Poziom zabezpieczeń produktów IoT wciąż zbyt niski

Wzrost popularności urządzeń IoT objawia się wciąż rosnącą liczbą sprzedawanych układów scalonych oraz pojawiających się na rynku nowych produktów, a trend ten dotyczy zarówno zastosowań konsumenckich, jak i przemysłowych czy biznesowych, obejmując cały szereg różnych aplikacji - od inteligentnych domów, przez inteligentne fabryki i transport, aż do inteligentnych miast. Tak szerokie spektrum zastosowań powoduje konieczność bardzo uważnego przyjrzenia się kwestiom bezpieczeństwa związanym z tym systemami.

Posłuchaj
00:00

Według corocznego raportu firmy McAfee, jednym z głównych tego typu zagrożeń jest przetwarzanie i przechowywanie danych w chmurze. W ubiegłym roku hakerzy wielokrotnie obnażali słabości systemów IoT. Przykładowo, w październiku ofiarą ataku typu DoS (Denial of Service, czyli blokada usług) padła firma Dyn, będąca dużym dostawcą usług internetowych. Do jej klientów należą między innymi Twitter, Amazon, Spotify oraz Netflix.

Na szczęście ataki na systemy IoT wciąż są dla hakerów mało atrakcyjne pod względem potencjalnego zysku finansowego, może się to jednak zmienić, np. wskutek wykorzystania oprogramowania typu ransomware, wymuszającego okup w zamian za odzyskanie dostępu do danych. Według McAfee, produkty IoT mogą być również narażone na ataki haktywistów (hakerów działających z pobudek społecznych i politycznych) oraz grup hakerów wspieranych przez rządy państw. W przypadku IoT kluczowym zagadnieniem jest ochrona prywatnych danych konsumentów i potencjalne wycieki tych informacji - dotyczy to również klientów biznesowych.

W celu przeciwdziałania przedstawionym zagrożeniom konieczne jest ustanowienie współpracy między projektantami urządzeń oraz producentami układów scalonych w kwestiach bezpieczeństwa. Z punktu widzenia użytkownika niezbędne jest przeprowadzanie regularnych aktualizacji firmware'u oraz software'u urządzeń. Użytkownicy muszą być ponadto świadomi potencjalnych zagrożeń oraz sposobów ochrony przed nimi.

Poniżej przedstawiono kilka faktów pozwalających uświadomić sobie skalę problemu:

  • ponad 50% ludzkości (ponad 3,6 mld ludzi) ma dostęp do Internetu;
  • do 2021 na świecie będzie ok. 28 mld urządzeń podłączonych do Internetu, w tym 16 mld z nich stanowić będą produkty IoT;
  • średnia liczba urządzeń podłączonych do Internetu posiadanych przez jedną osobę to 3,64;
  • szacuje się, że do końca 2018 roku do sieci podłączonych będzie więcej produktów IoT niż smartfonów;
  • szacuje się, że w 2020 roku ponad 25% wszystkich ataków hakerskich kierowanych na przedsiębiorstwa będzie wykorzystywać infrastrukturę IoT.
Powiązane treści
Przegląd technik kryptograficznych w zabezpieczaniu urządzeń elektronicznych
PUF - Physically Unclonable Function - zapewni bezpieczeństwo IoT
Zabezpieczanie klawiatur urządzeń elektronicznych przed nieuprawnionym dostępem
Prognozy wzrostu dla rynku IoT obniżone
Microsoft kupuje Hexadite - izraelską firmę zajmującą się cyberbezpieczeństwem
Niewystarczający poziom bezpieczeństwa polskich systemów przemysłowych
Bluetooth Low Energy 4.2 przynosi większe bezpieczeństwo komunikacji
Cisco inwestuje w specjalistów od cyberbezpieczeństwa
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Komunikacja
Leuze wprowadza nowe skanery laserowe LiDAR do precyzyjnego pomiaru konturów
Komunikacja
Lantronix i TD SYNNEX poszerzają współpracę – zaawansowane rozwiązania IIoT i infrastruktury sieciowej dostępne w całej Europie
Produkcja elektroniki
DMASS podsumował 2024 rok
Komponenty
DigiKey i SparkFun współpracują w zakresie dostarczania zestawów robotycznych XRP
Pomiary
Nowa seria ultraszybkich digitalizerów GHz od Spectrum Instrumentation
Produkcja elektroniki
Produkcja półprzewodników według lokalizacji
Zobacz więcej z tagiem: Artykuły
Targi zagraniczne
Międzynarodowa wystawa i warsztaty na temat kompatybilności elektromagnetycznej EMV 2025
Statyczne
Logowanie
Targi krajowe
Warsaw Industry Week 2025 - 9. edycja
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów