Słaba ocena krajowej branży zbrojeniowej

W przygotowanej przez Polską Izbę Producentów na Rzecz Obronności Kraju ocenie sytuacji i efektów zmian w krajowym sektorze obronności w latach 2007-2016, w branży zbrojeniowej, analitycy wskazali na mierne dokonania państwowych firm zbrojeniowych. Ich zdaniem w okresie 2007-2016 nie tylko obniżył się potencjał eksportowy podmiotów należących do Skarbu Państwa, ale - co gorsza - żaden z kluczowych elementów oceny konkurencyjności i pozycji rynkowej nie został istotnie poprawiony, a w niektórych nastąpił znaczny regres.

Posłuchaj
00:00

Państwowy segment przemysłu zbrojeniowego był rentowny tylko dzięki wspomaganiu finansowemu z publicznych źródeł. Nie spełniły się też nadzieje związane z integracją państwowych fabryk broni i sprzętu wojskowego, a skupienie w jednej spółce dominującej wszystkich podmiotów państwowego przemysłu specjalnego nie przyniosło postępu - jedynie trwałe pogorszenie parametrów konkurencyjności.

Sprawności zarządzania i nadzoru nie uzdrowiło nawet podporządkowanie spółek państwowej zbrojeniówki ministrowi obrony narodowej, co nastąpiło po zmianie rządów w 2015 r. Wręcz przeciwnie. Firmy mają z tym kłopot, bo postawiono je w sytuacji, w której MON jest zarówno zamawiającym, zarządzającym, nadzorującym, oceniającym oraz odpowiadającym bezpośrednio za biznesowe wyniki.

Autorzy opracowania szans na poprawę sytuacji i sukces państwowej zbrojeniówki upatrują w radykalnej korekcie obecnej polityki. Postulują dokonanie szeregu zmian systemowych dotyczących organizacji, doboru kompetentnych kadr, szerokiego delegowania uprawnień i odpowiedzialności, a także skutecznego stawiania zadań, rzetelnego nadzoru i kontroli. Niezbędne jest zwłaszcza przeniesienie odpowiedzialności i kompetencji na poziom zarządów spółek produkcyjnych i - co nie mniej istotne - zapewnienie im instytucjonalnego wsparcia.

Powiązane treści
W Zielonce powstanie centrum rakietowe
Polska Grupa Zbrojeniowa celuje w kosmos
Hamują zakupy uzbrojenia dla polskiej armii
Rusza program bezzałogowców o kryptonimie Orlik
Vigo System zrealizuje duże zamówienie Polskiej Grupy Zbrojeniowej
44 mln zł z MSP na badania anten radarów w Polskiej Grupie Zbrojeniowej
Polska Grupa Zbrojeniowa odnotowała 5 mld zł przychodu
Gliwicki OBRUM projektuje moduł wieżowy czołgu z elektronicznie stabilizowanym uzbrojeniem
Innowacyjna branża zbrojeniowa
WB Electronics i Radmor rozpędzą technologicznie zbrojeniówkę
Powstaje Europejski Fundusz Obronny
Dobre perspektywy dla przemysłu obronnego
F-35 na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Komponenty
80% przychodów z sektora B2B - rozwój dzięki konsekwentnemu ukierunkowaniu na klienta
Optoelektronika
AI z prędkością światła staje się faktem - fotonika otwiera drogę do sprzętu nowej generacji
Produkcja elektroniki
Coraz większy udział materiałów polimerowych w zaawansowanym pakowaniu chipów
Komponenty
Rynek pamięci NAND pod presją: rosnące ceny i wydłużone terminy dostaw
Komunikacja
Cyfrowa mapa świata na nowo - WTDC-25 w Baku wyznacza kierunek globalnego rozwoju technologii
Optoelektronika
Electroinstal & Light-Tech Expo 2025 - przyszłość elektrotechniki i oświetlenia w jednym miejscu
Zobacz więcej z tagiem: Aktualności
Informacje z firm
Spółka Inżynierów SIM ma wsparcie finansowe z UE
Gospodarka
Ukazał się nowy Global Innovation Index 2025
Informacje z firm
Dacpol - eventowy rozkład jazdy

Najczęstsze błędy przy projektowaniu elektroniki i jak ich uniknąć

W elektronice „tanio” bardzo często znaczy „drogo” – szczególnie wtedy, gdy oszczędza się na staranności projektu. Brak precyzyjnych wymagań, komponent wycofany z produkcji czy źle poprowadzona masa mogą sprawić, że cały produkt utknie na etapie montażu SMT/THT albo testów funkcjonalnych. Konsekwencje są zawsze te same: opóźnienia i dodatkowe koszty. Dlatego warto znać najczęstsze błędy, które pojawiają się w projektach elektroniki – i wiedzieć, jak im zapobiegać.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów