Chłodne przyjęcie IoT

Wiele nowych produktów wchodzących na rynek w ostatnich miesiącach dotyczy obszaru IoT - Internetu Rzeczy, a więc aplikacji, które od dawna postrzegane są jako koło zamachowe wzrostu w elektronice w kolejnych latach oraz jako innowacja o dużym potencjale, zdolna do pokrycia spadków sprzedaży w innych segmentach rynku. Jak podaje w swoim badaniu rynku Accenture, niestety rynek nie reaguje entuzjastycznie na pojawiające się pierwsze komercyjne aplikacje IoT i wbrew szumnym zapowiedziom wzrost sprzedaży w tym obszarze na razie jest rozczarowujący.

Posłuchaj
00:00

Firmy wydają duże sumy na inwestycje, szczególnie w obszarze elektroniki domowej (AGD, automatyka budynkowa), a wiele nowych produktów konsumenckich komunikuje się bezprzewodowo i jest reklamowane jako inteligentne. Przykładem mogą być nowe baterie elektronarzędzi firmy Bosch, które wysyłają na smartfony informacje o stanie naładowania, a nawet pozwalają się zlokalizować w domowym bałaganie. Są też zmywarki do naczyń i piekarniki, które umożliwiają programowanie i monitoring stanu za pomocą specjalnej aplikacji, a także termostaty, sterowniki zasłon i dziesiątki innych drobnych gadżetów, których celem jest uczynienie naszego życia wygodniejszym. Czemu zatem te nowinki nie są chętnie kupowane?

Odpowiedzi na to pytanie można szukać w wynikach dużego badania rynku przeprowadzonego przez Accenture w 28 krajach całego świata, także w Polsce. Zgodnie z wynikami pytane osoby postrzegają aplikacje IoT jako zbyt drogie, potencjalnie niebezpieczne i niestety zbyt skomplikowane. Dodatkowo podkreślano, że zmiany w technologii w zakresie IoT są na tyle szybkie, że czas życia takich produktów jest krótki, wsparcie techniczne niekompetentne, a obsługa posprzedażna dla starszych rozwiązań nie jest świadczona wystarczająco długo. W zasadzie każda nowa seria powoduje, że starsze rozwiązania wypadają z rynku.

Wyniki badania postrzegania aplikacji i urządzeń IoTPotencjalni nabywcy obawiają się ponadto wycieku danych i możliwości przejęcia kontroli nad urządzeniami oraz zauważają, że wiele często prostych technicznie rozwiązań IoT, o niedużym potencjale, jest drogich i niewartych żądanych sum. Funkcja przesyłania komunikatu o rozładowanej baterii lub o tym, że zmywarka zakończyła pracę wydaje się inteligentna dla działu marketingu producenta, ale już niekoniecznie dla użytkowników. Na dodatek większość nowinek bazuje na smartfonie zapewniającym komunikację przez Bluetooth oraz Wi-Fi, który też realizuje interfejs użytkownika, co przy braku spójnych i uniwersalnych rozwiązań w zakresie oprogramowania na poziomie systemu operacyjnego w praktyce oznacza, że do każdego domowego IoT konieczne jest użycie osobnej aplikacji. Zapewne osoby młode nie mają z tym problemu, ale wiele z pozostałych (64%) uznaje to jako nadmierne skomplikowanie, a całą rzecz niewartą zachodu.

Użytkownicy chcą korzystać z prostych rozwiązań o charakterze uniwersalnym, najlepiej jednej aplikacji dla wszystkich urządzeń w domu. W języku angielskim nazywa się to terminem "ecosystem", a więc czymś zunifikowanym od strony technicznej. Takie same oczekiwania mają w stosunku do producentów sprzedawcy, którzy muszą mieć wiedzę, aby doradzić i odpowiadać na pytania osób mniej biegłych i zorientowanych w nowych technologiach, a nikt jej nie udziela ani nie prowadzi szkoleń.

Jak widać, rynek do IoT podchodzi praktycznie: chce płacić, ale za konkretną wartość produktu, bez przepłacania za nowości lub małą użyteczność. Jak podaje Accenture, efekt "wow" w przypadku IoT jest niewielki, bo generalnie w dzisiejszych czasach trudno jest zaskoczyć czymś przełomowym. Nawet smartfony spowszedniały.

Zrozumienie potrzeb potencjalnych użytkowników zawsze jest kluczem do sukcesu produktu na rynku i wydaje się, że w przypadku IoT producenci za bardzo uwierzyli, że ogromny potencjał rynkowy IoT oraz wczesna ekspansja zapewnią im łatwość zdobywania rynku. Badanie Accenture jest dowodem, że w dzisiejszej elektronice dla nikogo nie ma dróg na skróty.

Robert Magdziak

Powiązane treści
IoT po dwóch latach rewolucji
W oczekiwaniu na komórkową rewolucję w IoT
IoT i nietrywialne rozwiązania trywialnych problemów
Samsung Electronics zainwestuje 1,2 mld dolarów w Internet rzeczy
Czy Internet Rzeczy może być niebezpieczny?
Przemysłowy Internet Rzeczy (IIoT) i jego wpływ na projektowanie urządzeń
Internet rzeczy motorem rozwoju rynku mikrokontrolerów
Internet rzeczy wpływa na środowisko biznesowe w Polsce
Zobacz więcej w kategorii: Opinie
Projektowanie i badania
Świat poszukuje kompetentnych inżynierów elektroników. Chiny i Tajwan w centrum walki o talenty
Komponenty
Wojna technologiczna a stare technologie procesowe
Komponenty
GPSR i NIS 2 zmieniają warunki w dystrybucji
Elektromechanika
Farming 4.0 i Agriculture 4.0, czyli nowoczesne rolnictwo
Mikrokontrolery i IoT
Czas na mikrokontrolery z AI
Komunikacja
Zagłuszanie i podszywanie się pod GNSS to codzienność
Zobacz więcej z tagiem: Artykuły
Magazyn
Kwiecień 2025
Targi zagraniczne
Międzynarodowa wystawa i warsztaty na temat kompatybilności elektromagnetycznej EMV 2025
Statyczne
Logowanie
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów