wersja mobilna
Online: 488 Wtorek, 2018.06.19

Biznes

Członkostwo w Europejskiej Agencji Kosmicznej ogromną szansą dla polskiego przemysłu

wtorek, 19 czerwca 2012 10:17

Rada Ministrów wyraziła zgodę na przystąpienie Polski do Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA). Jest to jedna z ostatnich istotnych struktur europejskich, do której nasz kraj jeszcze nie należy. Decyzja o członkostwie w ESA zapadła w ostatniej chwili. Przedstawiciele biznesu i nauki wielokrotnie ostrzegali, że Polska może stracić nawet 2 mld złotych w latach 2014-2020 jeśli w tym roku nie zdecyduje się na akces do europejskiego odpowiednika NASA.

- Nasz kraj ma w wielu obszarach potencjał, by stać się silnym członkiem Agencji. Byłaby to korzyść nie tylko dla nauki i gospodarki, ale także dla każdego z nas - mówił rok temu Paweł Wojtkiewicz, ekspert z Przemysłowego Instytutu Automatyki i Pomiarów.

Europa - jedna z pierwszych europejskich rakiet nośnych

Dokładna data przystąpienia Polski do ESA nie została jeszcze ustalona – wiadomo, że nastąpi to jesienią tego roku. Członkostwo w Europejskiej Agencji Kosmicznej będzie nas kosztowało ok. 30 mln euro rocznie. Jest to względnie niska cena za możliwości, jakie otrzyma polski przemysł w ramach europejskiej struktury. Minister Spraw Zagranicznych Radosław Sikorski poinformował o przystąpieniu naszego kraju do ESA wpisem na Twitterze:

"Rada Ministrów podjęła decyzję o przystąpieniu Polski do Europejskiej Agencji Kosmicznej. Większość składki wróci do nauki i gospodarki".

Akcesję do ESA poparło wiele organizacji społecznych, naukowych i biznesowych, podkreślając wagę szansy, jaka otwiera się przed naszym krajem. Inwestycjami na europejskim rynku zainteresowane są największe polskie firmy m.in. Asseco, Bumar i WB Electronics.

Michał Pieniążek

 

World News 24h

poniedziałek, 18 czerwca 2018 20:00

Google will invest $550 million in Chinese e-commerce powerhouse JD.com, part of the U.S. internet giant’s efforts to expand its presence in fast-growing Asian markets and battle rivals including Amazon.com. The two companies described the investment as one piece of a broader partnership that will include the promotion of JD.com products on Google’s shopping service. This could help JD.com expand beyond its base in China and Southeast Asia and establish a meaningful presence in U.S. and European markets. Company officials said the agreement initially would not involve any major new Google initiatives in China, where the company’s main services are blocked over its refusal to censor search results in line with local laws.

więcej na: www.reuters.com