Produkty nie mają charakteru specjalizowanego
Na rynku nie ma produktów, które by były ściśle przystosowane do prototypowania elektroniki i w rzeczywistości wykorzystuje się to, co jest dostępne do prac serwisowych, do reworku podczas produkcji. Prototypowanie łączy się tematycznie z serwisem produkcyjnym lub gwarancyjnym, bo wiele działań w tych obszarach jest do siebie podobnych.
Najważniejszy jest z pewnością sprzęt do lutowania, narzędzia i sprzęt do manipulowania układami oraz wsparcie dla wzroku (lupy, mikroskopy). W tym obszarze na rynku jest wiele tanich produktów chińskich sprzedawanych na dziesiątkach platform handlowych w Internecie jako marki własne przez duże firmy dystrybucyjne, przez co segment ten jest niewątpliwie trudny od strony biznesowej.
Najważniejsze zjawiska pozytywne
|
Czynniki sprzyjające popytowi na usługi i produkty związane z prototypowaniem
|
Omawiany sektor rynku tworzony jest przez wiele, nierzadko drobnych produktów i jednostkowe usługi. Jest to na tyle szeroki asortyment produktów i usług, że zdecydowana większość przedsiębiorstw nie ma kompleksowej oferty w tym zakresie, a wiele wręcz nie konkuruje ze sobą. W ostatnich latach widać, że rynek kieruje się ku specjalizacji, w miejsce przypadkowych wyrobów i adaptowanych urządzeń pojawiają się wersje skonstruowane specjalnie pod kątem potrzeb przemysłu elektronicznego.
Tytułowy sprzęt nie wydaje się na pierwszy rzut oka może bardzo wartościowy, niemniej w rzeczywistości stanowi cenny dodatek zapewniający kompleksowość ofert w wielu przedsiębiorstwach. Jest to też sektor rynku, w którym krajowe firmy próbują swoich sił jako producenci, wytwarzając wybrane niszowe wyroby.