Wyczucie niszy, tworzącego się otwarcia możliwie wcześnie jest kluczowe, bo daje więcej czasu na reakcję, znalezienie dostawcy, ukierunkowanie pracy działu badań i rozwoju lub też na organizację inwestycji. Wchodzenie na rynek, na którym jest już obecnych kilku silnych graczy, może nie mieć sensu, dlatego w wielu decyzjach to, aby być pierwszym lub przynajmniej jednym z pierwszych, jest niezmiernie istotne.
Gdy rynek jest dojrzały, a więc działają na nim znane firmy, obserwacja konkurencji po to, aby nie przeoczyć czegoś ważnego, jest łatwiejsza. Ale coraz częściej innowacje tworzą startupy oraz nowe firmy, o których wcześniej nikt nie słyszał. W tym przypadku stare metody i podejście mogą niestety zawieść. Nie pomagają też zbyt dużo analitycy i specjalizowane firmy badawcze, gdyż z reguły ich praca ogranicza się do analiz stanu obecnego i prognozowania wydarzeń dla technologii, firm i produktów już znanych.
Być może zmieni to firma Magic Number, której oprogramowanie i usługi na nim bazujące przeszukują bazy patentowe i newsy pod kątem wykrywania rozwoju związanego z technologią. Jest to legalne, bo zgłoszenia i dokumenty patentowe są jawne, a do ich analizy używane są narzędzia opierające się na sztucznej inteligencji.
Firma twierdzi, że patenty są wiodącym wskaźnikiem planów rozwoju i produktów. Firmy technologiczne na ogół prowadzą wiele wewnętrznych prac badawczo- -rozwojowych i cały czas składają wnioski patentowe. Te patenty dość dobrze wskazują, co badają, gdzie kierują swoją aktywność i gdzie inwestują pieniądze.
Co ważniejsze, patenty poprzedzają pojawienie się produktu często o lata. Tak więc, jeśli wiesz, że firma X składa nowe wnioski patentowe w obszarze, powiedzmy, ładowania pojazdów elektrycznych, to całkiem prawdopodobne jest, że pracują nad aplikacjami do ładowania pojazdów elektrycznych. To sprawia, że zgłoszenia patentowe są poręcznym sygnalizatorem intencji biznesowych.
Zgłoszenia patentowe są dokumentami publicznymi, ale wystarczy przejrzeć kilka z nich, aby zrozumieć, że nie są to informacje łatwe w interpretacji. Każdy, kto kiedykolwiek przeczytał cały patent, wie, że jest on zniechęcający, uwikłany i nużący. Dlatego analiza bez komputerów przypomina szukanie przysłowiowej igły w stogu siana.
W usługach Magic Number za wyszukanie odpowiednich patentów i wniosków, ocenę każdego pod kątem trafności, wpływu na zagadnienie i oryginalności odpowiadają narzędzia AI i ML, wspierane przez pracowników firmy. Jest to zatem taka specjalizowana wyszukiwarka, która podaje informacje, które teoretycznie można było znaleźć na własną rękę, ale tu dostaje się je szybko, z możliwością filtrowania, zawężania kryteriów i wizualizacji wyników, w tym także z funkcją wykrywania zgłoszeń, których zadaniem jest celowe wprowadzanie w błąd lub bez jakiejkolwiek przydatności. Jeśli nazwa firmy zgłaszającej jest nieznana, sprawdzane są nazwiska wynalazców, ich wcześniejsze patenty w pokrewnych dziedzinach, wykształcenie i dotychczasowa praca zawodowa, artykuły i podobne dane.
Oczywiście zgłoszenia patentowe nie są idealnym wskaźnikiem kierunku rozwoju biznesu. Nic nie jest. Ale faktem jest, że w elektronice zgłoszeń patentowych jest wyjątkowo dużo, a zatem odzwierciedlają one aktywność badawczo-rozwojową i plany firm. Zgłoszenia są składane z jakiegoś powodu, a każdy dodatkowy dokument tworzy nowy ślad, którym dana firma podąża. Wygląda na to, że warto iść tą drogą, o ile tylko sztuczna inteligencja i techniki komputerowe będą w stanie nam w tym pomóc.
Robert Magdziak