Czy wirus przyspieszy powroty biznesu na rynki macierzyste?

| Gospodarka Aktualności

Panująca pandemia naruszyła mocno zaufanie do chińskich produktów, w szczególności na rynku amerykańskim, gdzie jest to obecnie temat bardzo na czasie. W przeprowadzonej przez Coresight Research ankiecie aż 47,8% amerykańskich konsumentów zgodziło się ze stwierdzeniem, że USA powinny importować znacząco mniej produktów z Chin, a 39,7% wskazało, że przez koronawirusa mniej chętnie kupują produkty wyprodukowane w Chinach.

Czy wirus przyspieszy powroty biznesu na rynki macierzyste?

Nakładająca się na tak zmniejszone zaufanie wojna handlowa pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a Chinami sprawia, że najwięksi producenci elektroniki sygnalizują możliwość przeniesienia się do innych krajów.

Czy Apple zmieni lokalizację fabryk?

Jedną z największych firm planujących przeniesienie części fabryk z Chin w inne rejony jest Apple. We wstępnych rozmowach z rządem indyjskim zapowiedziało ono przemieszczenie 20% produkcji - czyli kwotowo 40 mld dolarów rocznie - do Indii do końca 2024 roku. Sytuacja ta pokrywa się z długoterminowym planem rządu na stopniowe zwiększanie produkcji elektroniki w kraju - na stworzenie dobrych warunków do powstawania nowych fabryk przeznaczono 7 mld dolarów.

Na sytuację globalnej pandemii zareagował również rząd japoński, który przeznaczył ponad 2 mld dolarów na pomoc dla firm, które ze względu na konieczność restrukturyzacji łańcucha dostaw zdecydują się na przeniesienie swojej produkcji do Japonii. Pierwszym przedsiębiorstwem, które chciało skorzystać z tej oferty, została Iris Ohyama - jeden z największych producentów opakowań plastikowych, który w całości przeniósł swoje operacje na rynek macierzysty (tzw. reshoring).

Zakłócenia w łańcuchu dostaw spowodowane zamknięciem granic wpłynęły bardzo niekorzystnie na wiele firm. Nakładająca się na to często niejasna polityka rządu chińskiego, koronawirus, dobre propozycje ze strony rządów innych państw azjatyckich, jak Wietnam, Indie, spowodowały, że firmy prowadząc swoje operacje w Chinach, coraz częściej zastanawiają się nad zmianą lokalizacji biznesu. Rosnąca presja ze strony konsumentów na niektórych rynkach (głównie w USA wywołana polityką Donalda Trumpa) jeszcze bardziej może przyspieszyć proces wychodzenia z tamtejszego rynku.

 
Odpowiedzi amerykańskich konsumentów na pytanie: "Czy USA powinny importować mniej produktów z Chin?", wg Coresight Research
 
Odpowiedź amerykańskich konsumentów na pytanie: "Jak koronawirus wpłynął na twoją chęć kupowania chińskich produktów?", wg Coresight Research

Zobacz również