Norwegia elektryfikuje motoryzację

Norwegia jest obecnie europejskim liderem w zakresie elektrycznej motoryzacji. Według "The Independent" norwescy politycy doszli do porozumienia w sprawie stopniowego odchodzenia od wykorzystywania paliw w transporcie drogowym. Już w 2025 r. miałby obowiązywać zakaz sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi. Docelowo po norweskich drogach mają jeździć tylko auta elektryczne. Jak podaje European Alternative Fuels Observatory (EAFO) w Norwegii zarejestrowanych jest około 2,5 mln samochodów, z czego niemal 1/4 to pojazdy elektryczne.

Posłuchaj
00:00

Właściciele samochodów z napędem elektrycznym mogą korzystać m.in. ze zwolnień z opłat za wjazd do centów miast, opłat za parkowanie i korzystanie z autostrad, a także z ulg podatkowych. Mogą korzystać z buspasów oraz darmowego ładowania na wybranych stacjach.

Sprzedaż samochodów elektrycznych w Norwegii systematycznie rośnie. W 2011 r. zarejestrowano tam 2 tys. takich aut, a w roku ubiegłym aż 35,6 tys. Większość to pojazdy całkowicie elektryczne (EV), a jedynie 7,8 tys. hybrydowe PHEV. W I kwartale 2016 r. w Norwegii zarejestrowano już 8,8 tys. samochodów typu EV i 6,7 tys. PHEV.

Energia zasilająca norweskie pojazdy elektryczne pochodzi prawie w całości ze źródeł odnawialnych, których udział w miksie energetycznym Norwegii sięga 99%. W przypadku tego kraju źródłami tymi są przede wszystkim elektrownie wodne.

W Norwegii w 2015 r. drugim po VW e-Golf najczęściej kupowanym autem elektrycznym (bez uwzględnienia PHEV) był Model S Tesli ze sprzedażą przekraczającą 4 tysiące.

źródło: gramwzielone.pl

Powiązane treści
W Norwegii zarejestrowano już blisko 150 tysięcy samochodów elektrycznych
Motoryzacja wychodzi na prowadzenie
Rynek półprzewodników dla motoryzacji na drodze do rekordowego wzrostu
W Europie rośnie sprzedaż pojazdów elektrycznych
Chińskie LeEco zainwestuje 1,8 mld dolarów w fabrykę samochodów elektrycznych
Katowice wykształcą projektantów elektrycznych samochodów
Tiry jak trolejbusy na szwedzkiej autostradzie
Tesla chce uzyskać 1,4 mld dolarów ze sprzedaży akcji w celu rozszerzenia produkcji
Jest szansa na jedną wtyczkę do ładowania pojazdów elektrycznych
Europejski rynek infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych uniezależnia się od wsparcia rządowego
Qualcomm i Renault testują w Londynie system bezprzewodowego ładowania pojazdów
Axeon rusza na Śląsku z produkcją systemów do pojazdów hybrydowych i elektrycznych
W Estonii powstanie największa sieć ładowania pojazdów elektrycznych
W Norwegii prawie jedną trzecią całej sprzedaży stanowią samochody elektryczne
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Komponenty
Rochester Electronics zwiększa dostępność układów Lattice dla aplikacji o długim cyklu życia
Zasilanie
DigiKey prezentuje pierwszy w branży konfigurator zasilaczy dostępny online
Projektowanie i badania
Biblioteka przewodników firmy Mouser
Zasilanie
Nowy e-book Mouser i YAGEO: elementy pasywne dla zasilania pojazdów elektrycznych
Projektowanie i badania
OVHcloud uruchamia pierwszą w Europie platformę Quantum-as-a-Service
Projektowanie i badania
Komputery kwantowe to wciąż odległa przyszłość - ale coraz bardziej konieczna
Zobacz więcej z tagiem: Artykuły
Magazyn
Listopad 2025
Informacje z firm
Grupa RENEX zaprasza na targi Evertiq EXPO Warszawa 2025
Magazyn
Październik 2025

Ukryte koszty poprawek. Dlaczego naprawa projektu zawsze kosztuje więcej niż dobre planowanie - czyli im później wykryjesz błąd, tym drożej go naprawisz

Większość projektów elektronicznych nie upada dlatego, że zabrakło budżetu na komponenty — lecz dlatego, że zbyt późno wykryto błędy projektowe. To one, a nie same materiały, generują największe koszty: dodatkowe prototypy, opóźnienia, ponowne testy, a często nawet przebudowę całych urządzeń.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów