NCAB Group - wzrost cen na rynku płytek drukowanych

| Gospodarka

NCAB Group, jeden z większych europejskich producentów płytek drukowanych, zapowiedział wzrosty cen i wydłużenie terminów dostaw oferowanych płytek PCB. Wynika to głównie ze zmian podaży niektórych surowców, w szczególności miedzi od początku roku 2016 cieszącej się bardzo dużym popytem z powodu ogromnego zapotrzebowania na nią ze strony producentów akumulatorów. Na zmianę popytu wpływ ma branża motoryzacyjna.

NCAB Group - wzrost cen na rynku płytek drukowanych

W coraz bardziej popularnych na Zachodzie samochodach elektrycznych i hybrydowych stosowane są bowiem duże akumulatory o większej pojemności niż w autach tradycyjnych. W związku z tym niektórzy producenci miedzi od początku roku preferują sprzedaż tego surowca fabrykom akumulatorów, trochę zaniedbując dostawców PCB.

Wzrosły ceny laminatu (CCL) i prepregu (PP). W porównaniu do stycznia 2016 r. we wrześniu ceny folii miedzianej wzrosły o 21%, laminatu CCL o 9%, a prepregu o 7%. Ogólnie płytki PCB od producenta podrożały w tym okresie o 4,46% - najdroższym składnikiem obwodu drukowanego jest właśnie laminat. Ponadto producenci laminatów wydłużają czas produkcji, co ma wpływ na terminowość i okres realizacji dostaw.

 

Liczba reklamacji na tle wszystkich dostarczonych przez NCAB płytek PCB

NCAB ustala obecnie nowe warunki dostaw i zaplanowało skierowanie do klientów swą odnowioną ofertę na najbliższe miesiące. W związku z sytuacją NCAB prosi także klientów o nadsyłanie prognoz na kolejne projekty, co pozwoli mu zamawiać laminat z wyprzedzeniem i rezerwować kolejki produkcyjne w fabrykach.

NCAB ma siedzibę główną w Szwecji oraz oddziały lokalne w Polsce i innych krajach, m.in. w Niemczech, Wielkiej Brytanii, USA, Tajlandii i Chinach. W związku z tym, że wstępny projekt płyty PCB w największym stopniu kształtuje jej jakość i koszt, każdy lokalny oddział firmy ma pracowników wyspecjalizowanych we wsparciu klienta, rozumieniu jego wymagań odnośnie do produktów, w tym w zakresie kosztów i technologii produkcji. W 2014 r. firma wdrożyła międzynarodowy standard odpowiedzialności społecznej i zrównoważonego rozwoju ISO26000.

W 2015 r. firma sprzedała obwody drukowane za sumę 131 mln euro. Płytki drukowane NCAB trafiają przede wszystkim na rynek przemysłowy, medyczny, telekomunikacji i motoryzacji. Fabryki firmy zlokalizowane są głównie w Chinach.

Marcin Tronowicz

Zobacz również