Autonomiczne pojazdy wielką szansą dla rozwoju elektroniki

Nietrudno zauważyć jak wiele obecnie uwagi media poświęcają trwającym testom samochodów autonomicznych, przede wszystkim tym, które jeżdżą po drogach w USA w ramach programu Google Self-Driving Car Project. Z pewnością jest to temat aktualny i popularny wśród wszystkich kierowców, szkoda tylko, że uwaga koncentruje się w zasadzie na tym, czy podczas jazdy doszło do jakiegoś wypadku i czy była to wina tego jeżdżącego prototypu.

Posłuchaj
00:00

Tymczasem projekt ten niesie ze sobą wiele przełomowych zmian, które w kolejnych latach mogą stać się kołem zamachowym i dużym nowym otwarciem dla przemysłu elektronicznego. W jego ramach nie tylko opracowywane są i testowane rozwiązania autonomicznego transportu, ale też przygotowywane są zmiany w prawie, które zapalą zielone światło dla komercyjnego wykorzystania takich technologii.

Pojazdy autonomiczne postrzega się jako element troski o bezpieczeństwo, a więc po to, aby ograniczyć liczbę wypadków na drogach. Trochę to wydaje się sprzeczne z tymi doniesieniami o kolizjach samochodów autonomicznych, ale po prostu początki są zawsze trudne, natomiast w skali świata liczba kolizji, rannych oraz koszty jakie się z tym wiążą, są ogromne.

Jak podaje Navigant Research, w 2035 roku na drogach będzie 85 mln samochodów bez kierowcy i poprawią one bezpieczeństwo, komfort podróżowania, bo płynna i spokojna jazda ograniczy zatory. Z opracowania tej firmy wynika, że te pojazdy niekoniecznie kupią osoby prywatne. Będą one taksówkami, autobusami, samochodami użytkowymi lub używanymi do przewozu towarów, sprzętem utrzymania dróg, a także będą pracować w służbach specjalnych i wojsku.

Na razie poruszanie się tych aut opiera się na wykorzystaniu bardzo szczegółowych map cyfrowych i radaru optycznego. To zestaw minimum, który niebawem zostanie uzupełniony o komunikację między pojazdami, dzięki czemu ich komputery sterujące zyskają znacznie więcej danych na temat sytuacji na drodze i będą mogły reagować z dużym wyprzedzeniem na zdarzenia. Łączność będzie też narzędziem do tego, aby jeden pojazd z kierowcą prowadził za sobą całą kolumnę samochodów autonomicznych, na co przychylnie patrzą firmy spedycyjne. To będzie dopiero przełom, który zapewne przełoży się na duże obniżki kosztów transportu i tym samym zainteresowanie rynku tymi technologiami.

Liczby opisujące koszty związane z wypadkami komunikacyjnymi, opłatami spedycyjnymi, ubezpieczeniami i wszystkim, co wiąże się z poruszaniem po drogach, są ogromne, przez co potencjalne korzyści są duże. Nawet jeśli samochód zostanie po brzegi wypakowany elektroniką, czujnikami, radarami i komunikacją vehicle-to-vehicle oraz vehicle-to-infrastructure, to i tak całość będzie bardzo opłacalna. Niekoniecznie w aucie Kowalskiego, ale w ciężarówce zdolnej do jazdy bez kierowcy, a więc bez obowiązkowych przerw na wypoczynek, już jak najbardziej.

Elektronika w samochodzie autonomicznymDla branży elektroniki ten projekt to kolejna wielka szansa na rozwój, zwłaszcza że rozwiązania, które się pojawią, nie będą mogły być zamknięte (własnościowe). Platforma komputerowa sterująca samochodem, czujniki, radar i komunikacja w dużej mierze mogą być dziełem koncernów samochodowych, ale cała infrastruktura naziemna związana z komunikacją i usługami, które będą dostarczać danych do tej platformy, już niekoniecznie. System taki musi też być otwarty dla wszystkich, a więc zestandaryzowany, co dobrze wróży na przyszłość. Sieci ad hoc tworzone przez poruszające się pojazdy będą też znakomitym klientem dla nadchodzących technologii sieci komórkowych 5G.

Na koniec warto zauważyć, że wchodzące na rynek autonomiczne działanie nie ograniczy się do transportu samochodowego, bo w ten sam sposób mogą działać transport lotniczy (np. drony) i szynowy, kto wie, czy nie są to nawet obszary potencjalnie mniej niebezpieczne i podatne na wypadki niż transport drogowy.

Autonomiczne pojazdy są wielkim skokiem cywilizacyjnym i dowodem, jak wielkie możliwości kryją się w elektronice. Trzy kolizje prototypów samochodu Google w takich okolicznościach nie są w stanie tego zatrzymać.

Robert Magdziak

Powiązane treści
Hyundai inwestuje w izraelski start-up, by ulepszyć technologię autonomicznej jazdy
Elektronika kluczem do inteligentnych aut
Ciągły wzrost wartości układów elektronicznych montowanych w pojazdach
Autonomiczny bus, który wyjechał na drogi w Las Vegas, miał wypadek w pierwszym dniu kursowania
Lidar Świętym Graalem przemysłu motoryzacyjnego
Badania wykazują ograniczoną akceptację samochodów bez kierowcy
Toyota, Ericsson, Intel, DoCoMo i Denso tworzą motoryzacyjne konsorcjum big data
Fiat Chrysler przyłącza się do supergrupy Intela pracującej nad autonomicznymi pojazdami
Continental i Baidu będą współpracować w zakresie autonomii pojazdów
Rynek półprzewodników mocy dla motoryzacji wzrośnie do przeszło 8,5 mld dolarów
General Motors rozpoczyna drogowe testy autonomicznego samochodu
BMW kończy współpracę z Chinami w zakresie autonomicznych samochodów
Intel zainwestuje 250 milionów dolarów w autonomiczne pojazdy
Komputery i SI Nvidii debiutują na chińskim rynku w technologii autonomicznej jazdy samochodów
Infineon kupuje holenderskiego producenta systemów dla samochodów autonomicznych
Volvo testuje autonomiczne ciężarówki
W Pittsburghu autonomiczne samochody Ubera przewożą pierwszych pasażerów
Za 5 lat będziemy jeździć autonomicznymi fordami
Waymo pierwszą firmą mającą kalifornijską zgodę na testy autonomicznych samochodów bez kierowcy w kabinie
Zobacz więcej w kategorii: Opinie
Komponenty
Wojna technologiczna a stare technologie procesowe
Komponenty
GPSR i NIS 2 zmieniają warunki w dystrybucji
Elektromechanika
Farming 4.0 i Agriculture 4.0, czyli nowoczesne rolnictwo
Mikrokontrolery i IoT
Czas na mikrokontrolery z AI
Komunikacja
Zagłuszanie i podszywanie się pod GNSS to codzienność
Aktualności
Słuchawki z DSP zapewnią nam dźwięk przestrzenny
Zobacz więcej z tagiem: Artykuły
Targi zagraniczne
Międzynarodowa wystawa i warsztaty na temat kompatybilności elektromagnetycznej EMV 2025
Statyczne
Logowanie
Targi krajowe
Warsaw Industry Week 2025 - 9. edycja
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów