NCAB Group - wzrost cen na rynku płytek drukowanych

NCAB Group, jeden z większych europejskich producentów płytek drukowanych, zapowiedział wzrosty cen i wydłużenie terminów dostaw oferowanych płytek PCB. Wynika to głównie ze zmian podaży niektórych surowców, w szczególności miedzi od początku roku 2016 cieszącej się bardzo dużym popytem z powodu ogromnego zapotrzebowania na nią ze strony producentów akumulatorów. Na zmianę popytu wpływ ma branża motoryzacyjna.

Posłuchaj
00:00

W coraz bardziej popularnych na Zachodzie samochodach elektrycznych i hybrydowych stosowane są bowiem duże akumulatory o większej pojemności niż w autach tradycyjnych. W związku z tym niektórzy producenci miedzi od początku roku preferują sprzedaż tego surowca fabrykom akumulatorów, trochę zaniedbując dostawców PCB.

Wzrosły ceny laminatu (CCL) i prepregu (PP). W porównaniu do stycznia 2016 r. we wrześniu ceny folii miedzianej wzrosły o 21%, laminatu CCL o 9%, a prepregu o 7%. Ogólnie płytki PCB od producenta podrożały w tym okresie o 4,46% - najdroższym składnikiem obwodu drukowanego jest właśnie laminat. Ponadto producenci laminatów wydłużają czas produkcji, co ma wpływ na terminowość i okres realizacji dostaw.

 

Liczba reklamacji na tle wszystkich dostarczonych przez NCAB płytek PCB

NCAB ustala obecnie nowe warunki dostaw i zaplanowało skierowanie do klientów swą odnowioną ofertę na najbliższe miesiące. W związku z sytuacją NCAB prosi także klientów o nadsyłanie prognoz na kolejne projekty, co pozwoli mu zamawiać laminat z wyprzedzeniem i rezerwować kolejki produkcyjne w fabrykach.

NCAB ma siedzibę główną w Szwecji oraz oddziały lokalne w Polsce i innych krajach, m.in. w Niemczech, Wielkiej Brytanii, USA, Tajlandii i Chinach. W związku z tym, że wstępny projekt płyty PCB w największym stopniu kształtuje jej jakość i koszt, każdy lokalny oddział firmy ma pracowników wyspecjalizowanych we wsparciu klienta, rozumieniu jego wymagań odnośnie do produktów, w tym w zakresie kosztów i technologii produkcji. W 2014 r. firma wdrożyła międzynarodowy standard odpowiedzialności społecznej i zrównoważonego rozwoju ISO26000.

W 2015 r. firma sprzedała obwody drukowane za sumę 131 mln euro. Płytki drukowane NCAB trafiają przede wszystkim na rynek przemysłowy, medyczny, telekomunikacji i motoryzacji. Fabryki firmy zlokalizowane są głównie w Chinach.

Marcin Tronowicz

Powiązane treści
Odpowiedzialność jako pojęcie biznesowe - zrównoważony rozwój jako integralna część działalności NCAB
NCAB Group Polska Gazelą Biznesu 2015
NCAB Group pracuje w standardzie ISO 26000
Grupa NCAB największym na świecie dostawcą obwodów drukowanych po przejęciu amerykańskiej spółki
Rozmowa z Michałem Kopcewiczem, dyrektorem polskiego biura firmy NCAB
Opieramy biznes na bezdyskusyjnych wartościach, dla których wspólnym mianownikiem jest odpowiedzialność, mówi Michał Kopcewicz, dyrektor NCAB Polska
Szybka ścieżka - szansa na rozwój w 2019 roku
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Pomiary
Drukowany w 3D czujnik auksetyczny napędza rozwój elektroniki ubieralnej i robotyki
Produkcja elektroniki
Ceny rosną, bo skończyły się zapasy
Produkcja elektroniki
TI znowu podniósł ceny
Produkcja elektroniki
Na etykietach będą punkty za naprawialność
Produkcja elektroniki
Polski zakład tajwańskiej firmy Compal ruszy jeszcze w 2025 roku
Optoelektronika
Branża termowizyjna przekracza wartość 7 mld dolarów, napędzana przez rynek chiński
Zobacz więcej z tagiem: Artykuły
Magazyn
Lipiec 2025
Magazyn
Czerwiec 2025
Targi zagraniczne
Elmässan Stockholm 2025

Komponenty indukcyjne

Podzespoły indukcyjne determinują osiągi urządzeń z zakresu konwersji mocy, a więc dążenie do minimalizacji strat energii, ułatwiają miniaturyzację urządzeń, a także zapewniają zgodność z wymaganiami norm w zakresie EMC. Stąd rozwój elektromobilności, systemów energii odnawialnej, elektroniki użytkowej sprzyja znacząco temu segmentowi rynku. Zapotrzebowanie na komponenty o wysokiej jakości i stabilności płynie ponadto z aplikacji IT, telekomunikacji, energoelektroniki i oczywiście sektorów specjalnych: wojska, lotnictwa. Pozytywnym zauważalnym zjawiskiem w branży jest powolny, ale stały wzrost zainteresowania klientów rodzimą produkcją pomimo wyższych cen niż produktów azjatyckich. Natomiast paradoksalnie negatywnym zjawiskiem jest fakt, że jakość produktów azjatyckich jest coraz lepsza i jeśli stereotyp "chińskiej bylejakości" przestanie być popularny, to rodzima produkcja będzie miała problem z utrzymaniem się na rynku bez znaczących inwestycji w automatyzację i nowe technologie wykonania, kontroli jakości i pomiarów.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów