wersja mobilna
Online: 495 Poniedziałek, 2018.04.23

Biznes

Systemy radarowe szybko zyskują znaczenie w motoryzacji

czwartek, 11 stycznia 2018 13:01

Systemy ADAS - Advanced Driver Assistance System - zapewniające bezpieczeństwo pojazdom samochodowym i rozwiązania pozwalające zmniejszyć liczbę wypadków drogowych, to grupa szybko rozwijających się ostatnio urządzeń motoryzacyjnych, których możliwości i stopień skomplikowania układowego zwiększają się z roku na rok. Aktualnie wiele prac rozwojowych dotyczy zapewnienia pojazdom wydajnych czujników, które służą jako "oczy" samochodu i wspomagają automatyzację jego zachowania w sytuacjach niebezpiecznych.

W tym obszarze tradycyjne kamery sprawdzają się słabo na skutek ograniczenia zasięgu (100 m widoczności to najlepszy przypadek) i trudności w pracy w niesprzyjających warunkach pogodowych. Dlatego rozwijana jest technologia radarowa, która jest w stanie wykryć obiekty znajdujące się do 250 m przed samochodem, nawet we mgle i przy słabej widoczności. Radar pozwala też na detekcję prędkości innych uczestników ruchu, czego klasyczna kamera nie potrafi. Pomimo niewielkiego wzrostu o 3% globalnej sprzedaży samochodów do 2022 roku, średni wzrost sprzedaży modułów radarowych sięgnąć ma 23% w ciągu najbliższych pięciu lat, a jego podstawą będą systemy jazdy autonomicznej.

Radar samochodowy dla zastosowań krótkiego zasięgu (do 30 m) pracuje na częstotliwości 24 GHz w nielicencjonowanym paśmie ISM, czyli przemysłowo-naukowo-medycznym. Ta wiązka odpowiedzialna jest za wykrywanie martwego punktu i pracę asystenta zmiany pasa ruchu. Druga część z zasięgiem do 250 m działa przy 77 GHz (w paśmie W) i jest odpowiedzialna za pracę adaptacyjnego tempomatu i system automatycznego hamowania awaryjnego. W planach są systemy zunifikowane pracujące na 79 GHz, opartą na parze częstotliwości 77 GHz i 5 GHz oraz odbiorniku szerokopasmowym od 76 do 81 GHz, które mają mieć niższą podatność na interferencje i mniejszą komplikację, a więc również mniejszy koszt. Nowe platformy mają też osiągnąć kolejny poziom złożoności, pracując z kilkoma wiązkami jednocześnie, wykorzystując macierze antenowe MIMO oraz złożone techniki modulacji i algorytmy wyznaczania celów. To wszystko po to, aby udało się zapewnić możliwość nie tylko oceny odległości, ale także wykrywania kształtu obiektów (3D).

Pierwsze samochodowe układy radarowe działające na 77 GHz, oparte na 130-milimetrowej platformie na bazie podzespołów z SiGe, przygotowały już firmy NXP i Infineon, a Texas Instruments i ADI oferują produkty oparte na zaawansowanej technologii krzemowej CMOS 28 nm. Niemniej wejście i utrzymanie pozycji w łańcuchu dostaw w branży motoryzacyjnej to długi, niełatwy i oparty na zaufaniu proces.
Z pewnością wkraczamy w nowy "wiek radarowy" w motoryzacji, z wieloma osiągnięciami, przełomowymi technologiami i nowymi uczestnikami pozycjonującymi tę technologię jako główny sensor dla systemów ADAS i autonomicznych pojazdów.

Prognozowany rozwój systemów radarowych w motoryzacji

Znaczenie wykorzystywanych na rysunku skrótów:

  • AEB: Automatic Emergency Braking - automatyczne hamowanie awaryjne
  • AEB VRU: Automatic Emergency Braking Vulnerable Road User - AEB dla ochrony pieszych
  • ACC: Adaptive Cruise Control - adaptacyjny tempomat
  • ALC: Active Lane Control - aktywna kontrola pasa ruchu
  • AP: Automated Pilot - zautomatyzowany pilot
  • AVP: Automated Valet Parking - zautomatyzowane parkowanie samochodu
  • BSD: Blind Spot Detection - wykrywanie martwego punktu
  • FCW/RCW: Forward/Rear Crash Warning - ostrzeżenie przed wypadkiem z przodu/z tyłu
  • LCA: Lane Change Assist - asystent zmiany pasa ruchu
  • PA: Parking Assistance - pomoc w parkowaniu
  • PCW: Pre-crash Warning - ostrzeżenie przed kolizją
  • RCTA: Rear Cross Traffic Alert - ostrzeżenie o ruchu z tyłu
  • RPCW: Rear Pre-crash Warning - ostrzeżenie przed możliwym uderzeniem w tył auta
  • VEA: Vehicle Exit Assist - asystent wyjścia z pojazdu
 

World News 24h

poniedziałek, 23 kwietnia 2018 13:58

A telecommunications standards organization - GSMA - said on Saturday it is delaying implementation of a new cellphone technology due to a U.S. government probe of alleged coordination between the group, AT&T Inc and Verizon Communications Inc to hinder consumers from easily switching wireless carriers. GSMA said in a statement that the move to a global standard for eSIM technology is “on hold pending the completion of an investigation by the United States Department of Justice.” At issue is a technology that could make carriers’ business more volatile. ESIM allows consumers to switch wireless providers without having to insert a new physical SIM card, an identifying microchip. That makes it easier to compare wireless networks and easily select a new service when desired.

więcej na: www.reuters.com