Tanie złącza z Azji kształtują relacje na rynku w kraju
W przypadku złączy tematem dyżurnym od wielu lat jest negatywny wpływ na rynek tanich złączy produkowanych w Azji. Dotyczy to podróbek złączy markowych, a więc produktów naśladujących konstrukcje oryginalne, ale wykonane z gorszych materiałów, z gorszą dokładnością oraz z iluzoryczną kontrolą jakości. Druga grupa takich elementów to tzw. zamienniki. Złącza te nie udają wiernie oryginałów, ale bazują na takich samych mechanizmach i konstrukcji styków, mają identyczne wymiary, deklarowane parametry. Wtyki zamienników pasują do gniazd oryginalnych itd.
Zamienniki mogą być dobre lub kiepskie, a największym problemem jest to, że nigdy nie wiadomo na co się trafi. Jakość takich produktów jest w jakiejś mierze pochodną ich ceny, a ta musi być niska, aby klienci je wybierali. Ale większym problemem może być to, że jakość produktów z tego obszaru to wielka niewiadoma. Nie ma gwarancji, że w obrębie tego samego zamówienia dostanie się wszystkie takie same elementy, a więc, że będą od pochodziły z jednej partii.
Producenci chińscy bardzo swobodnie podchodzą do zmian technologicznych i potrafią zmienić technologię, materiały lub zmodyfikować konstrukcję, która może mieć wpływ na jakość produktów, bez jakiejkolwiek komunikacji z klientami oraz bez modyfikacji dokumentacji technicznej.
Zamienniki, podróbki sprzedaje w kraju wiele firm, a udział zamienników jest oceniany jako duży. Spory udział w tym procesie mają też internetowe platformy takie jak Aliexpress.
Więksi klienci również kupują bezpośrednio złącza z Azji od producentów dużo bardziej elastycznych niż znane globalne marki. Rynek dystrybucji w tamtym rejonie jest duży, bardzo rozwinięty i mocno konkurencyjny. Dla nas oznacza to, że złącza z Azji, te dobre i kiepskie, w dużym stopniu kształtują relacje w branży.
Napływ niskiej jakości azjatyckiej produkcji od lat spędza dystrybutorom renomowanych produktów sen z powiek. Szczęśliwie w ostatnich latach świadomość klientów zauważalnie się poprawiła. Być może jest to kwestia zasobności w gotówkę albo skutek współpracy z partnerami zagranicznymi, niemniej widoczne jest zainteresowanie wysoką jakością produktów, a produkty markowe są lepiej postrzeganie. Z pewnością jest to też wynik tego, że pierwotny duży dystans między dużymi cenami czołowych marek a tanimi wyrobami chińskimi zmniejszył się już znacząco i nie tworzy przepaści.