Źródła dalekowschodnie

Skutkiem znaczącego wzrostu cen komponentów elektronicznych w ostatnim okresie jest wzrost znaczenia źródeł dalekowschodnich. Część specjalistów postrzega to wręcz na naszym rynku jako inwazję, gdyż część tamtejszych firm dystrybucyjnych ma już przyczółki w postaci biur handlowych i mocno penetruje nasz rynek. Warto przez chwilę zastanowić się, skąd to wynika.

Po pierwsze, wiele podzespołów trudno jest obecnie kupić u krajowych dystrybutorów. Za część problemów odpowiadają długie czasy dostaw i niedobory z ostatnich dwóch lat. One jeszcze nie przeminęły całkowicie i cały czas oddziałują negatywnie na rynek, zmuszając klientów do szukania alternatywnych źródeł zaopatrzenia.

Jaka jest aktualna koniunktura na rynku dystrybucji?
 
Ocena aktualnej koniunktury na rynku dystrybucji podzespołów elektronicznych (w połowie roku) jest niestety gorsza niż ta, którą pokazujemy na drugim wykresie dla pierwszego półrocza. Sporo więcej jest wskazań, że warunki są kiepskie, mniej też padło głosów na warunki dobre i zadowalające. Rynek dystrybucji jest papierkiem lakmusowym tego, co dzieje się w całej branży elektroniki, gdyż komponenty kupują klienci ze wszystkich segmentów. Jeśli sytuacja w przemyśle nie jest najlepsza, gdy na innych rynkach UE nie dzieje się najlepiej, umiarkowane wyniki pokazane na wykresie stają się naturalną konsekwencją. Wszyscy czekamy na odbicie, licząc, że okres po wakacjach będzie bardziej udany dla biznesu. 

Na skutek problemów w niedostępnością wiele pozycji produktowych zostało wycofane z ofert dystrybutorów lub nawet przestało być produkowanych. Dotyczy to bardzo wielu elementów mniej chodliwych lub starszej generacji. Doskonałym przykładem mogą być chipy radiowe i komponenty RF oraz wiele układów analogowych, gdzie oferta u wielu dostawców jest już szczątkowa. Na dodatek, niewielkie znaczenie powoduje, że takie mniej popularne pozycje są bardzo drogie, co dodatkowo przekreśla sens ich kupowania w ogóle w Polsce.

Dystrybutorzy ustalają wysokie ceny na wiele pozycji ofertowych mniej popularnych, rekompensując sobie koszty ich magazynowania, niemniej często wzrost ten jest niewspółmiernie duży w odniesieniu do funkcjonalności tych komponentów. Raczej wskazuje na próbę zdobycia ekstra zysku na zdesperowanym kliencie, który "musi kupić, płacąc dużo, bo ten element jest tylko u nas". Z punktu widzenia biznesowego jest to może słuszne założenie, ale skutkiem jest to, że taki postawiony pod ścianą klient kupi potrzebną część w Chinach, bo stworzona u nas bariera cenowa okaże się nie do pokonania.
Dystrybutorzy ustalają wysokie ceny na wiele pozycji ofertowych mniej popularnych, rekompensując sobie koszty ich magazynowania, niemniej często wzrost ten jest niewspółmiernie duży w odniesieniu do funkcjonalności tych komponentów. Raczej wskazuje na próbę zdobycia ekstra zysku na zdesperowanym kliencie, który "musi kupić, płacąc dużo, bo ten element jest tylko u nas". Z punktu widzenia biznesowego jest to może słuszne założenie, ale skutkiem jest to, że taki postawiony pod ścianą klient kupi potrzebną część w Chinach, bo stworzona u nas bariera cenowa okaże się nie do pokonania.

Co obecnie w dystrybucji jest najbardziej efektywne?
 
Za najbardziej efektywny w Polsce sposób dotarcia i kontaktu z klientem uznano kontakt przez telefon/e-mail lub wizytę bezpośrednią. Efektywność biznesu to także działanie firmy dystrybucyjnej w skali międzynarodowej, które pozwala na szybszy rozwój, daje mniejszą zależność od lokalnych uwarunkowań i problemów oraz pozwala uzyskać satysfakcjonującą sprzedaż nawet dla niszowych produktów dzięki geograficznemu poszerzeniu obszaru aktywności. Z wykresu wynika ponadto, że w przypadku komponentów elektronicznych biznes zyskuje na efekcie skali, stąd rozbudowana siatka sprzedaży oraz długi łańcuch dostaw obejmujący reselerów nie daje dzisiaj korzyści. Pomijając wybrane produkty specjalistyczne, cała reszta handlu odbywa się w Internecie.

Podobnie jest z elementami mniej popularnymi, starszymi i niedawno wycofanymi z produkcji. One cały czas są w użyciu i są potrzebne. W kraju ich nie ma lub mają zaporowe ceny, które nie mają nic wspólnego z rozsądkiem. Takie sytuacje też powodują, że klienci kierują swoją uwagę na Daleki Wschód, bo jakoś tak się dzieje, że tam te elementy nie tylko są dostępne, ale często są tańsze. Najbardziej jest to widoczne na komponentach mniej typowych i starszych.

Kolejnym powodem rosnącej popularności dalekowschodnich źródeł zaopatrzenia jest coraz lepsza (szybsza i tańsza) logistyka towarów, większa kontrola rzetelności działających tam sprzedawców, możliwość zwrotu ograniczająca ryzyko transakcji. W wielu przypadkach usługi logistyczne platform chińskich są podobne jak u nas, a różnica dotyczy wyłącznie czasu dostawy.

Bezsprzecznie dla rynku krajowego jest to problem, który zaostrza niestety pojawianie się przedstawicieli tamtejszych dystrybutorów, gdyż likwidują oni kolejne problemy, takie jak faktura, płatność i kontakt z lokalną osobą w języku polskim.

Co sprzyja sprzedaży podzespołów w największym stopniu?
 
Kluczowe kryteria w dystrybucji podzespołów to posiadanie szerokiej i kompleksowej oferty produktów dostępnych do natychmiastowej wysyłki z magazynu firmowego. Zapewnia to możliwość kupienia wszystkich lub przynajmniej prawie wszystkich potrzebnych elementów za jednym zamachem, a szybka dostawa to znak współczesnych czasów. Nawet jeśli realizowany projekt nie wymaga kupienia części z dnia na dzień, szybka dostawa jest istotna, bo pozwala w trakcie dokupić zawsze brakujący, ale bardzo istotny drobiazg, skorygować wcześniejszą pomyłkę lub to, o czym się wcześniej zapomniało. Z kolei dla potrzeb serwisu, utrzymania ruchu, szybka wysyłka to parametr kluczowy z punktu widzenia pracy.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej

Prezentacje firmowe

Polecane

Nowe produkty

Zobacz również