Kosmiczne szanse polskiego przemysłu
| Gospodarka ArtykułyPodczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w katowickim Spodku odbyła się sesja pt. Przemysł Kosmiczny, w ramach której dyskutowano na temat założeń europejskiej polityki kosmicznej oraz m.in. sensu powołania, bilansu i wizji Polskiej Agencji Kosmicznej, która działa od lutego ubiegłego roku. Polska nie buduje wprawdzie rakiet, kosmodromów, ani nie wysyła w przestrzeń statków kosmicznych, za to w naszym kraju powstają podzespoły do niewielkich rakiet i satelitów, takie jak elementy silników czy urządzenia elektroniczne, np. sensory lub urządzenia z obszaru robotyki.
Zadaniem Polskiej Agencji Kosmicznej jest wspieranie polskiego przemysłu kosmicznego poprzez łączenie świata biznesu i nauki. Agencja w ubiegłym roku dysponowała budżetem 30 mln zł, ale ma także pomagać rodzimym przedsiębiorcom w pozyskiwaniu funduszy z Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA). W końcu ubiegłego roku w Gdańsku powstał akcelerator technologii kosmicznych Space3.ac, do którego nabór ma być przeprowadzony w tym roku.
Obroty przemysłu kosmicznego na świecie zostały przez ubiegłoroczny raport Space Foundation ocenione na 330 mld dolarów. Według przygotowanego przez firmę Grant Thornton raportu "Gwiezdny biznes" w Polsce wartość rynku przedsiębiorstw wykorzystujących technologie kosmiczne w tym roku będzie się wahać od 8,4 mld zł w wąskim ujęciu do 13,7 mld zł w szerokim.
źródło: www.eecpoland.eu/pl