Nowa jednostka usług satelitarnych Sony zbuduje lasery kosmiczne

| Gospodarka Aktualności

Firma Sony poinformowała, że utworzyła nową jednostkę, która będzie budować i dostarczać urządzenia, pozwalające znajdującym się na orbicie małym satelitom komunikować się ze sobą za pomocą wiązek laserowych. Zarejestrowana 1 czerwca firma Sony Space Communications Corp ma wykorzystać technologię laserową, aby uniknąć wąskiego gardła częstotliwości radiowych. Urządzenia będą działać między satelitami w kosmosie a satelitami komunikującymi się ze stacjami naziemnymi.

Nowa jednostka usług satelitarnych Sony zbuduje lasery kosmiczne

Zdaniem przedstawicieli firmy na rynku pojawi się problem związany z tym, że podczas gdy ilość danych wykorzystywanych na orbicie rośnie z każdym rokiem (przy coraz większej liczbie satelitów w kosmosie), możliwości komunikacji radiowej - z uwagi na dostępność kanałów w widmie - są ograniczone. Satelity na niskiej orbicie okołoziemskiej (LEO) muszą komunikować się z Ziemią, więc do komunikacji w czasie rzeczywistym potrzebne jest dużo sprzętu komunikacyjnego, co jest problematyczne, ponieważ satelity te muszą przechodzić bezpośrednio nad stacją naziemną, aby się z nią łączyć.

Firma planuje opracować małe optyczne urządzenia komunikacyjne do łączenia mikrosatelitów w LEO (Low Earth Orbit) za pomocą wiązek laserowych. Wykorzystując komunikację optyczną, ma na celu uzyskanie łączności o dużej szybkości z małymi urządzeniami, które są fizycznie trudne do osiągnięcia za pomocą konwencjonalnej komunikacji radiowej, przy wymaganiach dotyczących wielkości anteny i dużej mocy wyjściowej. Zaletą komunikacji optycznej może być również mniejsze zużycie energii przez sprzęt komunikacyjny bazujący na łączach optycznych.

Firma nie ujawniła kiedy pierwsze komercyjne urządzenie będzie działać w przestrzeni kosmicznej, czy ma już oczekujących klientów, ani ile pieniędzy do tej pory zainwestowała we wspomnianą technologię.

Na orbicie znajduje się około 12 tys. satelitów. Przewiduje się, że w nadchodzących latach liczba ta gwałtownie wzrośnie, ponieważ firmy rakietowe obniżają koszty wystrzeliwania obiektów w kosmos, a firmy takie jak Amazon i SpaceX budują rozległe sieci satelitarne umożliwiające łączność internetową na całym świecie. Z roku na rok rośnie również ilość danych wykorzystywanych na orbicie, ale ilość dostępnych pasm radiowych jest ograniczona.

SpaceX tworzy własne urządzenia do komunikacji laserowej. Po raz pierwszy firma umieściła je na swoich satelitach Starlink pod koniec ubiegłego roku. Sony mówi, że jeden z pierwszych udanych testów miał miejsce w 2020 roku. Wówczas za pomocą lasera przesłano obraz o wysokiej rozdzielczości z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej do stacji naziemnej w Japonii.

źródło: Reuters