Ford zbuduje w Michigan fabrykę akumulatorów

| Gospodarka Zasilanie

Ford Motor ogłosił plany zainwestowania 3,5 mld dolarów w budowę w stanie Michigan fabryki akumulatorów do pojazdów elektrycznych - BlueOval Battery Park Michigan. Całkowicie nowy zakład zwiększy zdolności wytwórcze Forda w USA w zakresie akumulatorów o około 35 gigawatogodzin rocznie, co pozwoli na zasilenie około 400 tys. przyszłych modeli EV firmy. Produkcja ma rozpocząć się w 2026 roku.

Ford zbuduje w Michigan fabrykę akumulatorów

Wytwarzanie akumulatorów w Stanach Zjednoczonych ma pomóc firmie i jej chińskiemu partnerowi CATL przekonać amerykańskich klientów do korzystania z tańszej technologii, której pionierem są Chiny. CATL udzieli Fordowi licencji na technologię produkcji akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP) i zapewni amerykańskiemu producentowi samochodów pomoc techniczną. Plan Forda dotyczący budowy fabryki w pobliżu Marshall opiera się na przekonaniu, że niższe koszty i szybsze ładowanie sprawią m.in. to, że nabywcy flot komercyjnych zaakceptują ograniczenia akumulatorów LFP.

Ford liczy również, że decyzja o produkcji akumulatorów LFP w USA, w zakładzie będącym w całości jego własnością, pozwoli uniknąć ryzyka politycznego związanego z poleganiem na chińskim partnerze technologicznym. Produkowanie akumulatorów LFP daje również Fordowi szansę na znaczne dotacje, które mogą pomóc osiągnąć cel w postaci 8% marży zysku z działalności w zakresie EV do 2026 r.

Ford ogłosił w zeszłym roku plany rozpoczęcia stosowania akumulatorów LFP wyprodukowanych w Chinach przez CATL w elektrycznych SUV-ach Mustang Mach-E i pickupach Ford F-150 Lightning oferowanych w Ameryce Północnej i Europie. Od tego czasu doszło do eskalacji napięć dyplomatycznych między Stanami Zjednoczonymi a Chinami. Kongres uchwalił również ustawę o redukcji inflacji, znaną jako IRA (Inflation Reduction Act), która wiąże znaczną część dotacji federalnych z produkcją krajową i dostępnością surowców. Ustawa ta okazała się ważna w kontekście decyzji Forda o lokalizacji fabryki akumulatorów, która ma zapewnić w Michigan 2500 miejsc pracy z wynagrodzeniami na poziomie od 20 do 50 dolarów za godzinę. Fabryka Marshall jest jedną z czterech fabryk akumulatorów Forda mających powstać w Ameryce Północnej i Europie.

Dotacje na produkcję akumulatorów w USA mogą być bardziej lukratywne dla producentów samochodów i akumulatorów niż dotacje konsumenckie na zakupy pojazdów elektrycznych. IRA wiąże dotacje konsumenckie z dochodami, ceną pojazdu i lokalnymi ograniczeniami, które mogą sprawić, że wiele pojazdów elektrycznych nie będzie się kwalifikować. Producenci samochodów i akumulatorów do pojazdów elektrycznych prześcigają się w dążeniach do rozpoczęcia produkcji w Stanach Zjednoczonych, by skorzystać z federalnych dotacji, które mogą rekompensować koszty produkcji nawet do 45 USD za kilowatogodzinę (kWh).

W 2022 roku Ford zdecydował się utworzyć spółkę joint venture z południowokoreańskim producentem akumulatorów SK Innovation w celu budowy fabryk akumulatorów pojazdów elektrycznych w Tennessee i Kentucky. Celem producenta samochodów jest wytwarzanie 600 tys. pojazdów elektrycznych rocznie do końca 2023 roku.

źródło: Reuters