Elektronika noszona w fazie szybkiego wzrostu
| Gospodarka AktualnościWedług danych International Data Corporation (IDC) publikowanych przez Worldwide Quarterly Wearable Device Tracker, w pierwszym kwartale 2019 r. ciągły popyt na urządzenia noszone - głównie nadgarstkowe i douszne - silnie napędza globalny wzrost rynku wearables. Dostawy tego rodzaju sprzętu osiągnęły 49,6 mln sztuk, co oznacza wzrost o 55,2% w stosunku do pierwszego kwartału roku poprzedniego.
Większość rynku - z udziałem na poziomie 63,2% - stanowiły urządzenia noszone na nadgarstku, natomiast urządzenia nauszne (czy też douszne) były segmentem o największym wzroście, sięgającym 135,1% rok do roku, i stanowiły 34,6% wszystkich dostarczanych na rynek urządzeń do noszenia.
- Eliminacja gniazd słuchawkowych i zwiększone wykorzystanie inteligentnych asystentów, zarówno w domu, jak i poza nim, przyczyniło się do wzrostu ilości noszonych urządzeń nausznych. Patrząc w przyszłość, staną się one coraz ważniejszą kategorią, ponieważ główni producenci wykorzystują tego typu urządzenia jako rampę, która ma przekonać konsumentów do całego ekosystemu elektroniki noszonej uzupełniającej smartfony, przy tym oferującej także możliwość pozostawienia telefonu kiedy to konieczne - powiedział Jitesh Ubrani, kierujący badaniami dla IDC Mobile Device Trackers.
- Dostawy urządzeń nadgarstkowych - w tym zegarków i opasek na rękę - rosły o 31,6% rok do roku i nadal w branży wearables dominują. W czasie, gdy zwiększa się funkcjonalność i zmieniają możliwości, podstawowe i nieustannie pożądane jest udostępnianie monitorowania zdrowia i kondycji. Ma to duży wpływ jednocześnie na użytkowników i firmy oferujące ubezpieczenia zdrowotne, a nowe spojrzenie na zdrowie i kondycję przyciąga coraz większą liczbę odbiorców - mówił Ramon T. Llamas, dyrektor ds. badań w IDC Wearables.
Liderzy rynku elektroniki noszonej
Pozycję lidera utrzymał Apple - firma oferuje trzy linie produktów: Apple Watch, AirPods i słuchawki Beats. W szczególności Apple Watch okazał się bardzo skuteczny w pozyskiwaniu udziałów ilościowych, przy czym wzrósł tu też udział finansowy, ponieważ średnia cena sprzedaży (ASP) tych zegarków wzrosła z 426 dolarów w pierwszym kwartale 2018 r. do 455 dolarów rok później. Apple wydaje się stosować podobną strategię ofertową w zakresie bezprzewodowych słuchawek - najnowsze słuchawki AirPod są teraz dostępne z bezprzewodowym ładowaniem i jednocześnie większą ceną.
Drugie miejsce przypadło firmie Xiaomi - głównie ze względu na popularność jej opaski Mi Band, która sprzedana została w liczbie około pięciu milionów sztuk. Firma koncentruje się na rynku chińskim, ale opłaciły się też ostatnie inwestycje w Europie i na Bliskim Wschodzie, ponieważ firmie udało się uzyskać w tych regionach istotny udział.
Huawei zakończył kwartał wzrostem rynkowym wynoszącym 282,2%. Sukces firmy na rynku elektroniki noszonej jest bezpośrednio związany z jej sukcesem w obszarze smartfonów, ponieważ te dwa produkty są często łączone razem. Jednak z powodu niepewności związanej z przyszłością firmy w sektorze smartfonowym, perspektywy dla jej produktów wearables również będą się zmieniać.
Samsung, podobnie jak Apple, również oferuje kilka linii produktów, w tym zegarki i opaski Gear/Galaxy, Galaxy Buds oraz słuchawki JBL. Wprowadzenie na rynek linii Samsung Galaxy S10 pomogło firmie rozwinąć działalność związaną z urządzeniami noszonymi dzięki możliwości łączenia w pakiety. Poza tym linia słuchawek JBL sprawdziła się także dzięki szerokiej gamie opcji dostępnych za niewielką cenę.
Pierwszą piątkę liderów rynku wearables dopełnia firma Fitbit. Niedawne wprowadzenie na rynek urządzeń Versa Lite oraz serii Inspire pomogło firmie dotrzeć do nowych użytkowników, a także zachęcić do odnowienia urządzeń już posiadanych, choć nastąpiło to kosztem niższej wartości ASP. Firma pozostaje silnie skoncentrowana na segmencie opieki zdrowotnej i przedsiębiorstw, i nadal czyni na tym rynku postępy, wyprzedzając wielu konkurentów.
źródło: IDC