Czy powstanie europejska sieć ładowania elektrycznych pojazdów ciężarowych?

Trzej wiodący europejscy producenci pojazdów użytkowych - Daimler Truck, Volvo Group oraz Traton Group ze swoimi markami Scania i MAN - podpisali wiążącą umowę na zainstalowanie i eksploatację w całej Europie wysokowydajnej publicznej sieci ładowania akumulatorów elektrycznych ciężkich pojazdów długodystansowych. Planowane przedsięwzięcie joint-venture, które ma być w równym stopniu własnością trzech stron, ma rozpocząć działalność w 2022 r. Utworzenie JV podlega zatwierdzeniu przez organy regulacyjne.

Posłuchaj
00:00

Strony zainwestują łącznie 500 mln euro, co ma być największą dotychczasową inwestycją branży samochodów ciężarowych w infrastrukturę ładowania w Europie. Plan zakłada zainstalowanie i eksploatację co najmniej 1700 wysokowydajnych punktów ładowania na autostradach i w pobliżu, w ciągu 5 lat od utworzenia wspólnej spółki. Po utworzeniu joint venture partnerzy nadal będą konkurentami we wszystkich innych obszarach.

W przyszłości przewidywane jest znaczne zwiększenie liczby punktów ładowania dzięki pozyskaniu dodatkowych partnerów oraz finansowania publicznego. Przyszłe wspólne przedsięwzięcie ma działać pod własną identyfikacją korporacyjną z siedzibą w Amsterdamie.

Partnerzy postrzegają przedsięwzięcie jako przełom dla branży transportowej w zakresie ograniczenia emisji dwutlenku węgla. Niedawny raport branżowy, opublikowany w maju 2021 roku przez ACEA (Association des Constructeurs Européens d'Automobiles) - Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów - sugeruje stworzenie 15 tys. wysokowydajnych publicznych punktów ładowania nie później niż do 2025 roku oraz nawet 50 tys. takich obiektów do roku 2030. Sieć ładowania tworzona przez wymienionych potentatów ma być otwarta i dostępna dla wszystkich pojazdów użytkowych w Europie, niezależnie od marki, stanowiąc wyraźny sygnał do przystąpienia do podobnych działań dla wszystkich zainteresowanych stron.

Źródło: Scania

Powiązane treści
BP zainwestuje miliard funtów w brytyjską sieć ładowania pojazdów elektrycznych
W 2022 roku światowe dostawy samochodów elektrycznych osiągną 6 mln sztuk
Problemy i wyzwania szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych
Stacje wymiany akumulatorów zamiast punktów ładowania
Nadchodząca elektryfikacja transportu sprzyja produkcji ładowarek
GM przyjmie w Ameryce Północnej standard ładowania Tesli
Nio rozwija stacje szybkiej wymiany akumulatorów EV
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Zasilanie
Infineon rozszerza ofertę modułów mocy EasyPACK CoolGaN dla aplikacji wysokonapięciowych
Aktualności
Już za tydzień Warsaw Industry Automatica 2025
Aktualności
Nowa wizja transformacji cyfrowej – COCUS i Panasonic
Produkcja elektroniki
Popyt na sprzęt do produkcji wyznacznikiem stanu branży
Zasilanie
Nowy moduł Semikron Danfoss z tranzystorami ROHM 2kV SiC MOSFET zwiększa wydajność systemów solarnych SMA
Projektowanie i badania
IQM zainstaluje pierwszy w Polsce komputer kwantowy
Zobacz więcej z tagiem: Zasilanie
Gospodarka
Infineon rozszerza ofertę modułów mocy EasyPACK CoolGaN dla aplikacji wysokonapięciowych
Gospodarka
Nowy moduł Semikron Danfoss z tranzystorami ROHM 2kV SiC MOSFET zwiększa wydajność systemów solarnych SMA
Gospodarka
Microchip prezentuje nowy układ zarządzania zasilaniem – MCP16701
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów