Northvolt oferuje akumulatory sodowo-jonowe o wydajności 160 Wh/kg
| Gospodarka ZasilanieFirma Northvolt, po dopracowaniu technologii, dodała do swojej oferty ogniw najnowocześniejsze akumulatory sodowo-jonowe, opracowane z myślą o rozbudowie opłacalnych i zrównoważonych systemów magazynowania energii. W kampusie badawczo-rozwojowym firmy w Västerås w Szwecji ogniwo zostało sprawdzone pod kątem gęstości energii, co dało najlepszy w swojej klasie wynik - przeszło 160 watogodzin na kilogram.
Nowe ogniwo Northvolt jest bezpieczniejsze i tańsze niż konwencjonalne ogniwa zawierające nikiel, mangan i kobalt (NMC) lub ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP), przy czym żelazo i sód są łatwo dostępne na globalnym rynku. Ogniwo wykorzystuje twardą anodę węglową i katodę na bazie bieli pruskiej, i nie zawiera litu, niklu, kobaltu i grafitu. Northvolt, jako pierwszy, planuje uprzemysłowić akumulatory na bazie bieli pruskiej i wprowadzić je na rynki komercyjne.
Technologia sodowo-jonowa, opracowana wspólnie z partnerem badawczym Altris, ma stanowić podstawę dla rozwiązań magazynowania energii nowej generacji firmy Northvolt. Niski koszt i bezpieczeństwo w wysokich temperaturach sprawiają, że technologia ta w zakresie magazynowania energii jest szczególnie atrakcyjna dla takich rynków, jak Indie, na Bliski Wschód czy Afryka. Ponadto produkcja może korzystać z materiałów pochodzenia lokalnego, co daje wyjątkowe możliwości rozwoju nowych regionalnych mocy produkcyjnych, całkowicie niezależnych od tradycyjnych dla akumulatorów łańcuchów wartości.
Pierwsza generacja ogniw sodowo-jonowych firmy Northvolt została zaprojektowana przede wszystkim do magazynowania energii, a kolejne generacje zapewnią możliwości uzyskania większej gęstości energii, czego efektem będą opłacalne rozwiązania w zakresie mobilności elektrycznej. To idealne uzupełnienie portfolio produktów Northvolta obejmującego najwyższej jakości ogniwa akumulatorów litowo-jonowych dostosowanych do potrzeb klientów z branży motoryzacyjnej, a także technologii akumulatorów litowo-metalowych o dużej gęstości energii, opracowywanej przez firmę Cuberg dla pojazdów lotniczych i pojazdów o wysokich osiągach. Cuberg jest częścią Northvolta, ma siedzibę w San Leandro w Stanach Zjednoczonych.
- Nasza technologia sodowo-jonowa zapewnia wydajność niezbędną do magazynowania energii przez czas dłuższy niż w przypadku alternatywnych akumulatorów, przy niższych kosztach, otwierając w ten sposób nowe możliwości wykorzystania energii odnawialnej. Już sam rynkowy potencjał technologii będzie miał ogromny wpływ na dążenie do globalnej elektryfikacji - podsumowuje Peter Carlsson, CEO i współzałożyciel firmy Northvolt.
źródło: Northvolt