wersja mobilna
Online: 463 Niedziela, 2017.11.19

Biznes

Wielowarstwowe płytki drukowane z Chin czy krajowe?

wtorek, 28 maja 2013 11:22

Płytki drukowane z Dalekiego Wschodu to temat, który odbija się szerokim echem w branży elektronicznej i jest przedmiotem wielu dyskusji specjalistów. Dystrybutorzy i importerzy płytek zachwalają jakość produktów chińskich i zaawansowanie technologiczne, które ich zdaniem przewyższa znacznie możliwości, jakimi dysponują krajowi producenci. Z tymi opiniami nie zgadzają się lokalni wytwórcy, którzy twierdzą, że z jakością produktów dalekowschodnich nie jest najlepiej, koszty całkowite wcale nie są tak niskie jak podają reklamy, a zaawansowanie technologii produkcji krajowe firmy mają nie gorsze od firm zagranicznych.

Poniżej przedstawiamy wypowiedź przedstawicielki firmy wytwarzającej obwody drukowane Techno-Service, która odnosi się do opinii publikowanych dwa miesiące temu w wywiadzie, m.in. na temat importowanych płytek. Zapraszamy do zapoznania się ze stanowiskiem charakterystycznym dla krajowych producentów PCB.

Katarzyna Kobylińska - kierownik Działu Sprzedaży i Marketingu Techno-Service SA, Zakład Wytwarzania Obwodów Drukowanych

Katarzyna Kobylińska - kierownik Działu Sprzedaży i Marketingu Techno-Service SA, Zakład Wytwarzania Obwodów Drukowanych

Z zainteresowaniem przeczytałam zamieszczony w kwietniowym numerze "Elektronika" wywiad z panem Jarosławem Raszewskim, prezesem firmy Softcom. Reprezentuję firmę Techno-Service SA, która od wielu już lat oferuje produkcję obwodów drukowanych oraz montaż podzespołów elektronicznych. Mimo ogromnego szacunku, jaką darzę naszą konkurencję, trudno mi się zgodzić z zawartymi w wywiadzie tezami dotyczącymi polskiego rynku PCB oraz związanej z nim usługi montażu i myślę, że warto sprostować zawarte w nim opinie.

Przede wszystkim - wbrew twierdzeniu pana Raszewskiego - w Polsce od lat możliwa jest produkcja skomplikowanych obwodów drukowanych, przy czym ich "maksimum skomplikowania" wcale nie kończy się na czterech warstwach. Techno-Service SA od lat produkuje obwody 6- i 8-warstwowe, z których korzystają klienci z naszego kraju i z zagranicy. Oczywiście tego typu płytki nie stanowią trzonu polskiej produkcji PCB, jednak nie wynika to z ograniczeń technologicznych producentów, jak podano, ale z faktu, że każda kolejna warstwa podnosi cenę obwodu. A jak wynika z naszych obserwacji, w czasach kryzysu gospodarczego klienci dokładnie rozważają, czy wydatek na kolejne warstwy na pewno jest uzasadniony. Tworząc kosztorys urządzeń, firmy szacują maksymalny koszt ich produkcji (a tym samym i wszystkich komponentów, w tym płytki drukowanej) i często szukają możliwości jego obniżenia. W efekcie pierwsze pomysły np. na obwód 12-warstwowy często zostają w praktyce zredukowane do projektu 6- lub 8-warstwowego po to, aby budżet się zamknął.

Niemniej jednak widzimy coraz silniejszy trend do wykorzystywania w projektach bardziej zaawansowanych technologii, jak choćby oferowanych przez Techno-Service od kilku lat zagrzebanych przelotek. Takie rozwiązania pozwalają na lepsze wykorzystanie powierzchni obwodu, w tym także ograniczenie liczby niezbędnych warstw i wspierają wszechobecny trend związany z miniaturyzacją urządzeń.

Mimo to warto oddać naszej konkurencji jedno - część płytek, która przed laty była produkowana w Polsce lub szerzej, w Europie, obecnie z powodzeniem jest wytwarzana w krajach azjatyckich i zapewne to się nie zmieni. Zjawisko to dotyczy w głównej mierze produkcji na potrzeby AGD i całego rynku konsumenckiego. Smartfonów nikt nawet nie próbuje produkować w Europie, bo biorąc pod uwagę tylko koszty pracy i obciążenia związane z ochroną środowiska, europejscy producenci nie mają szans zbliżyć się do dalekowschodniego poziomu cenowego. Istotne jest tu również to, że opłacalne jest lokowanie na Dalekim Wschodzie zleceń wielkoseryjnych - koszty logistyki sprawiają, że zamawianie kilku czy kilkudziesięciu płytek zwyczajnie mija się z celem.

Warto zwrócić również uwagę na kilka faktów, które sprawiają, że nasza produkcja jest w oczach wielu klientów lepszą i często bezpieczniejszą alternatywą. Jednym z istotniejszych argumentów zawsze będzie tu czas realizacji zamówień - mimo ogromnego postępu w tym zakresie azjatyccy producenci nie są w stanie oferować tak krótkich, a przede wszystkim gwarantowanych terminów, jak my. Mówiąc najprościej, nasz klient może zamówić płytki z terminem realizacji nawet 24-godzinnym i może być pewny, że otrzyma je we wskazanym czasie. Co więcej, płytki chińskie, mimo niższej ceny nominalnej, nie zawsze są tańsze, gdy policzy się dokładnie wszystkie koszty związane z logistyką dostawy oraz koszty ich poprawek wynikające z ich słabej jakości.

Istotna jest również kwestia dobrej obsługi, wsparcia technicznego oraz elastyczności krajowego producenta obwodów - często zdarza się, że klienci wprowadzają zmiany w swoich projektach nawet w czasie, gdy ich produkcja została już rozpoczęta. Kontakt z chińskim partnerem jest trudniejszy i znacznie droższy.

Wszystkie te fakty sprawiają, że wbrew wielu stereotypowym opiniom rynek produkowanych w Polsce obwodów ma się nieźle. Znaczna też jego część - zwłaszcza ta związana z szybką realizacją zaawansowanych płytek produkowanych w małych i średnich seriach - niewątpliwie pozostanie w naszym kraju, jako że ich produkcja na Wschodzie jest bardzo ryzykowna i nieopłacalna.

Techno-Service
www.pcb-technoservice.eu

 

World News 24h

niedziela, 19 listopada 2017 07:52

According to the TSIA’s survey, Q3 2017 Taiwan IC revenue as a whole (including design, manufacturing, packaging and testing) totaled NT$642.8 billion(US$21.2B), 12.3% growth on-quarter and down 2.5% on-year. Separately, NT$165.9B in design(US$5.5B) (10.2% increase on-quarter and down 7.0% on-year), NT$352.4B in manufacturing(US$10.6B) (15.2% rise on-quarter and down 1.8% on-year) (NT$307.6B (US$10.2B) in foundry, 14.9% growth on-quarter and down 1.5% on year and NT$44.8B (US$1.5B) in memory and other manufacturing, 17.3% increase on-quarter and down 3.7% on-year) NT$86.5B in packaging (US$2.9B) (4.8% growth on-quarter and up 1.8% on-year), and NT$38.0B in testing(US$1.3B) (13.4% increase on-quarter and up 1.3% on-year). Exchange rate NT$/US$ is 30.3.

więcej na: en.ctimes.com.tw