Lidar Świętym Graalem przemysłu motoryzacyjnego

| Gospodarka Artykuły

Rynek motoryzacyjny wydaje się być dojrzały i o stabilnych relacjach, niemniej, jak przekonują analitycy z Yole Developpement, co kilka lat pojawiają się na nim spore otwarcia na nowe technologie. Wspólnym mianownikiem dla nich jest szeroko rozumiane bezpieczeństwo, ale coraz więcej aktualnie realizowanych projektów dotyczy też systemów dla samochodów elektrycznych, w tym działających autonomicznie.

Lidar Świętym Graalem przemysłu motoryzacyjnego

Do tych celów potrzebne są czujniki wizyjne, radary optyczne, systemy zarządzania ładowaniem i stanem akumulatorów. Wszystkie bazują na czujnikach ciśnienia, akcelerometrach, sensorach ultradźwiękowych do pomiaru odległości, kamerach i podobnych. Rynek tych elementów w 2016 roku osiągnął wartość 11 mld dolarów, a w 2022 roku obroty przekroczą 23 mld - średni wzrost około 8% w skali roku ilościowo i 14% wartościowo, przy 3% wzroście sprzedanych samochodów.

Wykorzystanie lidarówNajlepsze prognozy wzrostu dotyczą systemów wizyjnych bazujących na kamerach - 7,7 mld dolarów w 2022 roku, radarów mikrofalowych - 6,2 mld oraz radarów optycznych, czyli lidarów (LIDAR - Light Detection and Ranging) - 1,4 mld dolarów. Komponenty wizyjne są podstawowym elementem systemów bezpieczeństwa ADAS - Advanced Driver Assistance System oraz AEB - Autonomous Emergency Braking, asystentów parkowania zapewniających widoczność 360° wokół auta oraz systemów do jazdy autonomicznej.

Najwięcej prac badawczych i inwestycji dotyczy lidarów, gdyż tylko radar optyczny wykorzystujący laser do oświetlania obiektów jest w stanie dostarczyć informacje o otoczeniu pojazdu w przestrzeni trójwymiarowej, w każdych warunkach. Rynek tych czujników w bieżącym roku osiągnie poziom 300 mln dolarów, ale już w roku 2022 ma to być 4,4 mld dolarów. Warto dodać, że dobre wzrosty sprzedaży wynikają też w koniecznej redundancji systemów, bo z uwagi na niezbędne gwarantowanie pewności działania producenci łączą w jednym pojeździe minimum dwa lub nawet trzy różne detektory bazujące na odmiennych technologiach, np. kamerę i radar 3D.