Rynek półprzewodników mocy dla motoryzacji wzrośnie do przeszło 8,5 mld dolarów
| Gospodarka ArtykułyWedług nowej analizy opublikowanej przez IHS Markit światowy rynek półprzewodników mocy stosowanych w samochodach osobowych i lekkich pojazdach pasażerskich zwiększy się o ponad 3 mld dolarów w ciągu najbliższych sześciu lat. Raport "Power Semiconductors in Automotive - 2017" przewiduje, że wartość tego rynku wzrośnie z 5,5 mld dolarów w 2016 roku do przeszło 8,5 mld dolarów w roku 2022, co oznacza roczną stopę wzrostu na poziomie 7,5%.
- Ogólne zwiększenie elektryfikacji w pojazdach - szczególnie w pojazdów hybrydowych i elektrycznych - napędza rynek półprzewodników mocy przeznaczonych dla motoryzacji. Pozostawanie on-line przy użyciu smartfonów i tabletów to współczesny sposób życia i dlatego dzisiejsi kierowcy oczekują w samochodach technologii Bluetooth, telefonii komórkowej i innych funkcji telematycznych. Wszystkie te opcje wymagają zastosowania półprzewodników mocy do kontroli zasilania w pojazdach - powiedział Richard Eden, analityk z IHS Markit.
Do wzrostu zapotrzebowania na półprzewodniki mocy w przemyśle motoryzacyjnym przyczynia się również dążenie do podnoszenia komfortu i bezpieczeństwa jazdy poprzez stosowanie rozwiązań, takich jak automatyczne systemy hamowania awaryjnego (AEB) czy też trendy proekologiczne, jak paliwooszczędność i minimalizacja poziomów emisji pojazdów. To, zdaniem IHS, niezbędne kroki pośrednie przed opracowaniem drogowych systemów wspomagających pojazdy autonomiczne.
Badając rynek elektroniki samochodowej, IHS Markit wyróżnia w pojazdach pięć kategorii zastosowań: nadwozie i komfort, podwozie i bezpieczeństwo, infotainment, układy napędowe oraz zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS). Spośród nich układy napędowe odpowiadały za 47% całego motoryzacyjnego rynku półprzewodników mocy w 2015 roku. Przewidywany wzrost sprzedaży pojazdów hybrydowych i elektrycznych w ciągu najbliższych kilku lat będzie pobudzać sprzedaż półprzewodników mocy do układów napędowych i między rokiem 2015 a 2022 CAGR osiągnie 9,6%. W efekcie układy napędowe obejmą 54% omawianego rynku.
Według raportu IHS Markit "podwozie i bezpieczeństwo" jest drugą najważniejszą kategorią przemysłu samochodowego, gdzie wykorzystuje się półprzewodniki mocy - miała ona w 2015 r. rynkowy udział na poziomie 24%. W przeciwieństwie do układów napędowych zastosowanie półprzewodników mocy w podwoziach będzie w latach 2015-2022 rosło średnio tylko o 3,1%. Niezbędne są one np. we wspomaganiu kierownicy, poduszkach powietrznych, monitorowaniu ciśnienia w oponach czy też w systemach ABS i elektronicznej kontroli stateczności.
Kategorie "nadwozie i komfort" oraz "infotainment" stanowiły odpowiednio jedynie 14 i 11% całego motoryzacyjnego rynku półprzewodników mocy w 2015 r. Oczekuje się, że obie kategorie będą w latach 2015-2022 rosnąć średnio o około 4 do 5%.
Obecnie najsłabiej wypada kategoria zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy - ADAS to tylko 5% rynku w roku 2015. Jednak to właśnie kategoria ADAS charakteryzować się ma największym wzrostem - CAGR od 2015 do 2022 r. wyniesie 16%. Przyczyni się do tego gwałtowny wzrost liczby montowanych czujników, kamer i systemów służących do wzajemnych połączeń między samochodami, bowiem wszystkie te rozwiązania będą musiały wykorzystywać półprzewodniki mocy w ich obwodach zasilania.
źródło: IHS Markit