Motoryzacja AD 2022 - po dominacji czas na partnerstwo

Kryzys na rynku komponentów elektronicznych spowodował, że branża motoryzacyjna stoi obecnie przed wyzwaniami zarówno krótkoterminowymi, jak i długoterminowymi. W perspektywie krótkoterminowej niedobór chipów nadal znajduje się na szczycie listy obaw, gdyż degraduje sprzedaż i hamuje rozwój branży. Moce produkcyjne są zwiększane, ale upłynie trochę czasu, zanim podaż i popyt się zrównoważą. Z tego powodu różne firmy zaczęły szukać alternatywnych sposobów rozwiązania tego problemu, na przykład opracowując własne chipy i ostatecznie nawiązując strategiczne partnerstwa z fabrykami chipów – jak Ford i GlobalFoundries.

Posłuchaj
00:00

Firmy motoryzacyjne zwiększają także swoje zasoby inżynieryjne, zarówno w zakresie sprzętu, jak i oprogramowania. Będą one tworzyć elastyczne architektury, pozwalające szybko przepisywać oprogramowanie pod alternatywne układy. Ponadto własne zasoby kadrowe pomogą producentom lepiej radzić sobie z problemami w łańcuchu dostaw, ponieważ będą mieli lepszy wgląd w dostępność i bezpośrednie relacje z dostawcami półprzewodników.

Własne kadry inżynieryjne po stronie elektroniki potrzebne są też, aby zapewnić w kolejnych latach większe bezpieczeństwo systemów elektronicznych w pojazdach i poprawić jakość oprogramowania. Zapewnienie bezpieczeństwa w połączonych siecią pojazdach (V2I) zmienia się w o wiele bardziej złożony problem cyberbezpieczeństwa. To zupełnie nowe zagadnienie dla branży motoryzacji, co widać po tym, że rozwój pojazdów autonomicznych nieco zwolnił.

Opisane działania oznaczają wzrost kosztów, bo nie da się już ich dzielić pomiędzy wiele firm, oraz ograniczenia znaczenia otwartych standardów - takich jak AUTOSAR - na rzecz rozwiązań własnościowych. Koszt opracowania własnych chipów jest bardzo wysoki, tym bardziej, że wymagania w zakresie wydajności (m.in. klasy HPC), komunikacji i niezawodności stale się zwiększają. Nie wiadomo czy ostatecznie dwustronne porozumienia będą w stanie je udźwignąć. Koszty będą barierą przede wszystkim w samochodach do użytku prywatnego.

Najpoważniejsza zmiana dotyczy relacji między producentami samochodów a resztą rynku. Do niedawna relacje definiowały największe firmy motoryzacyjne, do których reszta musiała się dostosowywać. Wraz z rosnącym znaczeniem elektroniki w samochodach, ta dominacja odchodzi w przeszłość i nadchodzi okres partnerstwa.

Powiązane treści
Kolejny koncern motoryzacyjny podejmuje współpracę z GlobalFoundries
Sprzedaż motoryzacyjnych MCU wzrośnie o 23% pomimo niedoborów
Kolejna inwestycja w podwaliny e-motoryzacji
Intel staje się dostawcą dla przemysłu motoryzacyjnego
Zaopatrzeniowe problemy przemysłu motoryzacyjnego
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Komunikacja
Czy Internet Agentów - IoA - stanie się następcą IoT?
Projektowanie i badania
Światłowody zamienią się w czujniki: rewolucyjny system monitoringu mostów i tuneli
Komponenty
Rynek urządzeń do produkcji płytek półprzewodnikowych osiągnie 184 mld USD do 2030 r.
Zasilanie
Onsemi i Nvidia wdrożą zasilanie 800 V dla centrów danych AI nowej generacji
Komponenty
Sensrad i Arbe Robotics wprowadzają na rynek pierwsze radary 4D z układem nowej generacji
Produkcja elektroniki
SEMI Europe publikuje zalecenia dotyczące rewizji REACH
Zobacz więcej z tagiem: Aktualności
Informacje z firm
Grupa Renex zaprasza na SMTA Guadalajara 2025
Gospodarka
Mouser uruchamia nowe centrum zasobów skoncentrowane na automatyzacji
Gospodarka
Nowy oddział Würth Elektronik w Republice Południowej Afryki

Komponenty indukcyjne

Podzespoły indukcyjne determinują osiągi urządzeń z zakresu konwersji mocy, a więc dążenie do minimalizacji strat energii, ułatwiają miniaturyzację urządzeń, a także zapewniają zgodność z wymaganiami norm w zakresie EMC. Stąd rozwój elektromobilności, systemów energii odnawialnej, elektroniki użytkowej sprzyja znacząco temu segmentowi rynku. Zapotrzebowanie na komponenty o wysokiej jakości i stabilności płynie ponadto z aplikacji IT, telekomunikacji, energoelektroniki i oczywiście sektorów specjalnych: wojska, lotnictwa. Pozytywnym zauważalnym zjawiskiem w branży jest powolny, ale stały wzrost zainteresowania klientów rodzimą produkcją pomimo wyższych cen niż produktów azjatyckich. Natomiast paradoksalnie negatywnym zjawiskiem jest fakt, że jakość produktów azjatyckich jest coraz lepsza i jeśli stereotyp "chińskiej bylejakości" przestanie być popularny, to rodzima produkcja będzie miała problem z utrzymaniem się na rynku bez znaczących inwestycji w automatyzację i nowe technologie wykonania, kontroli jakości i pomiarów.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów