ProLogium zwiększa gęstość energii w akumulatorach do 600 Wh\l

| Gospodarka

ProLogium Technology, producent akumulatorów ceramicznych z elektrolitem stałym (LCB) opracował technologię, która pozwala osiągnąć gęstość magazynowej energii na poziomie do 600 Wh\l, czyli o 20% więcej niż 500 Wh/l uzyskane w 2018 roku. Taką wartość uzyskano dzięki dodaniu tlenku krzemu (SiOx) do grafitu, który pełni rolę materiału anodowego akumulatorów LCB, przy czym SiOx zajmuje 14% całkowitej objętości tego materiału. Wcześniej belgijski IMEC (Interuniversity Microelectronics Center) osiągnął gęstość energii na poziomie 425 Wh/l.

ProLogium zwiększa gęstość energii w akumulatorach do 600 Wh\l

Źródła branżowe wskazują, że zastosowanie SiOx wiąże się z ryzykiem puchnięcia akumulatorów podczas ładowania i rozładowywania. Firma znalazła rozwiązanie, które zapobiega występowaniu tych zjawisk, jednak nie ujawniła zasady działania.

ProLogium ogłosiło, że istnieje pięć rodzajów materiałów elektrolitycznych w stanie stałym, które można stosować w akumulatorach ceramicznych - należą do nich siarczki, tlenki, związki cienkowarstwowe, cyjanki i stałe polimery. Zauważono, że akumulatory oparte na siarczkach mają najwyższą gęstość energii, ale jednocześnie są obarczone wysokim ryzykiem pod względem bezpieczeństwa w porównaniu z bezpieczniejszymi tlenkami, które oferują mniejszą gęstość energii. W związku z tym firma wskazała tlenek jako materiał elektrolityczny w swoich akumulatorach.

 
Zawarcie protokołu ustaleń (MoU) z chińską firmą NIO

W celu zwiększenia wykorzystania LCB w pojazdach elektrycznych, ProLogium promuje licencjonowanie technologii dla producentów akumulatorów i zeroemisyjnych samochodów. Obecnie firma negocjuje warunki takiego licencjonowania z 15 wytwórcami baterii i 13 producentami elektrycznych samochodów, a 5 z nich zawarło już protokół ustaleń (MoU), w tym chiński producent pojazdów elektrycznych - NIO.

W ciągu 8-9 miesięcy NIO planuje uruchomić produkcję prototypowych pojazdów elektrycznych wyposażonych w akumulatory LCB, które będą testowane przez okres 4-5 miesięcy, po czym firma zadecyduje o wdrożeniu samochodów z nową baterią do masowej produkcji. ProLogium w celu wytwarzania LCB buduje fabrykę na północy Tajwanu. Produkcja próbna w nowym zakładzie ruszyć ma między czerwcem a lipcem przyszłego roku, a produkcja masowa - na początku roku 2021.

źródło: DigiTimes