngton - Pekin, Europa stanęła przed koniecznością redefinicji swojego podejścia do produkcji obronnej oraz akceptacji faktu, że prawdziwe bezpieczeństwo zaczyna się nie na poligonie, ale w fabryce.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów