Usługi satelitarne przyszłością IoT

Łączność satelitarna stanowi uzupełnienie naziemnych sieci bezprzewodowych w odległych lokalizacjach. Technologia ta znajduje zastosowanie szczególnie w rolnictwie, transporcie morskim, przemyśle naftowym i gazowym oraz w usługach użyteczności publicznej. Według raportu przygotowanego przez firmę Berg Insight, rynek satelitarnych usług IoT będzie się w najbliższych latach dynamicznie rozwijać.

Posłuchaj
00:00

Pomimo wpływu pandemii COVID-19, globalna baza abonentów satelitarnego IoT w 2020 roku wzrosła do 3,4 mln. Liczba abonentów tych usług w 2025 roku będzie rosła w tempie 35,8% rocznie. Tylko około 10% powierzchni Ziemi ma dostęp do usług łączności naziemnej, co stwarza ogromne możliwości dla satelitarnej komunikacji IoT.

Pierwotnie specjalizujący się w usługach satelitarnych operator Orbcomm przekształcił się w dostawcę niezależnych rozwiązań, świadczącego usługi we własnej sieci satelitarnej, a także jako partner biznesowy dla spółki Inmarsat i innych podmiotów. W roku 2020 firma odnotowała w bazie łącznie 1,2 mln abonentów usług satelitarnych IoT korzystających z sieci firmy, jak i sieci Inmarsatu. W tym samym czasie Iridium i Globalstar miały odpowiednio 1,1 mln i 0,4 mln abonentów. Inni gracze na rynku, w tym francuski Kineis i Thuraya z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich odnotowali liczbę abonentów w granicach dziesiątek tysięcy.

Na światowym rynku usług satelitarnych pojawiło się wiele nowych przedsięwzięć, takich jak Astrocast, CASC/CASIC, Fleet Space Technologies, Hiber, Ingenu, Kepler Communications, Lynk, Myriota, Skylo, Swarm Technologies (SpaceX) i Totum Labs. Wiele z nich opiera się na koncepcjach nanosatelitów umieszczonych na niskiej orbicie okołoziemskiej.

Chociaż większość z nich bazuje na zastrzeżonych technologiach łączności satelitarnej, kilka z nich zaczyna wykorzystywać naziemne technologie łączności bezprzewodowej IoT, w tym OQ Technology, AST SpaceMobile, Omnispace, Sateliot and Galaxy Space (3GPP 4G/5G), LoRaWAN i Eutelsat (Sigfox).

Źródło: Profit from IoT

Powiązane treści
Viasat przejmuje za 7 mld dolarów brytyjski Inmarsat
Polska armia będzie miała polskie satelity
SpaceX wchodzi na rynek usług satelitarnych IoT
Skylo i Inmarsat skomercjalizują pierwsze na świecie satelitarne rozwiązanie narrow-band IoT
Nowa jednostka usług satelitarnych Sony zbuduje lasery kosmiczne
AT&T i AST SpaceMobile zapewnią kosmiczną sieć dla telefonów komórkowych
SpaceX otrzymuje zgodę na rozmieszczenie do 7500 satelitów
Polska w ESA jest już 10 lat
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Zasilanie
Onsemi i Nvidia wdrożą zasilanie 800 V dla centrów danych AI nowej generacji
Komponenty
Sensrad i Arbe Robotics wprowadzają na rynek pierwsze radary 4D z układem nowej generacji
Produkcja elektroniki
SEMI Europe publikuje zalecenia dotyczące rewizji REACH
Mikrokontrolery i IoT
Astute Group globalnym dystrybutorem układów pamięci i mikrokontrolerów Puya Semiconductor
Produkcja elektroniki
Rynek półprzewodników RF w fazie szybkiego wzrostu. Czy dla RF rozpoczyna się nowa era?
Produkcja elektroniki
Pierwiastki ziem rzadkich stały się narzędziem wojny handlowej
Zobacz więcej z tagiem: Mikrokontrolery i IoT
Gospodarka
Astute Group globalnym dystrybutorem układów pamięci i mikrokontrolerów Puya Semiconductor
Prezentacje firmowe
Moduł conga-SA8 - sprawdzone rozwiązanie dla Edge i IIoT, które warto znać
Gospodarka
Infineon i UL Solutions wspólnie przyspieszają wdrażanie bezpieczeństwa funkcjonalnego ISO 26262

Komponenty indukcyjne

Podzespoły indukcyjne determinują osiągi urządzeń z zakresu konwersji mocy, a więc dążenie do minimalizacji strat energii, ułatwiają miniaturyzację urządzeń, a także zapewniają zgodność z wymaganiami norm w zakresie EMC. Stąd rozwój elektromobilności, systemów energii odnawialnej, elektroniki użytkowej sprzyja znacząco temu segmentowi rynku. Zapotrzebowanie na komponenty o wysokiej jakości i stabilności płynie ponadto z aplikacji IT, telekomunikacji, energoelektroniki i oczywiście sektorów specjalnych: wojska, lotnictwa. Pozytywnym zauważalnym zjawiskiem w branży jest powolny, ale stały wzrost zainteresowania klientów rodzimą produkcją pomimo wyższych cen niż produktów azjatyckich. Natomiast paradoksalnie negatywnym zjawiskiem jest fakt, że jakość produktów azjatyckich jest coraz lepsza i jeśli stereotyp "chińskiej bylejakości" przestanie być popularny, to rodzima produkcja będzie miała problem z utrzymaniem się na rynku bez znaczących inwestycji w automatyzację i nowe technologie wykonania, kontroli jakości i pomiarów.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów