Rosną wydatki firm na badania i rozwój

Jak wynika z najnowszego badania firmy doradczej Bain & Company, wydatki firm na badania i rozwój będą rosły do 2026 roku średnio o 10% rocznie, pomimo wysokiej inflacji i niepewności na rynku. W 2026 roku osiągną one 2,72 bln euro wobec 1,85 bln w 2022. Prognoza odzwierciedla trend obserwowany we wcześniejszych latach.

Posłuchaj
00:00

Między 2016 a 2021 rokiem wydatki na R&D, mierzone jako procent przychodu wzrosły o 23%, natomiast udział innych kategorii kosztowych - takich jak marketing i sprzedaż czy administracja - spadł odpowiednio o 10 i 5%. Prognozowany dalszy wzrost wydatków na badania i rozwój w największym stopniu będzie opierał się na inwestycjach w technologie cyfrowe.

Wzrost wydatków na prace badawczo-rozwojowe najczęściej deklarują przedstawiciele branży motoryzacyjnej, lotnictwa i obronności oraz energetyki. Inwestycje w technologie cyfrowe bazują głównie na rozwiązaniach związanych ze sztuczną inteligencją, uczeniem maszynowym i cloud computingiem. Firmy inwestują w B&R przede wszystkim w celu zwiększenia szybkości wprowadzania produktów na rynek, unowocześniania produkcji, tworzenia nowych produktów i rozwiązań, jak również wdrażania zasad ładu środowiskowego, społecznego i korporacyjnego (ESG).

Największym wyzwaniem i czynnikiem spowalniającym rozwój są braki kadrowe. Aż 73% przedstawicieli badanych firm deklaruje, że brak wykwalifikowanej kadry inżynierskiej jest obecnie głównym problemem dla wdrażania nowoczesnych rozwiązań. Najbardziej dotyka to firmy zajmujące się nowymi technologiami, a poszukiwani są szczególnie specjaliści z zakresu analiz danych i utrzymywania baz danych, sztucznej inteligencji i cyberbezpieczeństwa, a także programiści. Prawdopodobnie w najbliższych latach coraz większą popularnością cieszyć się będzie outsourcing i offshoring usług związanych z badaniami i rozwojem.

Firma Bain & Company realizowała badanie poświęcone R&D wśród ponad 500 przedstawicieli firm z różnych części świata, których roczne wydatki na ten cel przekraczają 25 mln dolarów. Wydatki 11% uczestników przekraczają 1 mld dolarów. Bain & Company udostępnia on-line "Engineering & RD Report 2023".

Źródło: Bain & Company

Powiązane treści
BASF wzmacnia badania i rozwój dzięki potężnemu superkomputerowi
Ericsson zainwestuje w badania nad siecią 6G
Samsung Electronics zainwestuje 15 miliardów dolarów w budowę nowego kompleksu badawczo-rozwojowego
Wietnam rozpocznie badania i rozwój technologii 6G
Amerykańscy dostawcy chipów nadal dominują w wydatkach na badania i rozwój
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Aktualności
Samsung i OpenAI nawiązują strategiczne partnerstwo na rzecz rozwoju globalnej infrastruktury AI
Produkcja elektroniki
Powstaje gigant wart 4,4 mld dolarów - czwarty co do wielkości dostawca sprzętu do produkcji płytek półprzewodnikowych w USA
Optoelektronika
Smartwatche napędzają rozwój wyświetlaczy Micro LED
Produkcja elektroniki
Rynek dystrybucji komponentów w Europie nadal pod kreską
Komunikacja
Internet Rzeczy wspomagany sztuczną inteligencją – najnudniejsza, ale jakże potrzebna rewolucja
Produkcja elektroniki
Globalna sprzedaż półprzewodników sukcesywnie rośnie
Zobacz więcej z tagiem: Projektowanie i badania
Technika
Anteny fraktalne
Technika
Najczęstsze błędy przy projektowaniu elektroniki i jak ich uniknąć
Gospodarka
Koszt projektowania chipów rośnie wykładniczo. Czy sztuczna inteligencja to zatrzyma?

Najczęstsze błędy przy projektowaniu elektroniki i jak ich uniknąć

W elektronice „tanio” bardzo często znaczy „drogo” – szczególnie wtedy, gdy oszczędza się na staranności projektu. Brak precyzyjnych wymagań, komponent wycofany z produkcji czy źle poprowadzona masa mogą sprawić, że cały produkt utknie na etapie montażu SMT/THT albo testów funkcjonalnych. Konsekwencje są zawsze te same: opóźnienia i dodatkowe koszty. Dlatego warto znać najczęstsze błędy, które pojawiają się w projektach elektroniki – i wiedzieć, jak im zapobiegać.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów