Okres od lipca do września br. (w WD uznany za 1 kw. roku obrotowego 2017) to pierwszy kwartał, kiedy SanDisk został w pełni zintegrowany ze strukturami WD i to właśnie znalazło odzwierciedlenie w wynikach firmy. Zdaniem Steve'a Milligana, prezesa WD, ostatnie miesiące cechuje silny popyt zarówno na magnetyczne dyski twarde, jak również produkty oparte na pamięci typu flash we wszystkich segmentach rynku. Źródłem tego popytu są technologie chmury internetowej i urządzenia przenośne oraz lekka poprawa w sektorze komputerów osobistych.
Mimo dokończenia fuzji z SanDiskiem nadal trwa proces integracji Western Digital z japońskim Hitachi Global Storage Technologies (HGST), dostawcą innowacyjnych pamięci dyskowych i układów NAND flash, którego WD przejął w 2012 r. za 3,9 mld dolarów. W obrębie pamięci flash WD rozwija także technologię trójwymiarowych układów NAND. Według Milligana dostawy pierwszych układów 3D NAND flash o 64 warstwach komórek WD rozpoczął w ostatnim kwartale roku, a początek dostaw seryjnych pamięci 3D NAND na dużą skalę jest planowany na pierwszą połowę roku 2017.
Western Digital dostarczył ponadto na rynek ponad 10 milionów dysków twardych wypełnionych helem, w tym o pojemnościach do 10 TB. Hel, dzięki dużo niższej gęstości, powoduje mniejszy opór w ruchu obrotowym talerzy dysku, a przez to niższy o 23% pobór prądu i niższą temperaturę pracy. WD zapowiada wprowadzenie do obrotu dysków wykonanych w oparciu o jeszcze bardziej nowatorskie technologie. Technologię HelioSeal, a więc dysków wypełnionych helem zamiast powietrzem, WD pozyskał od HGST.
Obroty i zysk kwartalny Western Digital w poszczególnych latach, dane w mld dolarów, źródło: The Register |
Western Digital w kwartale sierpień-wrzesień dostarczył klientom 47,5 mln dysków HDD, choć w analogicznym okresie rok wcześniej zdołał sprzedać 51,7 mln dysków. We wcześniejszym kwartale WD dostarczył 40,1 mln dysków twardych. Trudności w sprzedaży dysków magnetycznych wynikają z jednej strony z malejącego zbytu komputerów PC, a z drugiej wiążą się z powszechnie dostępnymi na rynku szybkimi dyskami SSD.
W omawianym kwartale najwięcej napędów dysków twardych WD trafiło do laptopów, prawie 15 mln sztuk, następnie do elektroniki konsumenckiej - 12,3 mln sztuk, oraz do komputerów stacjonarnych - 9 mln sztuk. W komputerach i innych urządzeniach klasy Enterprise zastosowanie znalazło około 6,5 mln dysków HDD. Zdaniem analityków Western Digital nie przestaje tracić udziału w rynku wydajnych dysków HDD klasy Enterprise na rzecz swojego głównego rywala - firmy Seagate. Jednak od fuzji WD z SanDiskiem Seagate generuje znacznie niższe obroty, które w analogicznym kwartale lipiec-wrzesień wyniosły 1,9 mld dolarów.