Dystrybucja podzespołów elektronicznych

Podzespoły elektroniczne są głównym źródłem innowacji w technice i bazą konstrukcyjną dla nowych produktów, przez co dystrybucja tworzy najważniejszą część łańcucha zaopatrzenia dla branży. Jest to konkurencyjny obszar biznesu, niełatwy, ale cały czas atrakcyjny i perspektywiczny. Mimo globalnych uwarunkowań gospodarczych i dużej konkurencji, rynek dystrybucji daje wiele szans i możliwości wszystkim graczom, których na rynku polskim jest kilkadziesiąt, o różnej wielkości, zarówno krajowych, jak i zagranicznych. Współczesna dystrybucja opiera się na bliskiej współpracy z producentami komponentów, szerokiej ofercie i szybkiej logistyce. Po stronie klientów wysiłek jest kierowany w budowę relacji na najwcześniejszym etapie projektowania oraz posiadaniu możliwie najbardziej kompleksowej oferty produktów w obszarze zajmowanym przez firmę na rynku.

Posłuchaj
00:00
Spis treści

Im mniejszy dystrybutor, tym większa specjalizacja

Z uwagi na rosnącą konkurencję na całym rynku elektroniki trendem jest ogólny wzrost specjalizacji, widoczny najbardziej w przypadku mniejszych dystrybutorów. Postępująca specjalizacja wymusza też koncentrację na głównej działalności, czyli rdzeniu biznesu. Tym samym pomysły wzbogacenia działalności handlowej o produkcję (wiązek, montaż) lub projektowanie zostały odłożone na półkę. Firmy, które dawno temu zdecydowały się na taki ruch, raczej go nie rozwijają i ma on znaczenie niszowe w ich działalności. Inne firmy wydzieliły usługi do oddzielnych spółek lub rozdzieliły formalnie. Wydaje się, że koncentracja sił dystrybutorów jest ukierunkowana dzisiaj na to, aby budować relacje z klientami na najwcześniejszym etapie projektowania oraz posiadaniu możliwie najbardziej kompleksowej oferty produktów w obszarze zajmowanym przez firmę na rynku.

Najważniejsze plany rozwojowe na przyszłe lata
 
Wśród planów i działań inwestycyjnych obliczonych na rozwój biznesu w kolejnych latach dwie trzecie pytanych wskazało poszerzanie skali działania poprzez większą ofertę produktową i stany magazynowe oraz ogólny wzrost kompleksowości. W dalszej kolejności inwestycje obejmą rozbudowę serwisów internetowych (platform sprzedaży B2B i sklepów online). Oznacza to, że głównym celem jest zwiększenie skali działania przedsiębiorstw i inne działania po stronie handlowej, a w mniejszym stopniu będzie to rozwój technologiczny.

Rynek ma duże oczekiwania

Oczekiwania klientów w stosunku do dystrybutorów stale się zwiększają. Dobór najlepszego produktu to jedno, ale w praktyce trzeba dawać z siebie jeszcze więcej: próbki, narzędzia i płytki startowe to z pewnością kolejne i oczywiste rzeczy składające się na wsparcie, ale pomoc sięga też oprogramowania, dobrych praktyk projektowych, a nawet pomocy w projektowaniu, zgraniu platformy sprzętowej z oprogramowaniem i podobnych. Często wybiera się nie tyle komponent, co całe środowisko i architekturę, łącznie z oprogramowaniem narzędziowym, zestawami ewaluacyjnymi, a nawet próbkami. Takie potrzeby w naturalny sposób wspierają specjalizowanych dostawców dysponujących kadrą inżynierów aplikacyjnych, stąd wsparcie techniczne jako wartość dodana do handlu urasta do ważnego czynnika różnicującego poszczególne firmy i pozwalającego mniejszym firmom o specjalistycznym profilu funkcjonować przy silnej konkurencji. Bardzo szerokie portfolio produktów charakterystyczne dla rynkowych gigantów tworzy też naturalne sprzężenie zwrotne, gdyż im większa firma, tym trudniej jej poznać szczegóły tego, co oferuje. Innymi słowy, im większy dostawca, tym zwykle jego wsparcie techniczne polega tylko na dostarczeniu PDF- a ze specyfikacją.

Spis treści
Powiązane treści
Silicon Labs wchodzi w Arduino
Kompleksowe zaopatrzenie w komponenty i części elektroniczne
Euro-Impex - wszystko czego potrzebujesz w jednym miejscu
GPSR i NIS 2 zmieniają warunki w dystrybucji
HZD - kompetentne wsparcie w trudnych czasach
Mentor - od kontrolek LED, po innowacyjne systemy oświetlenia światłowodowego
Zobacz więcej w kategorii: Raporty
Projektowanie i badania
Projektowanie elektroniki
Komunikacja
Moduły do komunikacji bezprzewodowej
Pomiary
Aparatura do badań precompliance
Komunikacja
RFID, NFC, czyli zdalna identyfikacja
Zasilanie
Podzespoły półprzewodnikowe dużej mocy
Produkcja elektroniki
Chemia i materiały do produkcji elektroniki
Zobacz więcej z tagiem: Produkcja elektroniki
Targi zagraniczne
67 Międzynarodowe Targi Techniczne SAJAM TEHNIKE
Targi zagraniczne
HIGH END 2025 - wystawa audio
Targi zagraniczne
SPS Italia 2025 - inteligentne rozwiązania produkcyjne
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów