Kindle Amazona napędza popyt na tablety

| Gospodarka Artykuły

Dostawy dużych wyświetlaczy panelowych LCD we wrześniu 2011 r. zwiększyły się w skali rocznej o 14% i miesięcznie o 2,7%, łącznie do 60,8 mln sztuk, poinformował WitsView, dział badania rynku firmy TrendForece. Dynamiczny wzrost w tym sektorze następuje dzięki rosnącej popularności tabletów na rynkach konsumenckich.

Kindle Amazona napędza popyt na tablety

Producenci komponentów do tabletów przygotowują się na nadchodzący sezon świąteczny w Europie i Stanach Zjednoczonych już od sierpnia i września. Jednym z produktów, który może okazać się hitem na rynku konsumenckim, jest najnowszy czytnik e-książek Amazona Kindle, czyli zwykły tablet dostosowany do czytania elektronicznych książek.

Kindle Fire uznawany jest przez część analityków za największego rywala applowskiego iPada. Według WitsView obroty ze sprzedaży wyświetlaczy to tabletów we wrześniu zdołali znacznie zwiększyć m.in. producenci Chunghwa Picture Tubes (CPT) z Tajwanu, dostawca Samsunga i Sony oraz LG Display. Dostawy 7-calowych wyświetlaczy LCD do tabletów, stosowanych poza Kindle także w przenośnych urządzeniach HTC, Asusa, księgarni Barnes & Noble i innych, wzrosły we wrześniu w ujęciu miesięcznym o 195%.

WitsView porównał główne rynki dużych wyświetlaczy LCD wyróżniając pięć najważniejszych. Zgodnie z zestawieniem firmy, dostawy panelowych wyświetlaczy telewizyjnych, największego we wrześniu br. z rynków LCD, wyniosły 17,3 mln sztuk ze wzrostem miesięcznym 3,1%. Następnie dostawy paneli monitorów wyniosły 15,9 mln sztuk, w skali miesięcznej mniej o 1,3%.

Paneli do laptopów firmy zdołały sprzedać 15,5 mln sztuk, mniej o 5,8% w ujęciu miesięcznym. Wszystkich rodzajów paneli do tabletów sprzedano 9,6 mln sztuk, aż o 35,5% więcej niż w sierpniu, a paneli do netbooków 2,5 mln sztuk., mniej o 10,2%. Z danych tych widać, że sytuacja na rynku wyświetlaczy w ogromnym stopniu zależy od popytu na telewizory oraz monitory do komputerów stacjonarnych i laptopów.

Według TrendForece, sprzedaż tabletów na świecie w tym roku ma wynieść 51 mln sztuk, o 237% więcej w skali roku. Do 2014 r. rynek tabletów będzie się zwiększał w średnim tempie 25-40%, przewidują z kolei przedstawiciele Qualcomma, dostawcy procesorów do smartfonów i tabletów. Czas świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku oraz chińskiego Nowego Roku w styczniu to w ujęciu globalnym okres największej sprzedaży w roku.

Starają się to wykorzystać dostawcy produktów konsumenckich, szczególnie przenośnych urządzeń internetowych, mocno angażując się w promocje. Obok telefonów komórkowych tablety wydają się obecnie jasną stroną całej branży elektronicznej, a w szczególności producentów ekranów LCD, borykających się z kiepskimi nastrojami konsumentów w Europie i USA.

Rynkowa oferta tych urządzeń jest bardzo szeroka, poza wymienionymi firmami konkurencyjne tablety oferują Samsung, Acer, Motorola czy RIM. Z walki o klienta odpadł m.in. Hewlett-Packard, całkowicie rezygnując z wytwarzania tabletów i smartfonów. Do tej pory HP oferował smartfony popularnej marki Palm wraz z systemem operacyjnym webOS oraz wprowadzone na rynek w sierpniu tablety TouchPad.

Popularność tabletów całkowicie zaskoczyła analityków, początkowo często niewróżących im rynkowego sukcesu. Czas pokaże, czy te przenośne komputery osobiste to tylko kilkuletnia moda, czy też ten sposób korzystania z elektroniki wyznaczy trwały kierunek rozwoju technologii, a obok lub na bazie tabletów powstaną kolejne, podobne aplikacje.

Marcin Tronowicz