Producenci oraz dostawcy wiązek kablowych

W Polsce rynek produkcji wiązek kablowych jest dobrze rozwinięty i w miarę ustabilizowany. Większa część produkcji przeznaczona jest dla końcowych klientów, takich jak światowe koncerny lub firmy zagraniczne mające przynajmniej kilka filii w Europie. Tym samym ogólna sytuacja w gospodarce światowej bezpośrednio wpływa na zakłady produkujące wiązki w Polsce. Dlatego też największy wpływ na wzrost produkcji, a tym samym na rozbudowę samych zakładów i ich zatrudnienia ma przede wszystkim ogólnie wyraźna poprawa koniunktury na świecie. Czynnikiem kluczowym dla potencjału rynku jest dobre położenie naszego kraju względem docelowych odbiorców, a więc bliskie sąsiedztwo głównych rynków zbytu w Europie. W przypadku Polski jest to w większości motoryzacja i AGD. Ułatwia to logistykę, komunikację i zapewnia szybki przepływ informacji o dostawach. Dodatkowo siła robocza w Polsce jest wciąż tańsza w porównaniu z Europą Zachodnią, co ma przełożenie na mniejsze koszty produkcji.

Posłuchaj
00:00
Spis treści

Rynek tworzy wiele przedsiębiorstw

Wiele firm tworzy rynek wiązek kablowych w Polsce i trudno w prosty sposób podzielić je na kategorie lub rynkowe specjalizacje. Z pewnością mamy w kraju duże firmy zagraniczne, w tym przedsiębiorstwa globalne, które zwykle pracują na rzecz producentów samochodów lub AGD, jak m.in. WeWire, Leoni Wiring Systems, PKC Group Poland i Kabel-Technik-Polska, PanLink, Habia Cable, AQ Wiring Systems, SEWS- Cabind. Zwykle, bo w praktyce firmy te po prostu realizują duże zamówienia, będąc elementem łańcucha dostaw. Ich zakłady w Polsce powstawały z uwagi na niższe koszty pracy, dostępność pracowników oraz bliskość odbiorców z Europy Zachodniej oraz to, że często ich inwestycje były wspierane jako element walki z bezrobociem.

Branże o aktualnie największym potencjale zakupowym dla obszaru wiązek kablowych

Jeszcze kilka lat temu na szczycie branż o największym potencjale zakupowym dla sektora wiązek kablowych znajdował się przemysł oraz motoryzacja i transport szynowy. Dzisiaj odbiorcy z tych obszarów ustąpili miejsca klientom wojskowym. Na sam dół wykresu spadło górnictwo, które wcześniej było wysoko notowane, cały czas znaczącą pozycję stanowią: branża AGD, telekomunikacja i sektor konsumencki, a więc takie, gdzie kryteria jakości, niezawodności są bardzo istotne, a sieć połączeń i przewodów bywa bardzo skomplikowana. Taki podział jest w znacznej części wynikiem trwającej wojny, a także sytuacji na rynku motoryzacyjnym w Europie.

Czynniki ekonomiczne w ciągu ostatnich lat zmieniły się znacząco, koniunktura w motoryzacji miała dołki i górki, pojawiła się konkurencja w Polsce i zagranicą. Stąd biznes, w którym koszty są bardzo istotne, wielokrotnie się zmieniał. Firmy wychodziły z Polski, inne wchodziły, łączyły się. Najpierw były rekrutacje, potem zwolnienia grupowe, tak że aktualny stan branży, kto jest kim, kto dla kogo pracuje, wcale nie jest prosty do ustalenia. W dodatku jest to informacja ulotna, bo aktualnie motoryzacja ma gorszy czas, trwają cięcia kosztów, praca w Polsce drożeje i może się okazać, że to, co zostanie napisane i ustalone, w kolejnym dniu nie będzie już aktualne.

Na dodatek duże globalne firmy są wyizolowane z rynku polskiego. Są one częścią globalnego łańcucha dostaw i kontraktów bez działów sprzedaży. Widać to chociażby po tym, że firmy te nie są częścią naszych analiz, tj. nie podają informacji.

Główne trendy techniczne

Krajowy rynek usług związanych z wykonywaniem wiązek kablowych zmienia się w kierunku coraz większej specjalizacji, rosnącego udziału wersji wykonywanych na bazie indywidualnej specyfikacji oraz rozwiązań jednostkowych pod kątem urządzenia i instalacji. Wiązki kablowe są coraz mniejsze, tak samo jak złącza, na których bazują te produkty, co jest wynikiem wielu procesów zmieniających współczesną technikę, w tym energooszczędności.

