Elektromobilność, elektronarzędzia i sprzęt mobilny tworzą oś zapotrzebowania na ogniwa Li-Ion

Światowe zapotrzebowanie na akumulatory litowo-jonowe nieustannie rośnie i osiągnie aż 638 GWh rocznie w 2024 r. To efekt rynkowego popytu na pojazdy z napędem elektrycznym (EV/HEV) oraz inny sprzęt transportowy tego typu. Według Yole Développement aplikacje kategoryzowane jako e-mobilność będą tworzyć około 87% globalnego zapotrzebowania na akumulatory litowo-jonowe.

Posłuchaj
00:00

Faktem jest też, że pojemności ogniw w urządzeniach są coraz większe, co także prowadzi do większego zapotrzebowanie na ogniwa akumulatorowe (w GWh) oraz uwypukla dodatkowo popyt na ogniwa pryzmatyczne (prostopadłościenne). Ponadto w niektórych zastosowaniach (np. rowery elektryczne czy elektronarzędzia) udział akumulatorów litowo-jonowych rośnie dzięki stopniowemu zastępowaniu starszych technologii (kwasowo-ołowiowych, NiMH i NiCd). Ostatni istotny czynnik to rosnący udział konsumenckiego sprzętu zasilanego z baterii, np. elektronarzędzi lub sprzętu mobilnego.

 
Europa to atrakcyjny rejon dla producentów akumulatorów litowo-jonowych, kilka fabryk już tu jest, inne są zapowiadane

Skoro akumulatory litowo-jonowe stały się technologią dominującą, rynek staje się coraz bardziej konkurencyjny i przyciąga wiele firm, w tym także te gigantyczne, jak laboratoria badawczo-rozwojowe, dostawcy materiałów, twórcy komponentów ogniw oraz producenci ogniw i akumulatorów, a także integratorzy systemów. Produkcja w wielkiej skali pozwoli zaspokoić przyszłe ogromne zapotrzebowanie na ogniwa litowo-jonowe i obniżyć koszty ich produkcji. Producenci ogniw nawiązują partnerstwa z producentami samochodów w Europie i USA, a azjatyccy producenci baterii rozwijają zdolności produkcyjne w Europie, aby być bliżej europejskich producentów samochodów.

Jeśli chodzi o chemię akumulatorów, widać wyraźny trend w kierunku wersji NCM, w tym NCM811 (nickiel-kobalt-mangan w proporcjach 8:1:1), ze względu na "uniwersalną" charakterystykę spełniającą wymagania wielu produktów i aplikacji. NCM, z uwagi na dużą gęstość energii, jest na celowniku wiodących producentów ogniw akumulatorowych, tj. firm CATL, BYD, LG Chem czy SK Innovations. W przyszłości, w ramach rozwoju technologicznego nacisk zostanie położony na koszty, środowisko oraz kwestie bezpieczeństwa związane z zagospodarowaniem zużytych akumulatorów.

 
Podział ogniw na typy i wersje
Powiązane treści
Rośnie napływ inwestycji związanych z elektromobilnością
Podwyżki cen prądu dobiją program elektromobilności
Ceny baterii litowo-jonowych nadal spadają
Samsung SDI zainwestuje w rozbudowę fabryki ogniw li-ion na Węgrzech
Zmiany w mobilności napędzają rynek sensorów
Sposoby ochrony akumulatorów litowo-jonowych
W 2021 roku sprzedaż sprzętu do produkcji półprzewodników osiągnie 70 mld dolarów
Tesla i Panasonic zawarły trzyletnią umowę dotyczącą baterii
Do 2027 roku rynek akumulatorów li-ion przekroczy 129 mld dolarów
Opracowano niepalny, elastyczny akumulator litowo-jonowy
Chińscy producenci akumulatorów litowo-jonowych opóźnią dostawy do USA i Europy
Do 2030 roku ceny akumulatorów litowo-jonowych zmaleją o połowę
Varta zwiększa potencjał produkcyjny w zakresie baterii litowo-jonowych
Wynalazcy baterii Li-Ion otrzymają Nagrodę Nobla
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Komponenty
RS przejmuje Distrelec - powstaje nowy potentat dystrybucji przemysłowej
Komponenty
Generatywna sztuczna inteligencja zmienia globalny rynek procesorów
Aktualności
Samsung otwiera w Warszawie największe centrum biznesowe w Europie
Aktualności
Samsung i OpenAI nawiązują strategiczne partnerstwo na rzecz rozwoju globalnej infrastruktury AI
Produkcja elektroniki
Powstaje gigant wart 4,4 mld dolarów - czwarty co do wielkości dostawca sprzętu do produkcji płytek półprzewodnikowych w USA
Optoelektronika
Smartwatche napędzają rozwój wyświetlaczy Micro LED
Zobacz więcej z tagiem: Zasilanie
Gospodarka
Technologia Siemens na pokładzie jachtu Bluegame – nowy wymiar bezpieczeństwa i efektywności
Gospodarka
Jaki był pierwszy dzień targów ENERGETAB 2025?
Gospodarka
Nowy standard realme w zakresie trwałości baterii - 1400 cykli do 2027 roku

Najczęstsze błędy przy projektowaniu elektroniki i jak ich uniknąć

W elektronice „tanio” bardzo często znaczy „drogo” – szczególnie wtedy, gdy oszczędza się na staranności projektu. Brak precyzyjnych wymagań, komponent wycofany z produkcji czy źle poprowadzona masa mogą sprawić, że cały produkt utknie na etapie montażu SMT/THT albo testów funkcjonalnych. Konsekwencje są zawsze te same: opóźnienia i dodatkowe koszty. Dlatego warto znać najczęstsze błędy, które pojawiają się w projektach elektroniki – i wiedzieć, jak im zapobiegać.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów