Systemy radarowe szybko zyskują znaczenie w motoryzacji

Systemy ADAS - Advanced Driver Assistance System - zapewniające bezpieczeństwo pojazdom samochodowym i rozwiązania pozwalające zmniejszyć liczbę wypadków drogowych, to grupa szybko rozwijających się ostatnio urządzeń motoryzacyjnych, których możliwości i stopień skomplikowania układowego zwiększają się z roku na rok. Aktualnie wiele prac rozwojowych dotyczy zapewnienia pojazdom wydajnych czujników, które służą jako "oczy" samochodu i wspomagają automatyzację jego zachowania w sytuacjach niebezpiecznych.

Posłuchaj
00:00

W tym obszarze tradycyjne kamery sprawdzają się słabo na skutek ograniczenia zasięgu (100 m widoczności to najlepszy przypadek) i trudności w pracy w niesprzyjających warunkach pogodowych. Dlatego rozwijana jest technologia radarowa, która jest w stanie wykryć obiekty znajdujące się do 250 m przed samochodem, nawet we mgle i przy słabej widoczności. Radar pozwala też na detekcję prędkości innych uczestników ruchu, czego klasyczna kamera nie potrafi. Pomimo niewielkiego wzrostu o 3% globalnej sprzedaży samochodów do 2022 roku, średni wzrost sprzedaży modułów radarowych sięgnąć ma 23% w ciągu najbliższych pięciu lat, a jego podstawą będą systemy jazdy autonomicznej.

Radar samochodowy dla zastosowań krótkiego zasięgu (do 30 m) pracuje na częstotliwości 24 GHz w nielicencjonowanym paśmie ISM, czyli przemysłowo-naukowo-medycznym. Ta wiązka odpowiedzialna jest za wykrywanie martwego punktu i pracę asystenta zmiany pasa ruchu. Druga część z zasięgiem do 250 m działa przy 77 GHz (w paśmie W) i jest odpowiedzialna za pracę adaptacyjnego tempomatu i system automatycznego hamowania awaryjnego. W planach są systemy zunifikowane pracujące na 79 GHz, opartą na parze częstotliwości 77 GHz i 5 GHz oraz odbiorniku szerokopasmowym od 76 do 81 GHz, które mają mieć niższą podatność na interferencje i mniejszą komplikację, a więc również mniejszy koszt. Nowe platformy mają też osiągnąć kolejny poziom złożoności, pracując z kilkoma wiązkami jednocześnie, wykorzystując macierze antenowe MIMO oraz złożone techniki modulacji i algorytmy wyznaczania celów. To wszystko po to, aby udało się zapewnić możliwość nie tylko oceny odległości, ale także wykrywania kształtu obiektów (3D).

Pierwsze samochodowe układy radarowe działające na 77 GHz, oparte na 130-milimetrowej platformie na bazie podzespołów z SiGe, przygotowały już firmy NXP i Infineon, a Texas Instruments i ADI oferują produkty oparte na zaawansowanej technologii krzemowej CMOS 28 nm. Niemniej wejście i utrzymanie pozycji w łańcuchu dostaw w branży motoryzacyjnej to długi, niełatwy i oparty na zaufaniu proces.
Z pewnością wkraczamy w nowy "wiek radarowy" w motoryzacji, z wieloma osiągnięciami, przełomowymi technologiami i nowymi uczestnikami pozycjonującymi tę technologię jako główny sensor dla systemów ADAS i autonomicznych pojazdów.

Prognozowany rozwój systemów radarowych w motoryzacji

Znaczenie wykorzystywanych na rysunku skrótów:

  • AEB: Automatic Emergency Braking - automatyczne hamowanie awaryjne
  • AEB VRU: Automatic Emergency Braking Vulnerable Road User - AEB dla ochrony pieszych
  • ACC: Adaptive Cruise Control - adaptacyjny tempomat
  • ALC: Active Lane Control - aktywna kontrola pasa ruchu
  • AP: Automated Pilot - zautomatyzowany pilot
  • AVP: Automated Valet Parking - zautomatyzowane parkowanie samochodu
  • BSD: Blind Spot Detection - wykrywanie martwego punktu
  • FCW/RCW: Forward/Rear Crash Warning - ostrzeżenie przed wypadkiem z przodu/z tyłu
  • LCA: Lane Change Assist - asystent zmiany pasa ruchu
  • PA: Parking Assistance - pomoc w parkowaniu
  • PCW: Pre-crash Warning - ostrzeżenie przed kolizją
  • RCTA: Rear Cross Traffic Alert - ostrzeżenie o ruchu z tyłu
  • RPCW: Rear Pre-crash Warning - ostrzeżenie przed możliwym uderzeniem w tył auta
  • VEA: Vehicle Exit Assist - asystent wyjścia z pojazdu
Powiązane treści
System radarowy SAR z procesorem DBFN
Motoryzacja w 2018 roku idzie na rekord
Motoryzacja na celowniku producentów komponentów elektronicznych
Najwięcej inwestycji zagranicznych w motoryzacji
Obrazowanie 3D - nadchodzi przełomowa technologia dla motoryzacji i rynku konsumenckiego
Lidar Świętym Graalem przemysłu motoryzacyjnego
Firma Delphi opracowała radar 76 GHz dla motoryzacji
Przybywa elektroniki w autach
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Aktualności
Samsung i OpenAI nawiązują strategiczne partnerstwo na rzecz rozwoju globalnej infrastruktury AI
Produkcja elektroniki
Powstaje gigant wart 4,4 mld dolarów - czwarty co do wielkości dostawca sprzętu do produkcji płytek półprzewodnikowych w USA
Optoelektronika
Smartwatche napędzają rozwój wyświetlaczy Micro LED
Produkcja elektroniki
Rynek dystrybucji komponentów w Europie nadal pod kreską
Komunikacja
Internet Rzeczy wspomagany sztuczną inteligencją – najnudniejsza, ale jakże potrzebna rewolucja
Produkcja elektroniki
Globalna sprzedaż półprzewodników sukcesywnie rośnie
Zobacz więcej z tagiem: Artykuły
Magazyn
Wrzesień 2025
Magazyn
Sierpień 2025
Magazyn
Lipiec 2025

Najczęstsze błędy przy projektowaniu elektroniki i jak ich uniknąć

W elektronice „tanio” bardzo często znaczy „drogo” – szczególnie wtedy, gdy oszczędza się na staranności projektu. Brak precyzyjnych wymagań, komponent wycofany z produkcji czy źle poprowadzona masa mogą sprawić, że cały produkt utknie na etapie montażu SMT/THT albo testów funkcjonalnych. Konsekwencje są zawsze te same: opóźnienia i dodatkowe koszty. Dlatego warto znać najczęstsze błędy, które pojawiają się w projektach elektroniki – i wiedzieć, jak im zapobiegać.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów