Do tych celów potrzebne są czujniki wizyjne, radary optyczne, systemy zarządzania ładowaniem i stanem akumulatorów. Wszystkie bazują na czujnikach ciśnienia, akcelerometrach, sensorach ultradźwiękowych do pomiaru odległości, kamerach i podobnych. Rynek tych elementów w 2016 roku osiągnął wartość 11 mld dolarów, a w 2022 roku obroty przekroczą 23 mld - średni wzrost około 8% w skali roku ilościowo i 14% wartościowo, przy 3% wzroście sprzedanych samochodów.
Najlepsze prognozy wzrostu dotyczą systemów wizyjnych bazujących na kamerach - 7,7 mld dolarów w 2022 roku, radarów mikrofalowych - 6,2 mld oraz radarów optycznych, czyli lidarów (LIDAR - Light Detection and Ranging) - 1,4 mld dolarów. Komponenty wizyjne są podstawowym elementem systemów bezpieczeństwa ADAS - Advanced Driver Assistance System oraz AEB - Autonomous Emergency Braking, asystentów parkowania zapewniających widoczność 360° wokół auta oraz systemów do jazdy autonomicznej.
Najwięcej prac badawczych i inwestycji dotyczy lidarów, gdyż tylko radar optyczny wykorzystujący laser do oświetlania obiektów jest w stanie dostarczyć informacje o otoczeniu pojazdu w przestrzeni trójwymiarowej, w każdych warunkach. Rynek tych czujników w bieżącym roku osiągnie poziom 300 mln dolarów, ale już w roku 2022 ma to być 4,4 mld dolarów. Warto dodać, że dobre wzrosty sprzedaży wynikają też w koniecznej redundancji systemów, bo z uwagi na niezbędne gwarantowanie pewności działania producenci łączą w jednym pojeździe minimum dwa lub nawet trzy różne detektory bazujące na odmiennych technologiach, np. kamerę i radar 3D.