Wynalazcy baterii Li-Ion otrzymają Nagrodę Nobla

Komitet Noblowski w Sztokholmie przyznał tegoroczną Nagrodę Nobla w dziedzinie chemii naukowcom, którzy rozpoczęli pracę nad rozwojem akumulatorów litowo-jonowych (Li-Ion). Nagrodę otrzymał 97-letni Amerykanin John B. Goodenough, Japończyk Akira Yoshino oraz Brytyjczyk M. Stanley Whittingham. Nagroda obejmuje kwotę w wysokości 9 mln koron (918 tys. dolarów), złoty medal i dyplom - będzie ona wręczona 10 grudnia w rocznicę śmierci Alfreda Nobla w 1896 roku.

Posłuchaj
00:00

Baterie w technologii Li-Ion zaczęto powszechnie wykorzystywać na początku lat 90. ubiegłego wieku. Były one stosowane głównie w mniejszych urządzeniach elektronicznych, a obecnie stanowią podstawę w zasilaniu bezemisyjnego transportu, w energetyce oraz wielu innych segmentach.

Profesor Olof Ramström w uzasadnieniu przyznania nagrody stwierdził, że baterie litowo-jonowe umożliwiły rozwój mobilnych technologii i zasilają każde przenośne urządzenie elektroniczne. Brytyjczyk M. Stanley Whittingham rozpoczął pracę nad akumulatorami w związku z kryzysem paliwowym, który miał miejsce w latach 70. Przedsięwzięcie badawcze miało na celu znalezienie alternatywy dla źródeł energii wymagających wykorzystywania paliw kopalnych.

Stanley  Whittingham dobrał materiały, które posłużyły za katodę i anodę ogniwa. Do stworzenia katody wykorzystał dwusiarczek tytanu, a lit zastosował do wykonania anody. John B. Goodenough usprawnił ogniwa, poprzez zastosowanie obecnie wykorzystywanego w bateriach Li-Ion kobaltu. W 1985 roku Akira Yoshino opracował pierwszy akumulator do użytku komercyjnego. Firma Sony wdrożyła do produkcji baterie litowo-jonowe w 1991 roku.

 

Źródło: gramwzielone.pl

Powiązane treści
Ceny baterii litowo-jonowych nadal spadają
Do 2030 roku ceny akumulatorów litowo-jonowych zmaleją o połowę
LG Chem będzie nowym dostawcą akumulatorów do Tesli
Sektor recyklingu baterii przekroczy wartość 25 mld dolarów
ProLogium zwiększa gęstość energii w akumulatorach do 600 Wh/l
Nanobaterie - małe wymiary, duże możliwości
Elektromobilność, elektronarzędzia i sprzęt mobilny tworzą oś zapotrzebowania na ogniwa Li-Ion
Unia Europejska przeznaczy 3,2 mld euro na badania i rozwój akumulatorów
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Komponenty
Rochester Electronics zwiększa dostępność układów Lattice dla aplikacji o długim cyklu życia
Zasilanie
DigiKey prezentuje pierwszy w branży konfigurator zasilaczy dostępny online
Projektowanie i badania
Biblioteka przewodników firmy Mouser
Zasilanie
Nowy e-book Mouser i YAGEO: elementy pasywne dla zasilania pojazdów elektrycznych
Projektowanie i badania
OVHcloud uruchamia pierwszą w Europie platformę Quantum-as-a-Service
Projektowanie i badania
Komputery kwantowe to wciąż odległa przyszłość - ale coraz bardziej konieczna
Zobacz więcej z tagiem: Zasilanie
Gospodarka
DigiKey prezentuje pierwszy w branży konfigurator zasilaczy dostępny online
Gospodarka
Nowy e-book Mouser i YAGEO: elementy pasywne dla zasilania pojazdów elektrycznych
Prezentacje firmowe
Wymiana baterii w hybrydzie po 100 tys. km – ile kosztuje i kiedy spada wydajność?

Ukryte koszty poprawek. Dlaczego naprawa projektu zawsze kosztuje więcej niż dobre planowanie - czyli im później wykryjesz błąd, tym drożej go naprawisz

Większość projektów elektronicznych nie upada dlatego, że zabrakło budżetu na komponenty — lecz dlatego, że zbyt późno wykryto błędy projektowe. To one, a nie same materiały, generują największe koszty: dodatkowe prototypy, opóźnienia, ponowne testy, a często nawet przebudowę całych urządzeń.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów