NCAB Group - wzrost cen na rynku płytek drukowanych

NCAB Group, jeden z większych europejskich producentów płytek drukowanych, zapowiedział wzrosty cen i wydłużenie terminów dostaw oferowanych płytek PCB. Wynika to głównie ze zmian podaży niektórych surowców, w szczególności miedzi od początku roku 2016 cieszącej się bardzo dużym popytem z powodu ogromnego zapotrzebowania na nią ze strony producentów akumulatorów. Na zmianę popytu wpływ ma branża motoryzacyjna.

Posłuchaj
00:00

W coraz bardziej popularnych na Zachodzie samochodach elektrycznych i hybrydowych stosowane są bowiem duże akumulatory o większej pojemności niż w autach tradycyjnych. W związku z tym niektórzy producenci miedzi od początku roku preferują sprzedaż tego surowca fabrykom akumulatorów, trochę zaniedbując dostawców PCB.

Wzrosły ceny laminatu (CCL) i prepregu (PP). W porównaniu do stycznia 2016 r. we wrześniu ceny folii miedzianej wzrosły o 21%, laminatu CCL o 9%, a prepregu o 7%. Ogólnie płytki PCB od producenta podrożały w tym okresie o 4,46% - najdroższym składnikiem obwodu drukowanego jest właśnie laminat. Ponadto producenci laminatów wydłużają czas produkcji, co ma wpływ na terminowość i okres realizacji dostaw.

 

Liczba reklamacji na tle wszystkich dostarczonych przez NCAB płytek PCB

NCAB ustala obecnie nowe warunki dostaw i zaplanowało skierowanie do klientów swą odnowioną ofertę na najbliższe miesiące. W związku z sytuacją NCAB prosi także klientów o nadsyłanie prognoz na kolejne projekty, co pozwoli mu zamawiać laminat z wyprzedzeniem i rezerwować kolejki produkcyjne w fabrykach.

NCAB ma siedzibę główną w Szwecji oraz oddziały lokalne w Polsce i innych krajach, m.in. w Niemczech, Wielkiej Brytanii, USA, Tajlandii i Chinach. W związku z tym, że wstępny projekt płyty PCB w największym stopniu kształtuje jej jakość i koszt, każdy lokalny oddział firmy ma pracowników wyspecjalizowanych we wsparciu klienta, rozumieniu jego wymagań odnośnie do produktów, w tym w zakresie kosztów i technologii produkcji. W 2014 r. firma wdrożyła międzynarodowy standard odpowiedzialności społecznej i zrównoważonego rozwoju ISO26000.

W 2015 r. firma sprzedała obwody drukowane za sumę 131 mln euro. Płytki drukowane NCAB trafiają przede wszystkim na rynek przemysłowy, medyczny, telekomunikacji i motoryzacji. Fabryki firmy zlokalizowane są głównie w Chinach.

Marcin Tronowicz

Powiązane treści
Odpowiedzialność jako pojęcie biznesowe - zrównoważony rozwój jako integralna część działalności NCAB
NCAB Group Polska Gazelą Biznesu 2015
NCAB Group pracuje w standardzie ISO 26000
Grupa NCAB największym na świecie dostawcą obwodów drukowanych po przejęciu amerykańskiej spółki
Rozmowa z Michałem Kopcewiczem, dyrektorem polskiego biura firmy NCAB
Opieramy biznes na bezdyskusyjnych wartościach, dla których wspólnym mianownikiem jest odpowiedzialność, mówi Michał Kopcewicz, dyrektor NCAB Polska
Szybka ścieżka - szansa na rozwój w 2019 roku
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Zasilanie
Onsemi i Nvidia wdrożą zasilanie 800 V dla centrów danych AI nowej generacji
Komponenty
Sensrad i Arbe Robotics wprowadzają na rynek pierwsze radary 4D z układem nowej generacji
Produkcja elektroniki
SEMI Europe publikuje zalecenia dotyczące rewizji REACH
Mikrokontrolery i IoT
Astute Group globalnym dystrybutorem układów pamięci i mikrokontrolerów Puya Semiconductor
Produkcja elektroniki
Rynek półprzewodników RF w fazie szybkiego wzrostu. Czy dla RF rozpoczyna się nowa era?
Produkcja elektroniki
Pierwiastki ziem rzadkich stały się narzędziem wojny handlowej
Zobacz więcej z tagiem: Artykuły
Magazyn
Lipiec 2025
Magazyn
Czerwiec 2025
Targi zagraniczne
Elmässan Stockholm 2025

Komponenty indukcyjne

Podzespoły indukcyjne determinują osiągi urządzeń z zakresu konwersji mocy, a więc dążenie do minimalizacji strat energii, ułatwiają miniaturyzację urządzeń, a także zapewniają zgodność z wymaganiami norm w zakresie EMC. Stąd rozwój elektromobilności, systemów energii odnawialnej, elektroniki użytkowej sprzyja znacząco temu segmentowi rynku. Zapotrzebowanie na komponenty o wysokiej jakości i stabilności płynie ponadto z aplikacji IT, telekomunikacji, energoelektroniki i oczywiście sektorów specjalnych: wojska, lotnictwa. Pozytywnym zauważalnym zjawiskiem w branży jest powolny, ale stały wzrost zainteresowania klientów rodzimą produkcją pomimo wyższych cen niż produktów azjatyckich. Natomiast paradoksalnie negatywnym zjawiskiem jest fakt, że jakość produktów azjatyckich jest coraz lepsza i jeśli stereotyp "chińskiej bylejakości" przestanie być popularny, to rodzima produkcja będzie miała problem z utrzymaniem się na rynku bez znaczących inwestycji w automatyzację i nowe technologie wykonania, kontroli jakości i pomiarów.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów