Sprzedaż fotomasek półprzewodników przekroczy 3,5 mld dolarów

| Gospodarka

Organizacja SEMI reprezentująca producentów tworzących lobalny łańcuch dostaw w sektorze elektroniki ogłosiła, że w 2016 roku światowy rynek fotomasek półprzewodników osiągnął wartość 3,32 mld dolarów, a w roku 2018 przekroczy 3,57 mld. Po jednoprocentowym wzroście w 2015 r. rynek fotomasek w ubiegłym roku wzrósł o 2%. Prognozy na rok 2017 mówią o wzroście 4-procentowym, a na rok 2018 o 3-procentowym.

Sprzedaż fotomasek półprzewodników przekroczy 3,5 mld dolarów

Głównymi siłami napędowymi na omawianym rynku są zaawansowane technologie wykorzystujące procesy produkcyjne o standardach poniżej 45 nm oraz zwiększona produkcja w regionie Azji i Pacyfiku. Największym regionalnym rynkiem fotomasek - już szósty rok z rzędu - jest Tajwan, który ma takim rynkiem pozostać także w okresie objętym prognozą.

Przychody 3,32 mld dolarów osiągnięte ze sprzedaży fotomasek dają tym produktom 13-procentowy udział w całym rynku materiałów niezbędnych do wytwarzania płytek półprzewodnikowych. Dla porównania SEMI informuje, że w 2003 r. fotomaski stanowiły 18% całkowitego rynku materiałów do produkcji tych płytek.

Kolejną tendencją, którą podkreślono w raporcie SEMI, jest rosnące znaczenie fabryk masek stanowiących wewnętrzne jednostki największych półprzewodnikowych korporacji, czyli tzw. captive mask shops. Fabryki te, wspomagane w latach 2011-2012 znacznymi nakładami inwestycyjnymi, zdobywają coraz większy udział w rynku. W ubiegłym roku 63% całego rynku fotomasek obejmowali dostawcy typu captive; w roku 2015 było to 56%. Fabryki określane jako captive mask shops w 2003 r. odpowiadały za jedynie 31% rynku fotomasek.

Raport SEMI zatytułowany "2016 Photomask Characterization Summary" zawiera szczegółowe informacje na temat rynku fotomasek w 2016 roku w siedmiu regionach świata, w tym w Ameryce Północnej, Japonii, Europie, na Tajwanie, w Korei, Chinach i na obszarze określanym jako Reszta Świata. Raport zawiera również dane dla każdego z tych regionów obejmujące lata 2003-2018 i podsumowuje rozwój litografii jaki nastąpił w ciągu ostatniego roku.

źródło: SEMI