Dostawcy specjalizowani górą
W dystrybucji wyświetlaczy znaczenie kompetentnego wsparcia technicznego jest szczególnie wyraźnie zarysowane, bo liczba zagadnień, jakie pojawiają się przy aplikacji najnowszych rozwiązań, jest spora. Stąd kompetentni inżynierowie po stronie dystrybutora, a czasem także dodatkowa pomoc ze strony producenta, mogą i przesądzają o kupnie, aplikacji tego lub innego produktu oraz o rozwoju długofalowej współpracy z klientem. Dział wsparcia technicznego znający się na wyświetlaczach jest też jednym z bardziej widocznych różnic pomiędzy zwykłymi firmami handlowymi a specjalizowanymi dostawcami.
Dystrybucja wyświetlaczy jest też w pewnym sensie specyficzna, bo w przeciwieństwie do innych komponentów, oprócz parametrów, takie jednostki muszą być także zaakceptowane wizualnie. Dlatego liczy się możliwość zaprezentowania danego produktu na żywo z wykorzystaniem płytek demonstracyjnych. Wpływ na podjęcie decyzji przez klienta może mieć także lokalna dostępność elementów. Z jednej strony portfolio wyświetlaczy jest bardzo szerokie i klient ma z czego wybierać. Z drugiej strony takie rozdrobnienie może wpływać negatywnie na dostępność i czasy dostaw. Stąd po stronie dystrybutora stoi ważne zadanie badania trendów na rynku oraz wyselekcjonowania optymalnych wyświetlaczy także pod kątem biznesowym.
Jak można ocenić warunki biznesowe panujące na rynku wyświetlaczy w 2025 roku?
Warunki na rynku wyświetlaczy w pierwszych trzech kwartałach 2025 roku ocenione zostały jako dobre (ponad połowa odpowiedzi) lub zadowalające (40% głosów). Nie jest to zły wynik w odniesieniu do sytuacji politycznej związanej z wojną na Ukrainie, cały czas jeszcze niestabilnymi łańcuchami dostaw oraz wyraźnie gorszej koniunktury na rynku. Mimo wielu problemów wymowa ogólna wykresu jest pozytywna, gdyż wyświetlacze zaliczają się do kluczowych komponentów aplikacyjnych, które często decydują o postrzeganiu urządzenia przez klientów. Popyt na nie będzie zawsze, z mniejszymi lub większymi górkami i dołkami, które oznaczają nie spadek, ale po prostu cykliczne wahania koniunktury.
Oczywiście specjalizowani dostawcy zapewniają kompleksową obsługę klienta, a więc solidne inżynieryjne wsparcie na etapie projektowania urządzenia, dostępność produktów na magazynie i konkurencyjne ceny. Uzupełnieniem handlu jest ponadto możliwość zaoferowania klientom rozwiązań dopasowanych do specyficznych potrzeb, jak również integracja z podzespołami, takimi jak panele dotykowe, układy sterowania (kontrolery) i zasilania.
Patrząc na rynek z perspektywy ostatniej dekady, widać ponadto, że pozycja rynkowa dostawców specjalizowanych rośnie wraz z rozwojem technologii. To dlatego, że oferta rynku szybko się zmienia, co chwila pojawiają się nowe rozwiązania, kontrolery, lepsze matryce o większych rozdzielczościach. Inżynier, który godzinami ślęczy nad projektem, zazwyczaj nie jest dogłębnie zorientowany w szczegółach, a więc w tym, co jest dostępne na rynku, które rozwiązania mają przyszłość, a nie są kolejnym przystankiem w rozwoju technologii i wynikiem eksperymentów producentów.
Jaka jest aktualna koniunktura na rynku?
Aktualna koniunktura na rynku wyświetlaczy oceniona została jako zadowalająca lub dobra, a dla 5% pytanych (tj. co 20. ankietowany) bieżąca sytuacja jest nawet bardzo dobra. Zapewne w tym pozytywnym postrzeganiu koniunktury mają udział malejące zapasy u producentów nagromadzone w czasie pandemii i późniejszych kłopotów z zaopatrzeniem, końcówka roku, czyli ostatni kwartał też zawsze jest lepszym okresem w biznesie, bo to wówczas domyka się wiele projektów.
Produkt optymalny od strony technicznej, a więc wybrany po przewertowaniu katalogów, też niekoniecznie musi być najlepszy do danej aplikacji, gdyż pewne typy są popularne, szeroko dostępne i magazynowane, a na inne trzeba czekać. To samo dotyczy cen, bowiem elementy produkowane przez wielu producentów są tańsze. Inny problem to ryzyko zakończenia produkcji. Użycie do nowego produktu wyświetlacza, który za niedługo wypadnie z oferty (przestanie być produkowany lub zostanie zastąpiony nową wersją), to wielkie ryzyko i koszty. Takie informacje są dostępne z dużym wyprzedzeniem u dystrybutorów blisko współpracujących z producentami. Przykładem takich firm mogą być Unisystem, Gamma, White Electronics, Artronic lub Masters. Każda z tych firm jest autoryzowanym dystrybutorem znanej marki.
Niski pobór mocy
Niski pobór mocy jest jednym z najbardziej istotnych trendów zmieniających współczesną elektronikę, a w aplikacjach mobilnych można go postrzegać jako czynnik kluczowy dla potencjału rynnowego produktu. Dla rynku wyświetlaczy ograniczanie poboru mocy jest tym samym zagadnieniem bardzo istotnym, bo dzisiaj wyświetlacz jest komponentem obowiązkowym. Musi on pobierać małą moc i wiele zmian technologicznych, które można obserwować w ostatnich latach, jest temu podporządkowanych. Technologie takie jak OLED oraz EPD stale zyskują na popularności, a wraz z rosnącymi wolumenami produkcyjnymi ich ceny maleją. Podstawowe wersje takich wyświetlaczy na tyle potaniały, że wybór OLED-a przestał mieć znamiona jakiegokolwiek luksusu. Skoro opłacalne jest produkowanie elektronicznych metek wyświetlających ceny w supermarketach, bazujących na wyświetlaczach EPD, to znaczy, że bariera cenowa przestała istnieć.
Wprawdzie poza wymienionymi dwoma typami producenci proponują jeszcze wersje bistabilne, które uzupełniają elektroniczny papier tam, gdzie ma on jeszcze jakieś niedoskonałości, niemniej w przyszłości OLED-y i EPD zdominują rynek.
Ocena stopnia specjalizacji dostawców
Ocena stopnia specjalizacji firm dystrybucyjnych sprzedających wyświetlacze pokazana na wykresie wskazuje, że dla co piątej firmy wyświetlacze są główną częścią biznesu (specjalizacją), prawie połowa ankietowanych postrzega je jako jedne z kilku głównych i istotnych komponentów dla prowadzonej działalności, a dla co trzeciej jest to jeden z wielu produktów w szerokiej ofercie (brak specjalizacji). Wynikający z wykresu stopień specjalizacji jest wyraźnie większy niż dla wielu innych grup produktowych, omawianych w naszych raportach. Oczywiście użyty termin "specjalizacja" może być rozumiany jako autoryzowana dystrybucja znanego producenta, kompleksowa oferta wyświetlaczy lub także powiązanie sprzedaży tych komponentów z usługami integracji, tworzeniem oprogramowania itp.