Poza nimi są krajowi producenci wyspecjalizowani w aplikacjach przemysłowych i profesjonalnych oraz rynkach niszowych El-Cab, Omega, Domar, Starpol II, Radiotechnika, Robtronik, Technokontakt. Firmy te można określić jako specjalizowane, działające w średniej lub mniejszej skali, ale za to zapewniające elastyczność działania, bliską współpracę z klientem, kompleksowe usługi i podobne czynniki charakterystyczne dla sektora usług produkcyjnych. One stanowią głównego partnera dla krajowych przedsiębiorców i formalnie tworzą opisywaną branżę.

Najważniejsze zjawiska pozytywne dla rozwoju rynku

Najbardziej istotne czynniki prowzrostowe dla rynku wiązek kablowych to szybki rozwój elektroniki i elektrotechniki tworzący nowe szanse na sprzedaż, presja na jakość i rosnące wymagania klientów. Te trzy czynniki mają na wykresie identyczny udział i wskazują, że producenci upatrują swoich szans w nowych aplikacjach i w klientach, którzy oczekują, że wyprodukowana wiązka kablowa nie stanie się w urządzeniu problemem przesądzającym o jakości oraz jednocześnie nie będzie tworzyć ograniczeń technicznych. Dla nich chcą tworzyć zaawansowane rozwiązania o doskonałych parametrach, szytych na miarę, a więc przy minimalnych kompromisach. Na dalszych miejscach wymieniono dobrą sytuację gospodarczą w Polsce oraz to, że wraz z szybkim rozwojem elektroniki rynek wiązek też rośnie.

Wiązkami zajmują się też producenci złączy, którzy mają w kraju własne biura i przedstawicielstwa, bo dzięki temu są w stanie zaoferować więcej niż tylko produkt, przyciągnąć klienta korzystną ofertą łączoną, której cena jest niższa od obu tych składników liczonych osobno. Usługi wykonywania wiązek są dla producentów złączy ważnym i strategicznym z punktu widzenia biznesu kanałem zbytu, zwłaszcza dla tych firm, które mają w ofertach dużo złączy standardowych, takich, które można zastąpić innym równoważnym wyrobem innego producenta.

Są też dystrybutorzy podzespołów elektronicznych, którzy oferują wiązki importowane. Na skutek tego rynek wydaje się być bardzo zróżnicowany. Na dodatek termin "wiązka kablowa" jest bardzo pojemny, od kilku przewodów do systemów elektrycznych po hybrydowe rozwiązanie wieloprzewodowe dla zaawansowanej elektroniki. Oba te skrajne przypadki wymagają innych kompetencji i w praktyce przypisane są do różnych firm.

Najważniejsze czynniki negatywne dla rynku

Najważniejsze czynniki negatywne dla rozwoju rynku dotyczą problemów natury ekonomicznej, które można postrzegać jako wspólny mianownik dla tego zestawienia, a więc wzrostem cen surowców i kosztów pracy oraz słabością rynku motoryzacyjnego, który przez lata był najważniejszym źródłem zleceń. Tradycyjnie do listy czynników negatywnych dodajemy silnie konkurencyjny rynek z dużą liczbą firm usługowych o podobnym profilu. Zła sytuacja w gospodarce, w tym opóźnienia w uruchomieniu funduszy KPO też zdaniem ankietowanych mają znaczenie, podobnie jak rosnąca w siłę konkurencja ze strony firm chińskich.

Spis treści
Powiązane treści
Złącza Samtec do szybkich systemów wbudowanych
Nowoczesne rozwiązania kablowe, konfekcjonowane przewody readycable i systemy readychain oferowane przez firmę igus
Zaawansowane maszyny i osprzęt do seryjnej produkcji wiązek
Zobacz więcej w kategorii: Raporty
Zasilanie
Zasilacze na szynę DIN
Komponenty
Komponenty indukcyjne
Produkcja elektroniki
Narzędzia ręczne i wyposażenie warsztatowe
PCB
Obwody drukowane
Produkcja elektroniki
Sprzęt i usługi do produkcji małoseryjnej/prototypowej
Elektromechanika
Złącza przemysłowe i energoelektroniczne
Zobacz więcej z tagiem: Komponenty
Gospodarka
Kiedy podejście open source hardware zdominuje rynek?
Gospodarka
SiTime Titan: najmniejszy rezonator na świecie otwiera nową erę elektroniki
Gospodarka
TDK stawia na inteligentne monitorowanie maszyn

Od pomysłu do produktu w kilka dni: siła szybkiego prototypowania PCB

Współczesny rynek elektroniki zmienia się w bezprecedensowym tempie. Produkty, które jeszcze dekadę temu mogły cieszyć się zainteresowaniem konsumentów przez lata, dziś stają się przestarzałe w ciągu miesięcy. To przyspieszenie jest napędzane przez zbieżność kilku potężnych sił, a wśród nich przez nieustanną presję konkurencji, gwałtowne przemiany technologiczne oraz rosnący apetyt użytkowników na nowe funkcje i wyższą wydajność.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów