Indie motorem wzrostu dla firmy Apple

| Gospodarka Aktualności

Apple uruchomił w Indiach swój pierwszy fizyczny sklep detaliczny, pokazując jednocześnie, że przenosi swoją uwagę z Chin do Indii, gdzie widzi możliwości tkwiące w rosnącej klasie średniej i powstającym ekosystemie produkcji elektroniki. Firma otworzyła Apple BKC w Bombaju 18 kwietnia i kolejny sklep Apple Saket w Delhi 20 kwietnia. To pierwsze dwa firmowe sklepy detaliczne Apple w Indiach od czasu otwarcia własnego indyjskiego sklepu internetowego w 2020 roku.

Indie motorem wzrostu dla firmy Apple

Dyrektor generalny Apple, Tim Cook, przyjechał do Indii 18 kwietnia i ma spotkać się z premierem Indii Narendrą Modim i kilkoma ministrami, w tym Ashwini Vaishnawem - ministrem telekomunikacji i Rajeevem Chandrashekarem - ministrem IT.

Pomimo ustabilizowania popytu na smartfony i komputery PC, a także globalnej inflacji, która uderzyła w konsumentów w różnych krajach, Apple nadal odnotowuje szybki wzrost sprzedaży elektroniki użytkowej w Indiach - drugim co do wielkości rynku smartfonów na świecie i drugim co do wielkości rynku komputerów PC w Azji - zwłaszcza w okresie, gdy Chiny, na które przypada około 20% rocznej sprzedaży Apple, wydają się tracić impet.

Statystyki Bloomberga pokazują, że w ciągu ostatnich kilku lat udział Indii w sprzedaży Apple'a rósł z najniższego poziomu 0,5% w roku podatkowym 2019 (kwiecień 2018 do marca 2019) do 1,05% w roku podatkowym 2022. Szacuje się, że wzrost sprzedaży zbliża się do 1,6%, co da kwotę 60 mld dolarów. Dane IDC pokazują, że w Indiach, gdzie Android ma około 95% udziału w rynku, w ciągu ostatnich kwartałów zwiększał się udział iPhone'ów.

Apple postrzega Indie jako następne Chiny. CNBC poinformowało, że dzięki rozwijającej się klasie średniej i rodzimej bazie do produkcji urządzeń firmy Apple Indie mogą powtórzyć rolę, jaką Chiny odgrywają w biznesie Apple'a przez ostatnie 15 lat. Apple otworzył swój pierwszy sklep detaliczny w Chinach w 2008 roku, kiedy Państwo Środka odpowiadało za około 1% rocznej sprzedaży amerykańskiego producenta. W ciągu zaledwie dwóch lat udział Chin w sprzedaży Apple'a przekroczył 10%.

Analitycy Bloomberg Intelligence twierdzą, że sprzedaż iPhone'ów może rosnąć o 17% rocznie przez następną dekadę, osiągając 30 mld dolarów, w porównaniu z około 6 mld dolarów na koniec 2022 roku. Rosnąca indyjska klasa średnia może chcieć zmieniać swoje telefony na droższe iPhone'y.

Jednocześie według anonimowych źródeł The Economic Times firma Foxconn może rozbudować swój zakład produkcyjny w Chennai i założyć centrum badawczo-rozwojowe w Whitefield, w Bengaluru. Mogą powstać co najmniej dwa kolejne obiekty służące produkcji iPhone'ów.

źródło: DigiTimes

Zobacz również