LG otworzy w Polsce największą europejską fabrykę akumulatorów

Południowokoreański LG Chem w przyszłym roku uruchomi największą w Europie fabrykę baterii litowo-jonowych przeznaczonych dla przemysłu motoryzacyjnego - inwestycja o wartości blisko 6 mld zł realizowana będzie w pobliżu Wrocławia. Fabryka zatrudni 2500 osób. Wiceprezes LG Chem Chang-Beom Kang wyraził przekonanie, że to właśnie Polska jest najbardziej konkurencyjnym miejscem produkcji, które pozwoli zaspokoić potrzeby europejskich i światowych producentów samochodów.

Posłuchaj
00:00

Europa jest obecnie regionem bardzo sprzyjającym elektryfikacji motoryzacji. Obniżenie cen akumulatorów i rosnący nacisk na zmniejszenie emisji spalin sprawiły, że koncerny samochodowe zajmują się pojazdami elektrycznymi. Producenci, tacy jak VW Group, Volvo Cars, Daimler czy BMW, planują w najbliższych latach wprowadzać na rynek kolejne modele elektryczne. Jednak w Europie nadal brakuje dużych zakładów produkujących ogniwa do akumulatorów, zatem komponenty te są importowane z Chin i Korei Południowej.

Według Agencji Rozwoju Przemysłu, firma LG Chem przeznaczy na budowę podwrocławskiej fabryki 1,63 mld dolarów, czyli 5,9 mld zł. Wrocław oddalony jest o 190 km od granicy z Niemcami, ojczyzny Grupy VW, która do 2030 r. planuje zainwestować ponad 20 mld euro (24 mld dolarów) w pojazdy o zerowej emisji spalin i produkować do roku 2025 3 miliony samochodów elektrycznych rocznie. LG Chem spodziewa się, że od przyszłego roku polska fabryka dostarczać będzie rocznie do 100 tys. baterii dla aut typu EV. Firma nie ujawnia potencjalnych klientów, ale zapewnia, że będą to największe przedsiębiorstwa samochodowe.

Obecnie nie wiadomo jeszcze czy fabryka będzie produkować wszystkie baterie od podstaw, czy też niektóre elementy będą importowane, ale wiadomo, że obiekt będzie obejmował ośrodek badawczo-rozwojowy zatrudniający około 400 inżynierów różnych specjalizacji - automatyki, elektroniki, chemii oraz IT.

Opierając się na typowym zapotrzebowaniu na energię samochodu średniej wielkości, takiego jak np. Nissan Leaf, 100 tys. baterii samochodowych odpowiada pojemności 4 GWh rocznie. Oznacza to, że możliwości polskiej fabryki mogą wynieść nieco ponad 10% mocy produkcyjnych, które "Gigafactory" Tesli ma osiągnąć w 2018 roku.

Polska fabryka LG może nie na długo pozostać największą fabryką akumulatorów samochodowych w Europie. We wrześniu szwajcarska grupa inżynieryjna ABB ogłosiła ​​przystąpienie do projektu Northvolt - budowy największej fabryki baterii litowo-jonowych w Szwecji. Celem szwedzkiego zakładu jest roczna produkcja odpowiadająca 32 GWh do 2023 r., co stanowi ponad 90% docelowych zdolności produkcyjnych gigazakładu Tesli.

źródło: Reuters

Powiązane treści
BMZ chce podbić rynek rowerów elektrycznych
Rynek akumulatorów - wzrost zapewnią nowe aplikacje
LG przejmuje ZKW i ogłasza rekordowy przychód
Akumulatorowe zasilanie urządzeń samochodowych
Akumulatory Li-Ion - czy zabraknie materiałów do ich budowy?
LG Electronics uruchomi w USA fabrykę komponentów do samochodów elektrycznych
LG Chem będzie w przyszłym roku dostarczał baterie do iPhone'ów
Pod Wrocławiem rusza budowa fabryki LG Chem - Koreańczycy zainwestują 1,3 mld zł
LG Chem planuje w Polsce nową fabrykę akumulatorów do samochodów elektrycznych i hybrydowych
LG zbuduje pierwszą na świecie fabrykę paneli OLED 5 generacji
Rośnie potencjał krajowych fabryk akumulatorów
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Aktualności
TAITRONICS & AIoT, czyli tajwańskie spojrzenie na technologię elektroniki
Aktualności
Targi Energetab - podsumowanie
PCB
Niezależność Europy w produkcji PCB - nowa fabryka Teltoniki w Wilnie
Optoelektronika
Robotyczne oko bez zasilania: miękka soczewka, która sama ustawia ostrość
Projektowanie i badania
Sztuczna inteligencja pisze fatalnej jakości kod - zmiany w IT nie będzie?
Produkcja elektroniki
Reorganizacja linii montażowych w firmie Mikro-automatyka
Zobacz więcej z tagiem: Artykuły
Informacje z firm
Grupa RENEX zaprasza na targi Evertiq EXPO Warszawa 2025
Magazyn
Październik 2025
Magazyn
Wrzesień 2025

Najczęstsze błędy przy projektowaniu elektroniki i jak ich uniknąć

W elektronice „tanio” bardzo często znaczy „drogo” – szczególnie wtedy, gdy oszczędza się na staranności projektu. Brak precyzyjnych wymagań, komponent wycofany z produkcji czy źle poprowadzona masa mogą sprawić, że cały produkt utknie na etapie montażu SMT/THT albo testów funkcjonalnych. Konsekwencje są zawsze te same: opóźnienia i dodatkowe koszty. Dlatego warto znać najczęstsze błędy, które pojawiają się w projektach elektroniki – i wiedzieć, jak im zapobiegać.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów