Cena jest najważniejszym kryterium selekcji

Sprzęt pomiarowy do badań urządzeń elektronicznych jest kosztowny, bo jest to skomplikowana i zaawansowana, specjalistyczna aparatura. Najbardziej złożone pod tym względem są badania kompatybilności elektromagnetycznej, bo wymaganych urządzeń do realizacji kompletu badań jest dużo, a dodatkowo do ich działania trzeba stworzyć odpowiednie stanowiska pomiarowe, np. mieć pomieszczenie ze ścianami wyłożonymi blachą ekranującą, specjalnie przygotowaną siecią zasilającą, a nawet specjalną komorę bezechową.

Z tych przyczyn wielu producentów elektroniki mozolnie rozwija swój potencjał aparaturowy, ograniczając się początkowo do kupna aparatury do badania zaburzeń przewodzonych. Z czasem infrastruktura rozszerza się na pomiary emisji i kolejne obszary badań. W ten sposób jej wysoki koszt inwestycji można trochę zniwelować.

Najtrudniejszą częścią badań, patrząc przez pryzmat kosztu aparatury i jej skomplikowania, są badania kompatybilności urządzeń radiowych, a dokładniej elementów interfejsu radiowego, czyli transceivera i systemu antenowego z układem dopasowującym. Wykonanie badań nowoczesnych rozwiązań pracujących w zakresie gigahercowym oraz bliskim mikrofal wymaga posiadania specjalistycznego środowiska pomiarowego. Stąd w tym obszarze albo się nie bada urządzeń wcale, albo zleca pomiary precompliance do zewnętrznego laboratorium lub korzysta z pomocy producenta używanego modułu radiowego.

Najważniejsze dla klientów cechy ofert brane pod uwagę przy kupowaniu sprzętu pomiarowego
 
Wszyscy ankietowani byli zgodni, że najważniejszym kryterium wyboru przyrządu pomiarowego jest cena. Zaraz po niej uplasowały się parametry techniczne, z jedynie minimalnie mniejszym wskazaniem. Reszta kryteriów prezentowana na wykresie ma zauważalnie mniejsze wskaźniki procentowe, dotyczy to także marki producenta. Oznacza to, że funkcjonalność większości przyrządów pomiarowych jest podobna, tak samo jak łatwość korzystania czy długość gwarancji, przez co takie zagadnienie nie muszą być brane pod uwagę w selekcji produktu. Termin i logistyka dostawy nie mają w tym obszarze większego znaczenia, gdyż aparatura jest kupowana na lata i stanowi część większego planu budowy kompetencji firmowych. Liczą się możliwości pomiarowe w odniesieniu do ceny.

Dostawcy aparatury pomiarowej

Obserwacja rynku aparatury laboratoryjnej w ostatnich dwu dekadach prowadzi do wniosku, że ma charakter wyłącznie importowy i charakteryzuje się on dużą stabilnością relacji i obecnością tego samego grona firm o poukładanych relacjach. Zmiany oczywiście są, ale głównie dotyczą rzadkich przetasowań w dystrybuowanych markach, które wędrują od jednego dystrybutora do drugiego. Ogólnie widać, że krajowe firmy reprezentują coraz większą liczbę producentów i rozwijają się w poziomie tak, aby w obszarze aktywności mieć kompleksowe i wyczerpujące portfolio sprzętu pomiarowego z różnych kategorii cenowych. Zmiany ostatnich lat to też to, że bardziej podstawowe przyrządy, nawet czołowych producentów, są sprzedawane przez dystrybucję katalogową lub sieć reselerów.

Krajowe firmy zajmujące się aparaturą pomiarową można podzielić na kilka wspólnych kategorii. Pierwszą tworzą firmy zajmujące się wyłącznie sprzedażą aparatury oraz czasem także działalnością usługową w zakresie kalibracji i pomiarów. Ich oferta ma szeroki profil, a więc firmy te mają w ofertach wiele różnych typów mierników, nie tylko przeznaczonych do pracy w laboratoriach. Tacy dostawcy współpracują głównie ze światowymi producentami sprzętu pomiarowego i liderami rynku, uzupełniając ofertę o dystrybucję mniejszych, specjalistycznych przyrządów, które nie kolidują z ofertą podstawową, zapewniając jej możliwie największą kompleksowość.

Druga grupa dostawców to firmy zajmujące się wyłącznie aparaturą pomiarową, ale niekoniecznie już tylko laboratoryjną o uniwersalnym zastosowaniu, czasem nawet omawiana tematyka jest jedynie niewielką część ich biznesu i jest ukierunkowana na pomiary środowiskowe, w telekomunikacji oraz specjalizowanej aparatury kontrolno-pomiarowej przeznaczonej dla producentów i użytkowników urządzeń komunikacji bezprzewodowej, telewizji, urządzeń pomiarowych do pomiarów kompatybilności elektromagnetycznej i do innych obszarów specjalistycznych (np. lotnictwa, wojska).

Trzeci zbiór to dostawcy, dla których sprzęt pomiarowy laboratoryjny jest częścią oferty handlowej i niekoniecznie najważniejszą. W obszarze takim mieszczą się dostawcy katalogowi podzespołów elektronicznych. Poza tym podziałem są biura przedstawicielskie producentów działające w Polsce jak Rohde& Schwarz.

Wskaż najważniejsze czynniki wspierające sprzedaż aparatury
 
Za najważniejsze trendy wspierające sprzedaż aparatury laboratoryjnej ankietowani specjaliści uznali nowe technologie i standardy, które przynoszą nowe wymagania i wymagają inwestycji w aparaturę o lepszej wydajności (pasmo, próbkowanie, pamięć), o dekodowanie nowych protokołów lub zgodne z zaktualizowaną normą. Ważna jest dostępność funduszy rozwojowych UE, w tym KPO, bo pozwalają one na przynajmniej częściowe sfinansowanie zakupów i nierzadko na pozyskanie lepszego sprzętu, a trzeci czynnik, czyli wzrost w branży elektronicznej, jest zawsze aktualny, bo elektronika cały czas się rozszerza na nowe obszary techniki. One tworzą nowe zadania dla testów, pomiarów, projektowania.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej

Prezentacje firmowe

Polecane

Nowe produkty

Zobacz również